شنبه ۷ مهر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 7520

وزیر بهداشت گفت: دوره آموزش طب سنتی با پذیرش 24 دانشجو در 4 دانشگاه كشور از سال تحصیلی جدید رسماً آغاز شد و در آینده دوره آموزش این رشته در دانشگاههای دیگری نیز راه اندازی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازفارس، كامران باقری لنكرانی، روز گذشته در مراسم افتتاح مركز مطالعات طب سنتی و مكمل ایران كه در محل خانه مشیروالدوله در خیابان لاله‌زار نو تهران راه اندازی شد، افزود: علاوه بر این مركز مطالعاتی، تا آخر امسال سه مركز رشد داروهای گیاهی در سه دانشگاه علوم پزشكی راه اندازی می‌شود كه قطعاً كمك بزرگی در تبدیل داروهای گیاهی به محصولات صنعتی خواهد بود.
وی ادامه داد: آیین نامه طب سنتی و مكمل نیز در وزارت بهداشت در حال تدوین است و طی دو ماه آینده ابلاغ می‌شود، این آیین نامه باعث می‌شود طب سنتی در ایران با دید علمی تری در كشور دنبال شود.
وی گفت: رشته طب سنتی یا به عبارت دقیقتر طب ایرانی اكنون در 4 دانشگاه علوم پزشكی ایران، تهران، شهید بهشتی و شاهد راه اندازی شده است و هر كدام از این دانشگاهها امسال 6 دانشجو كه از فارغ التحصیلان رشته پزشكی عمومی هستند را پذیرش كرده‌اند و در واقع دوره كارشناسی ارشد رشته طب سنتی است.
وزیر بهداشت افزود: سال آینده حداقل 4 دانشگاه علوم پزشكی دیگر نیز به جمع دانشگاههای دارای كرسی كارشناسی ارشد طب سنتی اضافه می‌شود.
وی گفت: در زمان حاضر حدود 3 درصد داروهای مصرفی كشور گیاهی هستند كه بسیار اندك است و باید افزایش یابد، البته اگر مصرف داروهای گیاهی در عطاریها را حساب كنیم بیش از این میزان است اما با توجه به اینكه این داروها جزء فرمول كاری وزارت بهداشت نیست اطلاعی از كم و كیف این نوع داروها نداریم.
وزیر بهداشت افزود: من آینده رشته طب ایرانی را در كشورمان روشن می‌بینیم زیرا ریشه در فرهنگ كشور ما دارد، البته در مورد ایجاد بیمارستانهای طب سنتی در كشور اختلاف نظر وجود دارد كه باید منتظر باشیم تا گروهی از فارغ التخصیلان این رشته در كشور تربیت شوند و بعد در مورد این موضوع صحبت كنیم.
باقری لنكرانی افزود: البته در مورد بكارگیری طب سنتی در كشور نباید افراط و تفریط كنیم، نه سخن آنان كه این نوع طبابت را از رده خارج می‌دانند درست است و نه آنانكه همه درمانها را از این منظر دنبال می‌كنند، درست می‌گویند باید تعادل در عمل وجود داشته باشد و در هر صورت ما نیازمند طب نوین و جراحی های مدرن، شیمی درمانی و استفاده از آنتی بیوتیكها و داروهای جدید هستیم اما در مورد برخی بیماریها مانند بیماریهای عملكردی دستگاهها، بیماریهای مزمن، بیماریهای دستگاه گوارش، دستگاه اداری و تناسلی، همچنین برخی بیماریهای ویروسی، طب سنتی و ایرانی ما اثرگذاری بیشتری از طب نوین امروز دارد.
وزیر بهداشت گفت: طی دو سال گذشته 13 رشته جدید در سطح دانشگاههای علوم پزشكی مصوب شده است اما توقع ما از رشته طب سنتی بسیار بیشتر از رشته های دیگر است و از دانشجویان این رشته می‌خواهیم كه از كار كردن در مطبها یا مراكز دیگر خودداری كنند و تمام وقت در اختیار آموزش این رشته باشند و ما هم قاطعانه از آنها حمایت می‌كنیم.
وی افزود: در متون طب ایرانی 50 نوع نبض توصیف شده است كه با شناخت آنها بیماری تشخیص و درمان می‌شده است كه ما امروز از این نوع دانش در طبابت استفاده نمی‌كنیم.
وی گفت: در طب سنتی و ایرانی انسان محور علم پزشكی است اما امروزه ما با ابزارهای جدید تجربی به شناخت بیماریها و درمان آنها می‌پردازیم و به شناخت انسان و درمان جامع بیماریها توجهی نداریم.
وزیر بهداشت افزود: ورود به این عرصه ها نیازمند تحقیق و زحمت زیادی است اما میراث گرانبهایی كه در اختیار داریم ما را در مكاشفه در این علم موفق می‌كند و در صورتی كه این روشها را به محك تجربه بزنیم و از نطر علمی بتوانیم آنها را تایید كنیم، قطعا می‌توانیم حرفهای نویی را در علم پزشكی در سطح دنیا بزنیم.
علی اكبر ولایتی، رئیس كمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای انقلاب فرهنگی نیز در این مراسم با تشریح تاریخچه طب ایرانی گفت: ‌هنوز اصول اساسی طب ایرانی و طبایع چهارگانه در علم نوین رد نشده است و وقتی شاهد این هستیم كه یك دارو در دو فرد با طبع متفاوت اثربخشی متفاوتی دارد یا حتی در یكی مانند دارو عمل می‌كند و در دیگری مانند سم به این نكته پی می‌بریم كه استفاده از دانش طب ایرانی خودمان می‌تواند ما را در درمان بسیاری از بیماریهایی كه اكنون در درمان آنها ناتوانیم كمك كند.
وی افزود: پزشكان ایرانی در دوره های گذشته با روشهایی طب ایرانی با بررسی نبض بیمار و طبع او و سایر روشهای این دانش سخت ترین بیماریها را درمان می‌كردند و حتی گاهی جان و آبروی خود را در این راه می‌گذاشتند.
عبدالله بهرامی، دبیر شورای طب سنتی و مكمل نیز در این مراسم گفت:‌ اكنون پس از یك وقفه 150 ساله دوباره طب سنتی ایرانی به عرصه تحقیق و عمل باز می‌گردد و قطعاً استفاده از این دانش موجب درمان بسیاری از بیماریهای مزمن امروز و كاهش قابل توجه هزینه های گزاف درمان بیماریها در كشور می‌شود.
وی گفت: سال گذشته 20 نفر برای آموختن دانش طب سنتی به كشور چین اعزام شدند كه 11 نفر آنها بورسیه هستند و بقیه به خرج خودشان رفته‌اند و با بازگشت آنها به ایران گروهی از آموزش دهندگان این طب را در كشور خواهیم داشت.
وی افزود: امیدواریم علاقه مندی و پیگیری وزیر بهداشت و مسئولان دولت و مجلس موجب شكوفایی مجدد طب سنتی در ایران شود.
اصفهانی، مشاور معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشكی ایران نیز در این مراسم به تشریح مزیتهای طب ایرانی - اسلامی پرداخت و گفت:‌ما وارث بیش از 17 هزار كتاب در زمینه طب سنتی در ایران هستیم كه حداقل 10 هزار تای آن امروز هم قابل استفاده است.
وی افزود: میلیونها نفر در طول تاریخ برای دانش طب ایرانی- اسلامی زحمت كشیده‌اند و ما گنجینه گرانبهایی داریم كه اساس آن نگاه جامع به انسان، تقدم پیشگیری بر درمان و رعایت اخلاقیات است.
مهدی فتحی، رئیس دانشگاه علوم پزشكی ایران نیز در این مراسم به تشریح تاریخچه خانه مشیروالدوله پیرنیا و زندگی نامه او پرداخت و گفت:‌ این ساختمان در سال 1251 با دو سبك ایرانی و پرتغالی ساخته شده است و پس از مرگ مشیرو الدوله پیرنیا كه 5 دوره نماینده مجلس شورای ملی، 5 دوره نخست وزیر و مدتها وزیر بوده است برای ساخت بیمارستان وقف شده و پس از گردشهای مختلف امروز در اختیار دانشگاه علوم پزشكی ایران است.
وی افزود: قرار بود از این مكان برای ساخت یك بیمارستان زنان استفاده شود اما با توجه به محل آن كه در مركز شهر است و برای رفت و آمد بیماران مناسب نبود تصمیم گرفتیم از این فضا به عنوان مركز مطالعات طب سنتی و مكمل ایران استفاده كنیم.
مشیرو الدوله نویسنده كتاب سه جلدی تاریخ ایران باستان است كه در سال 1314 بر اثر سكته قلبی فوت كرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha