جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۳
کد خبر: 75300

سلامت نیوز : والدینی که کودکان را وادار می‌کنند غذای داخل بشقاب خود را کامل بخورند نه تنها به فرزندان خود لطف نمی‌کنند بلکه این کار خطر چاقی در کودکان را افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ متخصصان تغذیه اطفال می‌گویند: مجبور کردن کودکان به خالی کردن بشقاب غذا و نیز حذف‌ کردن برخی از مواد خوراکی به طور کامل از عوامل مضری هستند که با ارسال پیام‌های نادرست به مغز کودک، خطر چاق شدن او را افزایش می‌دهند.

متخصصان آمریکایی بر این عقیده‌اند که کودکان وقتی سیر می‌شوند باید اجازه داشته باشند که غذای خود را نیم‌خورده رها کنند. اجبار به ادامه‌ خوردن علاوه بر انباشته کردن کالری غیرضروری در بدن، تاثیر روانی و ذهنی نامطلوبی بر کودک دارد و در نهایت خطر چاقی را افزایش می‌دهد.

بررسی‌ها نشان داده است که بیشترین سخت‌گیری برای خالی‌کردن بشقاب غذا را پدرها نسبت به پسرانشان دارند.

به گفته یکی از اعضای انجمن پزشکان کودک در آلمان، این رفتار سبب می‌شود که کودکان حساسیت لازم به حس گرسنگی یا سیری خود را از دست بدهند و به‌ جای گوش کردن به پیام‌های جسمانی خود، بیشتر تحت تاثیر عوامل خارجی مانند مشاهده غذای فراوان بر سر میز و داخل بشقاب غذا قرار گیرند به طوری که حتی پس از سیر شدن به صرف اینکه هنوز غذا روی میز است به خوردن ادامه می‌دهند و این عادت را تا بزرگسالی حفظ می‌کنند.

کارشناسان تاکید دارند که کودکان باید به روش‌های تغذیه صحیح عادت پیدا کنند. میوه و سبزیجات فراوان به رژیم‌غذایی‌شان افزوده و امکان دسترسی‌شان به تنقلات با رعایت اعتدال فراهم شود.

متخصصان علوم تغذیه‌ای دانشگاه «مینسوتا» در آمریکا همچنین می‌گویند: کودکانی که از دسترسی به خوردنی‌های مشخص به طور کامل منع می‌شوند از سنین آغازین زندگی به سمت چاقی می‌روند. به گمان متخصصان، چندین برابر شدن ولع کودک به خوراکی‌هایی که همواره از آن‌ها منع شده‌اند، نقش مهمی در تشدید چاقی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha