سلامت نیوز : رییس انجمن داروسازان تهران تاکید کرد که با تخصیص به موقع ارز و پوشش‌های بیمه‌ای مناسب، بیمار نباید گران شدن دارو را حس کند.

دکتر جلیل سعیدلو درگفت‌وگو با (ایسنا)، درباره مبادله‌ای شدن نرخ ارز دارو، گفت: مشکل ما داروسازان، نوع و نرخ ارز نیست؛ این موارد سیاستگذاری عام کشور است. ما داروسازان تاکید داریم که دارو باید در دسترس مردم باشد، حال ارز هر قیمتی می‌خواهد داشته باشد.

وی تاکید کرد: ارز باید در دسترس تولید کننده باشد. همچنین لازم است بوروکراسی که همکاران ما در قسمت‌های مختلف تامین ارز با آن روبرو هستند، انتقال ارز، بحث گمرک و ... به حداقل کاهش یابد تا در سریع‌ترین زمان ممکن مواد اولیه دارویی به کارخانه‌ برسد و دارو در قفسه داروخانه‌ها در اختیار مردم قرار گیرد.

سعیدلو در این باره افزود: حال اگر به دنبال مبادله‌ای شدن نرخ ارز دارو، بحث‌های حمایتی نیز مطرح باشد، می‌توان این حمایت‌ها را در قالب پوشش‌های بیمه‌ای انجام داد تا به این ترتیب صنایع دارویی که هزینه‌هایی به آنها تحمیل می‌شود، بتوانند سرپا بمانند.

وی درباره مبالغی که به منظور جبران مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع با مبادله‌ای در نظر گرفته شده نیز گفت: با تخصیص به موقع این مبالغ و همچنین با پوشش‌های بیمه‌ای می‌توان طوری عمل کرد که مردم گران شدن دارو را حس نکنند.

سعیدلو افزود: البته هرچند دارو کالای ارزانی نیست اما داروهای تولید داخل در مقایسه با کشورهای همسایه، قیمت‌های مناسب و ارزان‌تری دارند. از طرف دیگر اگر قرار است دارو گران شود، بیمار نباید آن را حس کند. نقش بیمه در اینجا مشخص می‌شود؛ چرا که کارخانه تولید کننده و توزیع کننده باید در چرخه اقتصادی خود با عدد و رقم واقعی کالایشان در تماس باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha