سلامت نیوز : رییس سازمان بهزیستی کل کشور، اخیراً در سخنانی هشدارآمیز گفته است: «سال 95 آسیب‌های اجتماعی به اوج خود می رسد، به همین دلیل باید سازوکارهای لازم برای کاهش آن در نظر گرفته شود».

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ این خبر البته متاسفانه در لابه‌لای انبوه اخبار سیاسی این روزهای کشور که متاثر از فضای انتخاباتی است، گم شد. اما از همین منظر نیز می‌توان از نامزدهای انتخابات خواست که برنامه‌های خود را برای کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی اعلام کنند؛ زیرا بنا بر پیش‌بینی رییس سازمان بهزیستی، اوج‌گیری بحران مربوط به آسیب‌های اجتماعی در سال سوم دولت یازدهم خود را نشان می‌دهد؛ از این رو متقاضیان دستیابی به جایگاه نخست دولت می‌باید برنامه عملیاتی و آسیب‌شناسانه خود را در این باره به صورت شفاف با مردم در میان بگذارند.

قبل از هر چیز باید به این نکته مهم توجه داشت که بیکاری، فقر، بی‌اعتمادی، احساس بی‌عدالتی، تبعیض اجتماعی، اختلال هویت وضعف ارزش‌های ایمانی و اخلاقی از جمله مهم‌ترین زمینه‌های بروز و ظهور آسیب‌های اجتماعی در کشور به شمار می‌روند که خود منجر به شکل‌گیری معضلات و ناهنجاری‌هایی چون اعتیاد، خشونت، فساد، فحشا، قتل و ... می‌شود.به نظر می‌رسد که یکی از مشکلات اصلی در این باره که متاسفانه ریشه‌ای نسبتا طولانی نیز دارد، ناظر به نبود نگرش جامع و نظام مند به مشکلات و آسیب‌های اجتماعی در میان دستگاه‌های متولی است که باید در دولت آینده مورد توجه و نیز تقویت نگرش برنامه‌محور و موضوع‌محور به حوزه آسیب‌های اجتماعی مد نظر قرار گیرد.

از سویی باید توجه داشت که بهره‌گیری از ظرفیت‌های پیشگیرانه قانونی در مسیر جلوگیری از بروز مشکلات و آسیب‌های اجتماعی، احیای سبک زندگی دینی و ایمانی، تقویت و تحکیم نهاد خانواده و رفع مشکلات فرا روی آن، توجه به خودباوری و هویت ایرانی– اسلامی به عنوان والاترین سرمایه اجتماعی، احیای کنترل اجتماعی، نظارت همگانی و امر به معروف و نهی از منکر، تلاش در مسیر مقابله با فقر و بیکاری و افزایش رفاه عدالت‌محور در کشور از جمله بایسته‌هایی است که سکان‌دار دولت یازدهم و حلقه مشاوران و دولتمردان او نباید از آن غفلت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha