دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۳
سلامت نیوز : مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال، از رشد نرخ طلاق در سنین سالمندی خبر داد و گفت:65سالگی و بالاتر از آن درمحاسبات آماری سن سالمندی نامیده می شود که بر اساس مطالعات انجام شده در پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور میزان طلاق در سنین سالمندی رو به افزایش است و از 2.3 درصد در سال 88، به 2.5 درصد از کل طلاق های کشور در سال 90رسیده است.

علی اکبر محزون در گفت وگو با خراسان افزود: از مجموع 125هزار و 847 واقعه طلاق ثبت شده در سال 88،دو و نیم درصد آن یعنی معادل 3هزار و 137 واقعه از طلاق ها مربوط به زوج هایی بوده است که سن زوج بیش از 65سال بوده است. مقایسه آمارهای سال 89نیز حکایت از رشد نرخ طلاق در سالمندان دارد و از مجموع 137هزار و 200 واقعه طلاق ثبت شده در این سال 3هزار و 319واقعه مربوط به زوج هایی بوده است که زوج در آن بیش از 65سال داشته است. وی تعداد طلاق های ثبت شده در سال 90را که درآن زوج بیش از 65سال سن داشته است 3هزار و 294 واقعه اعلام کرد و گفت:در سال 90درمجموع 142هزار و 841 واقعه طلاق در دفاتر ثبت ازدواج و طلاق به ثبت رسیده است.وی گفت: اگرچه ممکن است در برخی سال‌ها آمارطلاق درسالمندان با تعدادی کاهش مواجه باشد اما مقایسه آمارها در یک بازه زمانی چند ساله حاکی از روند رو به رشد طلاق در سالمندی است.

وی درعین حال به رقم پایین طلاق هایی اشاره کرد که درآن سن زوجه بیش از 65سال است.محزون در ادامه به ارائه آمار طلاق هایی در سنین سالمندی پرداخت که درآن سن زن بیش از 65سال است. وی گفت:درسال 88تنها در 694 واقعه طلاق های ثبت شده، زن بیش از 65سال داشته است. درهمین حال در سال 89نیز 713 واقعه و درسال 90هم در714 واقعه طلاق سنین سالمندی، سن زن بیش از 65سال بوده است. وی هم چنین درباره آمار افراد مجرد گفت: براساس مطالعات انجام شده در پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور بیشترین تعداد ثبت ازدواج در آقایان در سنین 20تا 34سالگی انجام می شود وبیشترین تعداد ثبت ازدواج در خانم ها نیز درسنین 15تا 29سالگی است.بر همین اساس سن ازدواج درخانم‌ها 15تا 29سال و درآقایان 20تا 34سال است. این مقام مسئول با اشاره به وجود 23میلیون و 800هزار جوان مجرد در رده سنی ۲۰ تا ۳۴ سال برای آقایان و ۱۵ تا ۲۹ سال برای خانم ها گفت:این افراد شامل افراد هرگز ازدواج نکرده و نیز افرادی می شوند که به دلیل طلاق یا فوت همسر، مجرد محسوب می‌شوند. علی اکبرمحزون هم چنین تصریح کرد: از این تعداد ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار جوان در سن ازدواج هستند که هرگز ازدواج نکرده اند به عبارتی براساس سرشماری سال ۹۰ تعداد ۱۱ میلیون و 200هزار نفر از جوانان کشور، هیچ گونه سابقه ازدواجی ندارند و در محاسبات آماری جزو  افراد در سن ازدواج قرار می گیرند.

در ۱۱ درصد ازدواج ها سن دختر بیشتر از پسر است

بیشتر بودن سن زوجه نسبت به زوج در 10.5 تا 11درصد از ازدواج های ثبت شده در سال های اخیر، از دیگر موضوعاتی است که این مقام مسئول درسازمان ثبت احوال با اشاره به آن گفت: نداشتن تناسب سنی در ازدواج از دیگر مشکلات به وجود آمده در چند سال اخیر است.بر اساس بررسی های انجام شده در 10.5 تا 11 درصد از ازدواج های ثبت شده در سال های اخیر، سن دختر از پسر بیشتر بوده است. اما آنچه اهمیت دارد ثابت ماندن این نرخ درطول سه سال گذشته است چون با وجود افزایش تعداد چنین ازدواج هایی  در آمارهای خام ثبت شده،نرخ ازدواج هایی که در آن سن زوجه بیش از سن زوج است درمقایسه با آمارهای قبل هم چنان ثابت مانده است.وی تصریح کرد: افزایش این گونه ازدواج ها در کنار افزایش آمار ازدواج، نشان از ثابت ماندن نرخ ازدواج هایی از این قبیل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha