سلامت نیوز : فوق تخصص گوارش کودکان گفت: تغذیه مادر با غذاهای محرک و فست‌فود و استفاده زیاد از ترکیبات لبنی در تشدید وضعیت کولیک و نفخ و بی‌قراری‌های کودک نقش دارد.

محمدرضا اسماعیلی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: کولیک یا نفخ کودکان شیرخوار، یک امر شایع و نسبتاً رایج است که در نوزاد زیر سه ماه دیده می‌شود.

دانشیار گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: کولیک از دو هفته بعد از تولد شروع می‌شود، تا سه ماهگی ادامه دارد و نوزاد را دچار گریه و بی‌قراری می‌کند.

وی ادامه داد: نفخ کودک و بی‌قراری‌های کودک حداقل سه روز در هفته و به میزان حداقل سه ساعت طول می‌کشد و غالباً غروب و هنگام شب اتفاق می‌افتد که با دمر کردن و رساندن گرمای بدن مادر به نوزاد می‌توان از شدت بی‌قراری‌ها نوزاد کاست.

فوق تخصص گوارش کودکان تصریح کرد: در معاینه و گرفتن شرح حال از شیرخواران پزشکان عمدتاً مسئله غیرطبیعی نمی‌ بینند و این اطمینان بخشی به مادر، که نوزادش مشکل خاصی ندارد در آرامش نوزاد تأثیر بسزایی دارد.

اسماعیلی، با بیان این نکته که این دسته از نوزادان اختلال رشد ندارند؛ افزود: 90 درصد کولیک و نفخ کودکان شیرخوار بعداز 3 ماهگی برطرف می‌شود.

دانشیار گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی بابل، نفخ نوزادان را به صورت زور‌زدن و فشار در زمان اجابت مزاج دانست و ادامه داد: در زمان کولیک مادر احساس می‌کند که شکم نوزادش بزرگ شده است که در ادامه به صورت دفع گاز خودش را نشان می‌دهد.

فوق تخصص گوارش کودکان تأکید کرد: نفخ نوزاد نکته خاصی ندارد و تداوم درست تغذیه با شیر مادر می‌تواند در تسکین دردهای احتمالی مؤثر باشد.

وی جایگزین کردن شیرخشک به جای شیر مادر را در مادرانی که خود را ر ایجاد کولیک مقصر می‌دانند غلط دانست و گفت: نقش تغذیه مادر بر وضعیت کولیک شیرخواران کاملاً به اثبات نرسیده است؛ اما اگر مادر از غذاهای محرک با افزودنی‌های زیاد و غذاهای فست‌فود استفاده کند یا اینکه ترکیبات لبنی زیاد دریافت کند در تشدید وضعیت کولیک و بی‌قراری‌های کودک مسلماً نقش خواهد داشت.

عضو مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر کودکان گفت: استفاده از دارونماها و ترکیباتی مثل عرق نعناع از نظر آماری توافقات بارزی نداشته ولی جدیداً استفاده از ترکیبات پروبیوتیک نشان داده که این ترکیبات در کاهش مشکلات حاصل از نفخ کودکان تأثیر بسزایی دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha