جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۴
کد خبر: 75306

99 درصد از کودکان مبتلا به شب ادراری تا سن 15 سالگی بهبود می‌یابند.

آیا شب ادراری کودکان قابل درمان است؟

سلامت نیوز : یک جراح کلیه و مجاری ادراری با بیان اینکه اغلب بی‌اختیاری ادرار با گذشت زمان برطرف می‌شود، گفت: 99 درصد از کودکان مبتلا به شب ادراری تا سن 15 سالگی بهبود می‌یابند.

دکتر سیمین وحیدی در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه بی‌اختیاری ادرار به دفع مکرر ادرار در لباس یا رختخواب گفته می‌شود، گفت: این حالت در بچه‌ها به صورت شب ادراری است.

وی با بیان اینکه تقریبا 15 درصد بچه‌های طبیعی تا 5 سالگی دچار شب ادراری می‌شوند، یادآور شد: وجود شب ادراری پس از این سن معمولا طبیعی نبوده و باید بررسی شود. شب ادراری در پسرها شایعتر از دخترهاست و به طور کلی دختران نسبت به پسران زودتر قادر به کنترل ادرار هستند.

وی با تاکید بر اینکه 80 درصد موارد بی‌اختیاری کودکان در شب است، گفت: ناپایداری مثانه و کاهش ظرفیت مثانه و در نتیجه تخلیه زود به زود ادرار در بعضی از کودکان مبتلا به بی اختیاری در شب و روز دیده شده است. تاخیر در تکامل مغزی علت دیگر بی‌اختیاری ادراری در کودکان است یعنی مغز باید به حدی تکامل یابد تا دریچه ادرار را که درست زیر مجرای خروجی مثانه قرار دارد، به اراده شخص منقبض یا شل کند تا تخلیه ادرار با اراده و خواست شخص انجام شود، این در واقع بخشی از تکامل عمومی کودک است و باید به تدریج کسب شود. عوامل داخلی یا خارجی می‌توانند این بخش را به تاخیر بیندازند در نتیجه کودک به علت تاخیر در تکامل مغزی قادر به کنترل صحیح ادرار خود نیست.

دکتر وحیدی با اشاره به نقش ارث در بروز شب ادراری کودکان گفت: احتمال بروز این پدیده در کودکانی که والدین آنها شب ادراری داشته‌اند بیشتر است.

وی همچنین افزود: گاه شب ادراری به این دلیل اتفاق می افتد که کودک خواب عمیق تری نسبت به سایر کودکان دارد در نتیجه متوجه پر بودن مثانه و خروج ادرار نمی‌شود.

دکتر وحیدی تصریح کرد: تنها در 20 درصد موارد اگر شب ادراری در سنین بالاتر باقی بماند احتمال علل روانی افزایش می یابد.

وی با تاکید بر اینکه اغلب بی اختیاری ادرار با گذشت زمان برطرف می شود، گفت: 99 درصد از کودکان مبتلا به شب ادراری تا سن 15 سالگی بهبود می‌یابند.

دکتر وحیدی یادآور شد: برای درمان بی اختیاری ادراری در کودکان، در ابتدا باید آموزش مناسب آداب تخلیه همراه با تشویق از طرف والدین به خصوص در کودکانی که بی اختیاری اولیه دارند انجام شود. محدود کردن مصرف مایعات از ساعت عصر به بعد و بیدار کردن شبانه کودک برای رفع ادرار می تواند مفید واقع شود هر چند شاید والدین بگویند این کار عملا امکان پذیر نیست.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از داروها معمولا به ندرت و به عنوان آخرین روش درمان و در موارد شدید کاربرد دارد، احتمال عدم تحمل دارو و عود شب ادراری با قطع دارو وجود دارد.

دکتر وحیدی با بیان اینکه درمان شب ادراری با نوع رفتار والدین ارتباطی تنگاتنگ دارد، یادآور شد: والدین باید به کودک خود اطمینان خاطر دهند که این مشکل برای سن او طبیعی است و گناه و تقصیری بر گردن او نیست، به کودک بفهمانند که او این کار را از عمد انجام نمی دهد بنابراین نباید نگران و ناراحت باشد، از تنبیه یا سرزنش کردن این کودکان به شدت خودداری کرده، سعی کنند بچه‌های دیگر خانواده از اینکه کودک به این مشکل دچار است، وی را مسخره نکنند.

وی همچنین افزود: کودکان باید بلافاصله قبل از خواب به دستشویی بروند و ادرار کنند (هر چند ممکن است مقدار آن کم باشد)، والدین روی تختخواب کودک (در اصل روی تشک او ) را با یک پوشش پلاستیکی بسیار نرم و ظریف بپوشانند و برای اینکه ناراحت نشود، روی آن یک ملافه بکشند تا در هنگام وقوع شب ادراری، فقط مجبور شوند یک ملافه و یک پوشش پلاستیکی نازک را عوض کنند نه کل تشک کودک را، اجازه بدهند در زمان تعویض کردن ملافه و رختخواب خیس شده، کودک هم به آنها کمک کند.

دکتر وحیدی در پایان گفت: والدین با کودک تمرین کنند که طی خواب، هر دو تا سه ساعت یک بار بیدار شده به دستشویی برود و با راهنمایی یک پزشک متخصص اطفال، تمرینات تقویت کننده عضلات مثانه را به کودک خود آموزش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha