جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۵

با كمك چه تكنیكی می‌توان به جوان ماندن مغز كمك كرد و مانع از كندی عملكرد، كاهش دقت و پیری آن شد؟

مغزتان را سرویس کنید
سلامت نیوز : چگونه می‌توان از پیری سلول‌های مغزی پیشگیری كرد؟ چه عاملی می‌تواند سلامت مغز را تضمین كند؟ با كمك چه تكنیكی می‌توان به جوان ماندن مغز كمك كرد و مانع از كندی عملكرد، كاهش دقت و پیری آن شد؟ اینها سؤالاتی است كه برای بسیاری از مردم در سراسر جهان مطرح  و ایده‌ها و تصورات مختلفی در پاسخ به این سؤال طرح می‌شود. برخی می‌گویند بازی شطرنج بهترین روش برای مبارزه با پیری سلول‌های مغزی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایده آل ؛ برخی حل كردن سخت‌ترین مسائل و فرمول‌های دیفرانسیل و انتگرال را بهترین روش می‌دانند. گروهی معتقدند باید هر روز امگا3 مصرف كنند و برخی بر این باورند كه با افزایش سن افراد، همه سلول‌های بدن پیر می‌شوند و سلول‌های مغزی هم چاره‌ای جز این ندارند. شما در این باره چه فكر می‌كنید؟ در این مطلب به شما می‌گوییم كه چگونه می توانید سلول‌های مغز خود را 10سال جوان‌تر كنید.

با این ورزش خونرسانی به مغز را تقویت كنید

با افزایش سن سلول‌های مغزی كه «نورون» نامیده می‌شوند، اتصالات و شاخه‌های خود را از دست می‌دهند. این اتصالات كه سیناپس نام دارند برای روند تولید فكر ضروری‌اند، بنابراین اگر با افزایش سن به طور طبیعی این بخش‌ها را از دست دهیم در نهایت بخشی از فعالیت‌های مغزی خود را از دست می‌دهیم. كم دقت و فراموشكار می‌شویم و كندتر می‌توانیم مسائل را تجزیه و تحلیل كنیم. محققان دانشگاه واشنگتن در سنت‌لوئیس به تازگی نتایج تحقیقات خود را در این زمینه منتشر كرده‌اند. آنها اعلام كردند داشتن یك برنامه ورزشی روزانه كه هم تمرینات ایروبیك و هوازی و هم تمرین‌ با وزنه را شامل شود، بهترین انتخاب از میان رشته‌های ورزشی متنوع است كه می‌تواند به جوانسازی سلول‌های مغزی كمك كند. به گفته این محققان با انجام ورزش‌های هوازی اكسیژن رسانی بهتری به سلول‌های مغزی ارائه می‌شود، ضمن اینكه اجرای روزانه این ورزش‌ها به بهبود عملكرد جریان گردش‌خون در مغز كمك می‌كند و خون نیز مهم‌ترین رابط برای رساندن اكسیژن و موادغذایی مفید به مغز است.

به گروه دوستداران غذای سبز بپیوندید

در بســـــیاری از كشورهای اروپایی، گروه‌هایی وجود دارند كه اعضای این گروه‌ها همگی ازجمله دوستداران غذای سبز هستند. این گروه‌ها به سلامت خود خیلی اهمیت می‌دهند و به همین دلیل است كه بیش از آنكه در برنامه غذایی خود از خوراكی‌ها و غذاهای قندی، چربی، شیرینی و نشاسته استفاده كنند غذاهای كم‌قند با فیبر بالا را انتخاب می‌كنند و از پروتئین‌ گوشت سفید به ویژه ماهی و غذاهای كم‌چربی یا بدون چربی مصرف می‌كنند و همواره به اندازه غذا می‌خورند، زیرا پرخوری موجب كندی فعالیت مغز می‌شود. چرا كه دستگاه گوارش و روده‌ها میزان بیشتری انرژی صرف این كار می‌كنند و این مسئله در دراز مدت موجب كاهش انرژی سلول‌های مغزی و كند شدن و پیرشدن سلول‌های مغزی می‌شود.

با اره مویی كار كنید

در هر سن و سالی كه هستید برای پیشگیری از پیر شدن سلول‌های مغزی دست به كار شوید. این موضوع تعارف بردار نیست. اگر نجنبید دیر یا زود شما هم درگیر آن می‌شوید و آن وقت از دست بهترین متخصص‌های جهان نیز كاری برنمی‌آید. پس متناسب با سلیقه‌ای كه دارید یكی از این روش‌ها را انتخاب كنید. در یك دوره آموزشی تعمیر موبایل ثبت‌نام كنید. به كلاس منبت‌كاری بروید و با اره مویی هزارتوهایی با ظرافت میلی‌متر طراحی كرده و بسازید همچنین می‌توانید تیراندازی یا تنیس را تجربه كنید. البته برای انتخاب این ورزش‌ها نیاز به دید خوب و زانوهای قوی دارید. پس اگر از سن 50 گذر كرده‌اید بهتر است روش دیگری را انتخاب كنید. شاید بازی‌های كامپیوتری یا كار كردن با یك نرم‌افزار جدید مناسب باشد. مجموع این فعالیت‌ها می‌تواند سلول‌های مغزی را جوان نگه دارند و پیری آنها را برای مدت قابل ملاحظه‌ای به تعویق بیندازند.

بازی «Road Tour» را دانلود كنید

بازی road tour همان بازی كامپیوتری است كه حرف و حدیث‌های زیادی درباره آن مطرح شده است. به تازگی تحقیقاتی منتشر شده كه اگر مردان و زنان بالای 50 سال به مدت 10 ساعت این بازی را انجام دهند سلول‌های مغزی آنها 3 سال جوان‌تر می‌شود. این در حالی است كه این پژوهشگران اعلام كردند، تاثیر این بازی رایانه‌ای تا یك سال با فرد باقی می‌ماند. براساس نتایج تحقیقات به‌طور میانگین مغز مردان و زنانی كه در این پروژه حاضر شدند، در كل 3 سال جوان‌تر شده اما سرعت و توجه آنها به مسائل تا 7 سال جوان‌تر شده است. در این بازی كه امكان دسترسی به آن به صورت آنلاین وجود دارد، شناسایی خودرویی كه در انبوهی از علامت‌ها و مسیرها گم شده قدم اول برای بازی است. این بازی اگر چه در وهله اول برای مخاطب ساده به نظر می‌رسد اما مهارت‌هایی مانند سرعت پردازش، حافظه و دید محیطی افراد را بالا می‌برد.

این عادت مغزتان را پیر می‌كند

اگر در گروه افرادی هستید كه كار سخت و پر استرس دارید یا اصولا فردی مضطرب و نگران هستید باید مراقب باشید، زیرا استرس و اضطراب یكی از بزرگ‌ترین عواملی است كه می‌تواند سلول‌های مغز را پیر كند و مزاحم فرایندهای شناختی مغز مثل كیفیت حافظه و یادگیری مسائل مختلف شود، بنابراین در صورتی كه خیلی زود از كوره در می‌روید و كاری پر استرس دارید به شما توصیه می‌كنیم سراغ حركات كششی ذهن و جسم یا مدیتیشن بروید و با تكنیك‌های آرام‌تنی و افزایش آرامش درونی آشنا شوید. در غیر این صورت پیری سلول‌های مغزی خیلی زود سراغ‌تان می‌آید. به‌خصوص اگر در گروه افرادی باشید كه دچار اضافه وزن هستند یا رژیم غذایی متعادلی ندارند و سیگار می‌كشند، خیلی زودتر از آنچه تصور كنید دچار پیری سلول‌های مغزی می‌شوید.

این فیلم‌ها به شما كمك می‌كند

یكی دیگر از مواردی كه تاثیر آن در جوانسازی سلول‌های مغزی و پیشگیری از پیری آنها ثابت شده، مطالعه كتاب‌های طنز و تماشای فیلم‌های كمدی است. به طور كلی خندیدن و لذت بردن از آنچه پیرامون ما وجود دارد تاثیر زیادی در جوان‌تر شدن سلول‌های مغزی دارد، به ویژه آنكه سلول‌های مغزی به خندیدن و شاد بودن عادت داشته باشند. به همین دلیل توصیه‌های زیادی درباره مطالعه كتاب‌های طنز، مرور خاطرات خوش، بازتعریف لطیفه‌های خنده‌دار و تماشای فیلم‌های كمدی شده است. نتایج تحقیقات پژوهشگران نشان می‌دهد خندیدن حتی اگر بدون دلیل و انگیزه اولیه باشد، می‌تواند همان تاثیر را بر جوانسازی سلول‌های مغزی داشته باشد و عملكرد آنها را به خوبی تقویت كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha