سلامت نیوز : یک متخصص کودک و نوزادان معتقد است کودکانی که دچار استفراغ و اسهال می‌شوند آب فراوانی از دست می‌دهند و باید با تغذیه مناسب آب و مواد از دست رفته بدن آنها جایگزین شود.

دکتر علی اصغر عالی پور در گفت وگو با(ایسنا) ، گفت: اسهال و استفراغ در فصل‌ گرم سال یکی از مهمترین مشکلات کشورهای در حال توسعه است که ممکن است دسترسی به آب سالم و مواد غذایی مناسب نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه تغذیه نامناسب و خصوصا استفاده از شیرخشک می‌تواند موجب کاهش مقاومت بدن در برابر میکروب‌ها شود، ادامه داد: مصرف شیر مادر می تواند توانایی سیستم ایمنی را در برابر عوامل خارجی بیشتر کند.

این پزشک متخصص اظهار داشت: در فصل گرما میکروب‌ها بیشتر در موا غذایی رشد می‌کنند و مصرف مواد غذایی آلوده به این میکروب‌ها می‌تواند سبب عفونت دستگاه گوارش خصوصا اسهال و استفراغ شود.

عالی پور تاکید کرد: اسهال و استفراغ و عفونت دستگاه گوارش در خانواده‌هایی که سطح بهداشت پایین‌تری دارند بیشتر مشاهده می‌شود.

وی با اعلام اینکه گاهی خود باکتری و یا گاهی سم ناشی از آن می تواند موجب اسهال و استفراغ در کودکان شود، افزود: در این فصل عفونت‌هایی که منشاء باکتریایی دارند شایع‌ترند و در فصل‌های سرد سال عفونت‌های ویروسی بیشتر می شوند.

وی توصیه کرد: رعایت بهداشت فردی، بهداشت آب و مواد غذایی، شست وشوی دست ها، استفاده از مواد ضدعفونی کننده برای سبزی و میوه و ... از جمله راهکارهایی است که می تواند اسهال و استفراغ کودکان در فصل گرما را کاهش دهد.

به گفته این پزشک متخصص چنانچه استفراغ کودک شدید باشد و مقدار زیادی آب از دست دهد و نتواند با مصرف غذا مواد از دست رفته بدن خود را جبران کند باید در بیمارستان بستری شود.

عالی پور تصریح کرد: اگر استفراغ شدید نباشد و فقط اسهال کودک را اذیت کند می توان با درمان‌های خانگی کودک را بهبود بخشید.

وی با اعلام اینکه مصرف آنتی بیوتیک نه تنها کودک را بهتر نمی‌کند بلکه ممکن است حال او را بدتر کند، خاطرنشان کرد: می‌توان از ORS به میزان 50 سی سی برای هر بار بیرون روی استفاده کرد.

این متخصص کودک و نوزادان اساس درمان کودک در شرایط اسهال و استفراغ را تامین آب بدن وی دانست و یادآوری کرد: باید تلاش کنیم آبی که از بدن کودک از دست می رود جبران شود.

عالی پور گفت: بعد از یک دوره اسهال و استفراغ کودک معمولا با ضعف و کاهش وزن مواجه می‌شود که لازم است با تغذیه مناسب و استفاده از غذاهای پرکالری و چرب، کمبودهای بدن او را جبران کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha