نظام سلامت و مشکلات مردم در حوزه درمان، از جمله دغدغه های دست اندرکاران عرصه بهداشت و درمان کشور است که انتظار می رود کاندیداهای ریاست جمهوری، به این مقوله و دغدغه های مردم و بیماران، توجه نشان داده و رویکرد سلامت محور در برنامه های آن برجسته باشد.

دیدگاه 4 کاندیدای ریاست جمهوری در مورد سلامت/ کاهش هزینه های درمان از جیب مردم
سلامت نیوز :  نظام سلامت و مشکلات مردم در حوزه درمان، از جمله دغدغه های دست اندرکاران عرصه بهداشت و درمان کشور است .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ انتظار می رود کاندیداهای ریاست جمهوری، به این مقوله و دغدغه های مردم و بیماران، توجه نشان داده و رویکرد سلامت محور در برنامه های آن برجسته باشد.

محمدباقر قالیباف با بیان اینکه گروهی از ایرانیان برای درمان از کشور خارج می شوند‍، اظهار داشت: برخی برای درمان خود نیاز به داروهای خارجی دارند و برخی برای درمان باید خارج شوند تثبیت نرخ ارز یک شاه کلید است. زمانی که کمیسیون پزشکی رفتن بیمار را تایید می کند، پوشش بیمه کامل نیست و اکنون حتی پوشش بیمه روستایی و شهری نیز متفاوت است. باید پشتوانه لازم را برای حمایت بیمه ای و تامین دارو انجام دهیم.

وی گفت: یکی از برنامه های ما این است که بیشتر از 30 درصد هزینه درمان به خانواده تحمیل نشود و 65 درصد درمان با بیمه باشد و بیمه نیز فراگیر باشد.

دکتر علی اکبر ولایتی نیز با اشاره به برنامه پنجم توسعه کشور که دسترسی به امکانات اینترنت را برای همه الزامی عنوان کرده است، افزود: در حوزه سلامت برای کاهش هزینه های بیمار استفاده از فناوری اطلاعات یکی از اقدامات مهم زیربنایی خواهد بود. بر اساس این برنامه شبکه سلامت در سراسر کشور، پزشک خانواده و سیستم ارجاع باید تصویب شود و امکانات پزشکی در سراسر ایران ایجاد شود.

وی با تاکید بر اینکه تا پایان برنامه پنجم باید تمامی مردم از امکانات الکترونیکی برخوردار باشند، اضافه کرد: بیمه ای که من برای ایرانیان در نظر گرفته ام متکی به توسعه شبکه الکترونیکی خواهد بود و سلامت رایگان را برای ایرانیان به ارمغان می آورد.

ولایتی با بیان اینکه هم اکنون دفترچه بیمه حدود 30 تا 35 درصد هزینه بیماران تقبل می کند، ادامه داد: مردم از جیبشان حدود 65 تا 70 درصد هزینه بیماری خود را پرداخت کنند اما این میزان باید به 30 درصد برسد.

این کاندیدای ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه اصلاح تعرفه ها در حوزه بیمه الزامی است، خاطر نشان کرد: بیمه سلامت ایرانیان جایگزین بیمه های نیم بندی خواهد شد که هم اکنون وجود دارد. در اجلاس اخیر تشخیص مصلحت نظام نیز طرحی برای اصلاح تعرفه ها عنوان شده است تا بتوانیم این خدمات را طبق قانون به سمت خدمات رایگان پیش ببریم.

ولایتی با بیان اینکه نباید تبعیض میان دفترچه بیمه روستاییان و شهرنشینان باشد، تصریح کرد: پرونده الکترونیکی سلامت می تواند به صورت یکپارچه تمامی اطلاعات آحاد جامعه را در اختیار نظام سلامت کشور قرار دهد.

وی عنوان داشته که این موضوع یکی از کارهای درازمدت است. در انتهای برنامه پنجم توسعه مقرر شده است پولی که مردم برای هزینه درمان پرداخت می‌کنند 30 درصد باشد در حالی که اکنون 65 تا 70 درصد است.

ولایتی با بیان این مطلب که بیمه ما ناقص است، گفته است که طبق بندهای 32 و 38 برنامه پنجم توسعه بیمه یکپارچه سلامت باید تاسیس و بیمه‌های ناقص جمع شود.

این کاندیدای ریاست جمهوری عنوان داشته است که اگر در انتهای برنامه پنجم ما به جایی برسیم که 30 درصد از هزینه‌های درمان را مردم پرداخت کنند، در برنامه‌های بعد این درصد نیز به صفر خواهد رسید.

محمدرضا عارف گفت: سهم بهداشت و درمان هنوز اجرا نشده، چرا مردم باید بالای 70 درصد از جیبشان برای هزینه های درمان بدهند؟ برنامه ما این است که سهم مردم را از محل منابع آزاد شده به 30 درصد برسانیم.

محسن رضایی نیز معتقد است که بالای 60 درصد از هزینه ها بر عهده مردم و 40 درصد دیگر بر عهده دولت است. متاسفانه در حال حاضر هزینه های سلامت در کشور به شدت در حال بالا رفتن است.

وی با بیان اینکه در سال 91، هزینه های بهداشت و درمان بیش از 40 هزار میلیارد تومان بوده است، پیش بینی کرد که هزینه های این حوزه در سال 92 به بیش از 50 هزار میلیارد تومان در سه بخش خصوصی، دولتی و مردمی برسد. مسئله سلامت هم اکنون بخش مهمی از نقدینگی کشور را در بر می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha