چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 75245

وظیفه ما در مجلس این است که برای بهبود بخش سلامت بودجه اختصاص دهیم،اما گرفتن آن به عهده یک وزیر شجاع و نترس است.

وزارت بهداشت نیاز به وزیری نترس و شجاع دارد
سلامت نیوز : مشکلات بخش سلامت سبب شد تا امسال مجلس بودجه بیشتری را به این بخش اختصاص دهد و از سوی دیگر 5هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه ها به بخش سلامت اختصاص دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین ؛ بیشتر کارشناسان حوزه سلامت معتقدند که سال قبل وزارت بهداشت نتوانست بودجه خود را بگیرد و سهم آن از هدفمندی یارانه ها هم پرداخت نشد.در چنین شرایطی نامزدهای ریاست جمهوری اعلام می کنند که قصد دارند سهم پرداختی از جیب مردم را کاهش دهند.درهمین باره با علی کائیدی نایب رئیس کمیسیون بهداشت گفت وگویی را انجام داده ایم:

مجلس در بررسی بودجه امسال تصویب کرده که 5هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه ها به بخش سلامت اختصاص یابد.با توجه به اینکه در دورهای قبل سهم سلامت از یارانه ها پرداخت نشد،چه ضمانت اجرایی برای پرداخت این 5 هزار میلیارد تومان است؟

وظیفه ما در مجلس این است که برای بهبود بخش سلامت بودجه اختصاص دهیم،اما گرفتن آن به عهده یک وزیر شجاع و نترس است.باید وزاری ما بتوانند این بودجه را دولت بگیرند،اما ما تا کنون وزیر موفقی در این زمینه نداشتیم.مثلا در این دوره وزیر جدید به جای اینکه به مسائل اصلی که دارو و پزشک خانواده است بپردازد به مسائل فرعی پرداخته و خود را مشغول به مسائل فرعی مثل انتزاع دانشگاه ایران از تهران کرده است در حالی که مسئله درمان و دارو بخصوص برای بیماران خاص و بیماران کلیوی بسیار مهم است.

به نظر می رسد اگر دولت سهم سلامت را از هدفمندی یارانه ها پرداخت می کرد مشکلات بخش سلامت هم کمتر بود؟
صددرصد. این سهم برای سال قبل 600 میلیارد تومان برآورد شده بود که متاسفانه پرداخت نشد.من بارها اعلام کردم که اگر دولت 4 تا 5 هزار تومان از یارانه نقدی افراد را به حوزه سلامت اختصاص دهد، 70 درصد مشکلات سلامت افراد جامعه حل می شود.

از سوی دیگر این روزها نامزدهای ریاست جمهوری کاهش سهم مردم در پرداخت هزینه های سلامت را در برنامه های خود مطرح می کنند.تصور می کنید این امکان داشته باشد؟
به نظر من تمام این مسائل به مدیریت باز می گردد.اگر مدیر و وزیر قدرتمندی داشته باشیم،قطعا موفق می شود که برنامه هایی در این زمینه داشته باشد.ممکن است سهم مردم به یکباره کاهش نیابد اما با درایت می توان در درازمدت این مشکل را حل کرد.حل این مشکل به وزیری منوط است که مشکلات مردم در حوزه سلامت را بشناسد .ما الان کمبود دارو داریم و بیماریهای خاص مشکل گرانی وکمبود دارو دارند،قطعا یک مدیر مسئول می تواند این مشکل را حل کند.


از سوی دیگر ما یک برنامه چشم اندازه 20 ساله و برنامه 5 سال توسعه داریم این دولت اصلا توجهی به آن نداشت و از آن فاصله داریم،دولت بعدی باید اجرای برنامه ها را در راس برنامه های خود قرار دهد و به دنبال مسائل حاشیه ای نباشد.

اما گفته می شود که مشکلات بخش دارو بیشتر به تحریم باز می گردد؟
ما تحریم داریم اما با تدبیر و مدیریت امکان حل آنها وجود دارد.بخش سلامت ما بیشتر مشکل سومدیریت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha