جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۸
کد خبر: 75322
سلامت نیوز : معاون بهداشت حرفه‌ای مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت طی ۱۰ سال ۲۵ آیین نامه و استاندارد تدوین کرده اما اگر قانون درست اجرا نشود و کارفرمای خاطی در نهایت جریمه ناچیزی شود مشکلی حل نخواهد شد.

عبدالرحمان بهرامی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: هر روز شاهد حوادث و تهدید‌هایی که در محیط‌های کاری برای کارگران و کارفرمایان رخ می‌دهد هستیم.

وی با تاکید بر اینکه 85 درصد حوادث که اتفاق می‌افتد مربوط به عامل انسانی است، افزود: این موضوع فقط مربوط به کارگر نیست بلکه بعد نظارت، آموزش و تجهیزاتی که مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز اهمیت دارد.

بهرامی به نقش مواد شیمیایی مورد استفاده در صنایع در ایجاد بیماری اشاره کرد و گفت: در میان میلیون‌ها ماده شیمیایی، 70 تا 80 هزار ماده شیمیایی وارد صنعت شده‌اند که بسیاری از آنها سرطان‌زا بوده یا بیماری‌ها نوظهور ایجاد می‌کند و هر چقدر هم که بر محیط‌های کار نظارت داشته باشیم باز مشکلاتی وجود خواهد داشت.

این متخصص بهداشت حرفه‌ای خاطرنشان کرد: در آمریکا که پیشرفته‌ترین بازرسی‌های محیط کار را دارد هر روز صدها نفر از حوادث ناشی از کار کشته می‌شوند یا شاهد بیماری‌های روز افزون شغلی در این کشور هستیم.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت کارهای زیادی را در عرصه ایمنی و بهداشت محیط کار انجام داده افزود: حذف مواد شیمیایی از ظروف تفلون و شوینده‌ها، حذف جیوه تا سال 2020 از محیط کار و زندگی، کاهش کاربرد سرب در رنگها که کودکان در مدارس و کودکستان‌ها با مواد رنگی بسیار سر و کار دارند از جمله اقدامات ماست ولی نباید فراموش کرد که حذف یکباره همه مواد امکان‌پذیر نیست.

اثرات ثانویه همه حوادث گریبانگیر وزارت بهداشت می‌شود

بهرامی وزارت بهداشت را یکی از درگیرترین‌نهادها در حوزه بهداشت و ایمنی محیط کار برشمرد و افزود: هرجا اتفاق و حادثه‌ای رخ می‌دهد اثرات ثانویه آن گریبانگیر وزارت بهداشت خواهد شد، از آلودگی آب و خاک گرفته تا بیماری دارو و غیره.

معاون بهداشت حرفه‌ای مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت اظهار داشت: نظارت بر تأمین بهداشت آب یکی دیگر از برنامه‌های وزارت بهداشت برای جلوگیری از شیوع بیماری‌هاست و آمارها نشان می‌دهد توزیع آب بهداشتی رشد چشمگیری داشته اما وزارت بهداشت تنها 30 درصد مسئله را حل می‌کند و نقش ارگان‌های دیگر مانند وزارت صنایع و محیط زیست نیز در تأمین سلامت مردم باید در نظر گرفته شود.

تعدی از قانون پاشنه آشیل بهداشت محیط و حرفه‌ای /جرایم ناچیز بازدارنده نیست

بهرامی نقض قانون را یکی دیگر از موانع پیش‌رو برشمرد و افزود: حتی اگر کارخانجات خاطی که مشکلات آلودگی هوا و سلامت را ایجاد کرده‌اند به دادگاه معرفی کنیم نهایتاً جریمه‌ای ناچیز برای آنها صادر می‌شود که باز دارنده نیست و مشکل تعدی از قانون را همچنان داریم.

تدوین 25 آیین نامه و استاندارد بهداشت حرفه‌ای در 10 سال اخیر

معاون بهداشت حرفه‌ای مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت با اشاره به اینکه وزارت بهداشت آئین‌نامه‌ها و استانداردهای متفاوتی را برای بهداشت محیط، آلودگی هوا و محیط‌های کار تدوین کرده افزود: نوشتن قانون و آئین‌نامه کار ساده‌ای نیست ولی در 10 سال گذشته در عرصه بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای 25 استاندارد آئین‌نامه نوشته‌ایم.

اجرای برنامه کنترل عوامل فیزیکی و شیمیایی محیط کار در 30 دانشگاه علوم پزشکی

بهرامی اجرای برنامه کنترل عوامل فیزیکی و شیمیایی محیط کار را یکی دیگر از برنامه‌های وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: در سال گذشته برای نخستین بار این برنامه در سطح 30 دانشگاه علوم پزشکی کشور اجرا شد و همه بازرسان دانشگاه‌ها آموزش‌های لازم را برای کنترل عوامل فیزیکی و شیمیایی محیط‌های کار فرا گرفتند.

ابلاغ معاینات دوره‌ای و قبل از استخدام در سراسر کشور

وی آموزش به کارگران و کارفرمایان را یکی از مشکلات اصلی بهداشت محیط کار در کشور برشمرد و اظهار داشت: معاینات دوره‌ای و قبل از استخدام در پیشگیری بسیار موثر است و در یک ماه اخیر از متخصصان داخلی و پزشکان عمومی برای همگانی کردن این معاینات بهره‌گرفته و آن را ابلاغ کرده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha