دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۱
سلامت نیوز: طلاق امری بسیار مذموم و ناپسند است. بویژه اگر زوجین دارای فرزند نیز باشند.کودکان طلاق بیشترین لطمه را از این امر می بینند. آنها علاوه بر احساس نا امنی ، فقدان آرامش و محبت را نیز شدیدا تجربه می کنند.حتی بسیاری از کودکان آثار این لطمه های روحی و جسمی را تا بزرگسالی نیز با خود حمل می کنند.اما اگر والدین کمی بیندیشند وبا سرنوشت کودکان خود مسئولانه برخورد کنند ، می توانند با هماهنگی یک دیگر از شدت این لطمات بکاهند و همچنان کودکان خود را حمایت کنند.

با این حال زوج هایی که ناگزیر از هم جدا می شوند، در ارتباط با فرزندان خود معمولا این پنج اشتباه را مرتکب می شوند. ما در زیر به کارهایی که این والدین باید از آنها پرهیز کنند ، اشاره می کنیم.

1- از بچه های خود به عنوان یک پیام رسان استفاده نکنید. بسیاری از زن و شوهرهای مطلقه از کودکان خود به عنوان یک ابزار ارتباطی سوء استفاده می کنند. و از طریق آنها به یکدیگر پیغام و پسغام می فرستند!این رفتار باعث بروز استرس و ناراحتی در کودکان می گردد و بر زخم آنها نمک می پاشد.امروزه راه های بهتر و بیشتری برای برقراری ارتباط و ارسال پیغم ها وجود دارد مانند ارسال پیامک یا ایمیل.مسائل مورد مناقشه و یا وظایف مشترک خود را نسبت به بچه ها از طرق مناسبتر ، بدون اطلاع کودکان انجام دهید.

2- از بچه های خود به عنوان یک درمانگر ، استفاده نکنید و درد دل های خود را بر سر آنها نریزید.هیچگاه داد و هوار خود را نسبت به همسرسابق خود که هر چه باشد پدر یا مادر کودکانتان هم است، در پیش بچه ها آشکار نکنید و مدام پشت سر وی نق نزنید.اضطراب و ناراحتی آنها برایشان کافی است، بار اضافی بر دوش آنها نگذارید.

3- سعی نکنید آنها را به انحصار خود در آورید.کودکان نیاز به درک شدن و تفاهم دارند. و پس از جدایی والدین دچار اضطراب و آشفتگی می شوند.هیچگاه همسر سابق خود را نزد آنها سرزنش نکرده ومقصر قلمداد نکنید.و سعی نکنید با انتقاد از همسر سابق خود ، کودکان را نسبت به وی دلسرد کرده و به طرف خود متمایل کنید.فقط به حرف هایی که بچه ها ممکن است مطرح کنند ، پاسخ بدهید.مثلا اگر او از ازدواج مجدد مادر یا پدر خود ناراحت است و درد دل می کند،شما به عنوان یک والدین ، مجبور نیستید حتما به حرفهای آنها آب و تاب بدهید و دق دل خود را نسبت به همسر سابق خالی کنید. شما فقط وظیفه دارید گوش دهیدو شنونده باشید.صبر پیشه کنید و شکیبا باشید، در این صورت دیری نمی گذرد که با تغییر اوضاع، با مشاهده کودکان موفق  خود نتیجه مطلوب را بدست می آورید.

4- نسبت به ملاقات کودکان با همسر سابق خود، سخت گیری نکنید. هر گاه قرار است که کودکان با پدر یا مادر خود که همسر سابق شماست ، به گردش بروند و یا دیداری داشته باشند، تلخی نکنید و آنها را با خوش رویی روانه سازید. اینگونه آنها دچار اضطراب و سردرگمی نشده و لذت بیشتری می برند.

5- سعی کنید آسیب هایی را که شما به کودکان خود وارد کرده اید، جبران کنید.بسیاری با مطالعه این عبارت به یاد اشتیاهاتی که ناخواسته مرتکب شده اند ، می افتند.آیا بقدر کافی برای عذر خواهی دیر نشده است؟ نه ، بچه ها بسیار بخشنده تر  و بزرگوارتر اند.سرانجام که وقتی آنها به سن نوجوانی می رسند،وجود یک رابطه خراب ، مشکل سازتر می شود. از همین لحظه اقدام کنید. انجام کارهای زیر می تواند در این امر شما را کمک کند:

- از آنها معذرت خواهی کنید.عذرخواهی تاثیر عمیقی بر کودک شما می گذارد.

- دلایل کار غلط و اشتباه خود را به نحوی برایش توضیح دهید.و از او برای اصلاح رفتار خود کمک بگیرید.

- با کودک خود علامتی یا حرکتی را به عنوان نشانه تعیین کنید ، تا وقتی که نزد وی بصورت لجام گسیخته از همسر سابق خود انتقاد می کنید، او با نشان دادن آن علامت شما را به آرامش بخواند.و شما با مشاهده آن فورا کار خود را متوقف کنید.
منبع: مجله پزشکی مادر

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha