سلامت نیوز : عضو هیئت مدیره انجمن تخصصی باروری و ناباروری ایران بر ضرورت انجام تست‌های غربالگری به منظور جلوگیری از بروز سرطان‌های زنانه تاکید کرد.

دکتر ربابه طاهری پناه در گفت‌وگو با (ایسنا)، به شیوع بالای سرطان پستان در کشور اشاره و عنوان کرد: معمولا میزان ابتلا به سرطان پستان در سنین 20 تا 30 سالگی، کمتر است. اما نکته بسیار متاثر کننده این است که شیوع سرطان پستان در سنین پایین‌تر در سال‌های اخیر افزایش یافته و در ایران هم بسیار دیده می‌شود.

به گفته وی شاید از علل این امر افزایش سن ازداوج، به تاخیر انداختن زمان بارداری و عدم شیردهی باشد.

این جراح و متخصص زنان و زایمان بر اهمیت غیرقابل انکار انجام معاینات مرتب ماهیانه توسط خود فرد، پزشک و یا انجام سونوگرافی و ماموگرافی در تشخیص زودرس تاکید کرد.

وی توصیه کرد: زنان بعد از ازدواج و دختران بعد از سن 21 سالگی برای غربالگری بیماری‌های دستگاه تناسلی و زنان بالای 40 سال هم برای غربالگری سالانه این بیماری‌ها به مراکز درمانی مربوط مراجعه کنند.

طاهری پناه با اشاره به اینکه سرطان‌های پستان، تخمدان و گردنه رحم یا سرویکس از جمله سرطان‌هایی‌ هستند که زنان را گرفتار می‌کنند، گفت: اما می‌توان با انجام غربالگری، این سرطان‌ها را در مراحل اولیه بیماری تشخیص داده و از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد.

این جراح زنان به ضرورت انجام غربالگری برای پیشگیری از بروز بیماری‌های زنانه تاکید کرد و گفت: انجام آزمایشات غربالگری سرطان پستان، سرطان دهانه رحم با پاپ اسمیر، معاینات سالیانه برای غربالگری سرطان تخمدان و در صورت نیاز سونوگرافی می‌تواند نقش پیشگیری کننده بسیار بالایی در زنان داشته باشد.

وی ادامه داد: همه متخصصان زنان نیز همواره توصیه می‌کنند لازم است افراد پرخطر چون کسانی که بستگان درجه یک آنها مبتلا به سرطان تخمدان هستند یا خودشان سرطان پستان دارند، یک مرتبه در سال برای انجام معاینات و تست‌های تشخیصی به پزشک مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha