سلامت نیوز : دکتر محمدحسن طریقت منفرد که در ماههای پایانی عمر دولت دهم بر مسند وزارت بهداشت قرار گرفته است، فرصت زیادی برای حل مشکلات عدیده و چالشهای پیش روی حوزه سلامت کشور ندارد. اما آنچه مسلم است، توجه به مهمترین دغدغه مردم در حوزه بهداشت و درمان، می تواند سابقه درخشانی از چند ماه حضور او در وزارت بهداشت داشته باشد. از همین رو، اجرای درست برنامه پزشک خانواده شهری، شاید مهمترین برنامه طریقت منفرد در این ماهها باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ بعداز کشمکشهایی که میان وحیددستجردی و دولت بر سر ارز دارو پیش آمد و در نهایت منجر به برکناری او از وزارت بهداشت شد، دکتر محمدحسن طریقت منفرد به عنوان سرپرست وزارت بهداشت بر مسند کار قرار گرفت و بعد از سه ماه توانست رای اعتماد نمایندگان مجلس را برای وزارت کسب کند.

وزیر بهداشت در اولین حضورش در جمع خبرنگاران به این موضوع اشاره کرد که فرصت زیادی برای اجرای برنامه های دراز مدت ندارد ولی آنچه می تواند تا حدود زیادی مشکلات مردم را در حوزه بهداشت و درمان برطرف کند، اجرای درست برنامه پزشک خانواده شهری است. زیرا، این برنامه تنها طرح ملی حوزه سلامت است که علاوه بر کاهش هزینه های درمان مردم، موجب ارتقای نظام سلامت جامعه خواهد شد.

طریقت منفرد به سهم بالای مردم از پرداخت هزینه های سلامت در کشور اشاره کرد و گفت: در سال 90، هزینه بخش سلامت كشور بالغ بر 40 هزار میلیارد تومان شد كه 15 هزار میلیارد تومان آن را بیمه ها و دولت پرداخت كردند اما مردم مجبور شدند 25 هزار میلیارد تومان آن را به رغم وضعیت اقتصادی موجود، از جیب خود پرداخت كنند.

وی بر استفاده از طرح اقماری به عنوان بهترین راهکار برای رفع کمبود نیروی متخصص در مناطق غیربرخوردار تاکید کرد و افزود: در این طرح، متخصص نیمی از ماه را در منطقه محروم و نیمی دیگر را در محل سکونت خود می گذراند.
وزیر بهداشت موضوع بیمار محوری را نیز از دیگر موارد مهمی برشمرد که مستلزم حضور فیزیکی بیشتر اساتید توانمند است و  رعایت کرامت انسانی را وظیفه پزشکان برشمرد.

طریقت منفرد با تاکید بر این مسئله که پزشک خانواده باید اولین محل مراجعه بیمار باشد و پس از آن در صورت لزوم به سطوح بالاتر ارجاع داده شود، گفت: در همه جای دنیا بسیاری از خواسته های سلامتی مردم در مناطقی که متخصص وجود ندارد توسط پزشکان عمومی پاسخ داده می شود که این امر هم باعث توانمند شدن پزشک خانواده و هم باور مردم به آنها می شود.

وزیر بهداشت درباره آخرین وضعیت برنامه پزشک خانواده نیز اظهارداشت: این برنامه بیش از یکسال است که در استانهای فارس و مازندان در دست اجراست اما مسئولان دانشگاههای یادشده به این نتیجه رسیده اند که این روش ناکارآمد است و باید تغییر کند.

طریقت منفرد ادامه داد: امسال نیز برنامه پزشک خانواده در 7 استان شامل یزد، قزوین، آذربایجانهای شرقی و غربی، اردبیل، خوزستان و خراسان متفاوت از شیوه استانهای قبلی اجرایی می شود.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه ساختار بهداشت و درمان کشور نیاز به تحول جدی دارد، افزود: برنامه پزشک خانواده یکی از عوامل موثر در این تغییر است.

وی بر حفظ شان و جایگاه پزشکان در بیمارستانهای دولتی تاکید و تصرح کرد: پزشکان در صف مقدم خدمت رسانی قرار دارند لذا با تفویض پاره ای از اختیارات به آنان باید انگیزه خدمت رسانی آنان در مراکز دولتی افزایش دهیم.

طریقت منفرد با بیان اینکه 80 درصد امکانات بهداشتی و درمانی کشور در بخش دولتی متمرکز شده است ولی به دلیل اینکه بخشهای بیمارستانی اختیارات لازم برای تصمیم گیری را ندارند، افزود: هم اکنون بخش سرپایی در بیمارستانهای دولتی آن طور که باید فعال نیست. در حالی که امکانات این بخش بسیار زیاد است و این نشان می دهد ساختار نیاز به اصلاح دارد.

وزیر بهداشت به اجرای قانون تمام وقت شدن پزشکان اشاره کرد و گفت: البته پزشکانی هستند که تمایلی به تمام وقت شدن ندارند و ما آنها را مجبور به این کار نخواهیم کرد ولی پزشکان بسیاری نیز هستند که خواهان تمام وقت شدن هستند و معتقدند برای انجام کارهای بیشتر اختیارات لازم را ندارند.

وی اختیار دادن به بخشها را با واگذاری بیمارستانها متفاوت دانست و گفت: درآمد بیشتر از کار و تولید بیشتر حاصل می شود. بخش های بیمارستانی نیز هنگامی به سود دهی می رسند که قادر باشند کار بیشتری انجام دهند و این امر نیز مستلزم رعایت شأن پزشکان با واگذاری اختیارات تصمیم گیری به آنهاست.

طریقت منفرد با اعلام اینکه داشتن درمانگاههای اقماری توسط بیمارستانها به انجام این طرح کمک می کند، اظهار داشت: هم اکنون هم بیمارستانهایی هستند که با تاسیس درمانگاههای اقماری در نقاط مختلف شهر، بیماران بیشتری را پذیرش می کنند و سایر بیمارستانها نیز می توانند چنین کنند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه نباید تصور کنیم پرسنل زحمت کش بیمارستانها در وضعیت کنونی این مراکز مقصرند، گفت: این پرسنل از فرهیخته ترین اقشار جامعه هستند و من همینجا از زحمت کشان بخش بهداشت و درمان که بسیاری از آن ها وظیفه شناس هستند، قدردانی کرده  و تاکید می کنم باید به علت های این نارسایی ها توجه کنیم.

وی با بیان این مطلب که بیمار محوری و مدیریت منابع دو هدف عمده پزشک خانواده است، اظهار داشت: بیمار محوری از اصلی ترین اهداف برنامه پزشک خانواده است. بیمار می تواند در رابطه با احقاق حق خود در زمینه بهداشت و سلامت، با همراه داشتن یک کارت معتبر و با مراجعه به پزشک  حق خود را طلب کند و در این زمینه بین یک فرد فقیر و غنی هیچ تفاوتی وجود ندارد.

طریقت منفرد با بیان این مطلب که مدیریت منابع سلامت از دیگر اهداف پزشک خانواده است، افزود: ما این منابع را در اختیار پزشک که مسئول صیانت سلامت مردم است قرار داده و در کنار آن مشاوره و راهنمایی به پزشک ارائه خواهیم داد که همراه و در کنار مریض حرکت کند و مراقب باشد که جامعه در حد منابع برای سلامت هزینه کند.

وزیر بهداشت ادامه داد: اگر برنامه به مرحله اجرا نرسد مردم وادار خواهند شد که هزینه های دیگری از سبد کالای خانواده خود کم کرده و در بخش درمان هزینه کنند که به دنبال آن از دریافت سایر خدمات محروم خواهند شد.

وی با تاکید بر این نکته که اگر در پیشگیری سرمایه گذاری نکنیم هزینه های بیشتری در بخش درمان به ما تحمیل خواهد شد، گفت: ما طب عمومی را که اساس طب است مضمحل کرده ایم و تخصص و فوق تخصص را پرورش داده ایم که در نتیجه آن مردم هم دیگر پزشک عمومی را باور ندارند.

وزیر بهداشت گفت: اگر طب عمومی در کشور تقویت شود شاهد شکوفایی برنامه پزشکان خانواده هم خواهیم بود.

طریقت منفرد از دست اندرکاران برنامه های آموزش پزشکی خواست به طبابت عمومی توجه بیشتری کنند و بیان داشت: اگر گاهی دیده می شود که پزشکان عمومی از برنامه پزشک خانواده استقبال نمی کنند به این دلیل است که در طول سالهای متمادی آن طور که باید به طبابت عمومی اهمیت داده نشده است.

وزیر بهداشت در ادامه گفت : هم اکنون 75 هزار پزشک عمومی فارغ التحصیل در کشور داریم که پتانسیل خوبی برای اجرای برنامه های اصلی سلامت از جمله پزشک خانواده هستند.

وی از بیمه ها نیز خواست به ارتقای جایگاه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پزشکان عمومی و خانواده در جامعه اهتمام ورزند و اظهار داشت: ایجاد دوره های آموزشهای تکمیلی برای این پزشکان کمک می کند تا زودتر به اهداف خود برسیم زیرا نتیجه تمام فرآیندها و فعالیتهای ما باید خدمت بیشتر به مردم باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha