وقتی اعلام می‌شود که 20 درصد از تخت‌های بیمارستانی در اشغال بیمارانی است که بر اثر مشکلات ناشی از ناهمخوانی ژنتیک پدر و مادرشان به بیماری دچار شده‌اند، نیاز به مشاوره و آزمایش‌های ژنتیک قبل از ازدواج بیشتر احساس می‌شود.

مشاوره‌ای که 20 درصد از تخت‌های بیمارستان را خالی می‌کند
سلامت نیوز : وقتی اعلام می‌شود که 20 درصد از تخت‌های بیمارستانی در اشغال بیمارانی است که بر اثر مشکلات ناشی از ناهمخوانی ژنتیک پدر و مادرشان به بیماری دچار شده‌اند، نیاز به مشاوره و آزمایش‌های ژنتیک قبل از ازدواج بیشتر احساس می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ این در حالی است که نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی انجام آزمایش‌های مشاوره ژنتیک برای دولت را هزینه بر می‌داند و می‌گوید: بنابراین دولت فقط می‌تواند درصد کمی از این هزینه‌ها را پرداخت کند و البته خبر می‌دهد که مجلس هنوز تصمیمی درباره اجباری شدن مشاوره ژنتیک نگرفته است.

«شهلا میرگلوی‌بیات» خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر وزارت بهداشت توانایی پذیرش هزینه مشاوره ژنتیک را ندارد. بیمه‌ها نیز این هزینه را تقبل نمی‌کنند زیرا بدهی زیادی به بیمارستان‌ها دارند بنابراین این مبالغ از سوی بیمه‌ها قابل پرداخت نیست.عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: مجلس 5 میلیارد تومان از یارانه‌ها را به اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع تخصیص داده است بنابراین از این مبلغ نیز نمی‌توان به اجباری شدن مشاوره ژنتیک کمک کرد.او با بیان این که فرزندان خانواده‌هایی که سابقه بیماری ژنتیکی دارند 4 برابر سایر افراد در معرض ابتلا به این بیماری هستند، تصریح می‌کند: باید امکاناتی فراهم شود تا کسانی که در معرض خطر هستند تحت این آزمایش‌ها با حمایت نهادهای مرتبط قرار بگیرند.

خبری از اجباری شدن نیست
از آنجایی که بسیاری از بیماری‌های ژنتیکی با آزمایش‌ها تا حدی قابل پیشگیری است اما در این زمینه نهادهای حمایتی برای گسترش این آزمایش اقدامی نکرده اند. میر گلوی بیات اضافه می‌کند: البته این آزمایش‌ها به طور صد در صد ابتلا یا مبتلا نشدن به بیماری را نشان نمی‌دهد اما انجام دادن آن از بی‌توجهی بهتر است.وی تأکید می‌کند: البته آزمایش‌هایی که پیش از بارداری صورت می‌گیرد بسیار موثر اما هزینه‌بر است بنابراین درحال حاضر بهتر است دولت هزینه‌های این بررسی‌ها را پرداخت کند. وی بیان می‌کند: با این حال مجلس تصمیمی درباره اجباری شدن مشاوره ژنتیک نگرفته است.

همه کسانی که به این مشاوره نیاز دارند
یک پزشک عمومی درباره مشاوره ژنتیک به «حمایت» توضیح می‌دهد: در مرکز مشاوره ژنتیک خدمات مشاوره‌ با حضور پزشک متخصص یا عمومی که دوره آموزشی مشاوره ژنتیک را گذرانده‌اند، داده می‌شود.

بابک محمدی با بیان این که اکثر مردم تصور می‌کنند فقط ازدواج‌های فامیلی نیازمند مشاوره ژنتیک است، خاطرنشان می‌کند: افرادی که سابقه عقب‌ماندگی ذهنی، نقص‌های متعدد مادرزادی، اختلال رشد، قیافه غیرطبیعی، اختلال در بلوغ، نازایی، سقط‌های مکرر، مرده زایی در خانواده درجه یک دارند باید پیش از بارداری تحت این آزمایش‌ها قرار بگیرند.
این پزشک عمومی بیان می‌کند: به افرادی که بارداری آنان در سن بالای 35 است یا در معرض اشعه قرار گرفته‌اند، داروهای خاص مصرف کرده‌اند و از سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی و ... در بستگان درجه یک یا خود فرد دیده شده است توصیه می‌شود که مشاوره ژنتیک انجام دهند.

محمدی با بیان این که ۷۰ درصد از معلولیت‌ها قابل پیشگیری است درباره هزینه‌های زیاد آزمایش‌های ژنتیک می‌گوید: هزینه‌ این آزمایش‌ها با توجه به نوع و نیاز مراجعه کننده از حدود 200 هزار تومان به بالا تخمین زده می‌شود که تحت پوشش بیمه نبودن باعث می‌شود بسیاری از مردم خود را از آن محروم کنند و هزینه‌های درمانی سنگینی به کشور تحمیل شود.

قهر بیمه‌ای با مشاوره حیاتی
معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی، هزینه آزمایش‌های ژنتیکی را از چند صد هزار تا دو سه میلیون تومان می‌داند و بیان می‌کند: به دلیل وجود اعتبارات محدود، کمک هزینه آزمایش‌های ژنتیک به صورت محدود پرداخت می‌شود.

«کاظم نظم‌ده» در گفت‌وگو با «حمایت» ادامه می‌دهد: پروتکل بیمه مشاوره ژنتیک با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آماده شده است، تعداد مراکز مشاوره ژنتیک موجود کفاف جمعیت کشور را نمی‌دهد، بنابراین باید با کمک بخش‌های خصوصی و دولتی تعداد این مراکز را افزایش دهیم.به گفته وی، لایحه اجباری شدن مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج تدوین شده است.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی پیشنهاد می‌کند: زمینه‌ای فراهم شود تا هر فردی که می‌خواهد ازدواج کند مشاوره ژنتیک انجام دهد و این آزمایش برای ثبت سند ازدواج لازم باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha