سلامت نیوز : فراز امامی عصر یکشنبه در بازدید رئیس سازمان تدارکات پزشکی و جمعی از مدیران استان مازندران از کارخانه فرآوری گیاهان دارویی سهاجیسا از زیرمجموعه هلال‌احمر خاطرنشان کرد: با فرآوری بیش از 40 نوع گیاه دارویی 120 عصاره گیاهی به عنوان ماده اولیه برای تولید انواع داروهای گیاهی و مواد آرایشی بهداشتی مثل انواع شامپوها و کرم‌های زیبایی فعالیت می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ امامی با تأکید براینکه برای ارتقای صادرات باید رو به تولید محصولات نهایی بیاوریم، افزود: به مرور سعی می‌کنیم با استفاده از عصارهای گیاهی محصولاتی مانند قرص، کرم‌های درمانی و انواع شربت را تولید و نیاز بازار داخلی را تأمین کنیم.

مدیرعامل شرکت فرآوری گیاهان دارویی سهاجیسا اضافه کرد: اکنون 24 نوع عصاره خشک، 24 نوع عصاره پروفیلن، 5 نوع عصاره روغنی، 4 نوع عصاره غلیظ، 15 نوع عصاره الکلی و 12 نوع عصاره گلیسرینه در این شرکت فرآوری و تولید می‌شود که هر یک کاربردهای خاص خود را دارد.

وی در پاسخ به پرسش فارس مبنی براینکه چه میزان از گیاهان دارویی از داخل کشور تأمین می‌شود، افزود: با توجه به تنوع آب و هوایی کشور همه نیازهای خود را در داخل تأمین می‌کنیم که بخشی از آن را به صورت تازه از استان مازندران تهیه کرده و در سیستم دستگاه‌های خشک کن اتوماتیک برای تولید عصاره استفاده می‌کنیم.

امامی افزود:‌ برخی از گیاهان دارویی که در مناطق گرمسیر می‌رویند از شهرهای مانند شیراز و همدان تهیه می‌شوند که عمده محصولات به صورت خشک به این شرکت حمل می‌شوند.

این مسئول در شرکت سهاجیسا با تأکید بر اینکه صادرات عصاره‌های گیاهی و سایر محصولات می‌تواند به تقویت شرکت‌های صنعتی کمک کند، افزود: به عنوان مثال 6 نوع عصاره را به عنوان نمونه به کشور دانمارک صادر کرده‌ایم که مورد تأیید قرار گرفته و اکنون در مرحله عقد قرارداد هستیم و ایران می‌تواند بازار خود را به کشورهای حاشیه خلیج فارس و همسایه گسترش دهد.

امامی بالا گرفتن تب مصرف گیاهان دارویی را یکی دیگر از دلایل افزایش تقاضا در بازار برشمرد و گفت:‌ اکثر کشورهای اروپایی سعی می‌کنند تا از عصاره‌های گیاهی به جای مواد شیمیایی برای تولید داروهای خود استفاده کنند و اکنون 70 درصد داروهای تولیدی در آلمان برگرفته از عصاره‌های گیاهی است.

وی تصریح کرد: ایجاد معاونت طب سنتی در وزارت بهداشت و قرار گرفتن تعداد زیادی از داروهای گیاهی در لیست بیمه نیز نشانگر اهمیت سیستم سلامت کشورمان به این حوزه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha