شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۷
کد خبر: 75343

سلامت نیوز : شاید تعجب کنید اگر بگوییم که کلسترول مضر نیست بلکه این ماده که بدن بخشی از آن را تولید می کند، در حفظ سلامت انسان، نقش موثری دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ مقداری از این کلسترول که بدن به آن نیاز دارد به طور طبیعی تولید می شود و مقدار دیگر نیز با مصرف مواد غذایی تأمین می شود. کلسترول دو نوع است «خوب» و «بد» که لازم است فرق بین این دو نوع کلسترول را بدانید. مقدار زیاد کلسترول «بد» و کم بودن کلسترول «مفید» فرد را در معرض خطر بیماری قلبی عروقی، حمله قلبی یا سکته قرار می دهد. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر ادامه مطلب را مطالعه کنید.

مصرف چه غذایی علت اصلی بالا رفتن کلسترول خون است؟

چربی اشباع شده علت اصلی افزایش کلسترول خون است. گوشت قرمز و فرآورده های لبنی پرچرب نیز سرشار از چربی اشباع شده است. در برخی از روغن های گیاهی از جمله روغن نخل و نارگیل هم چربی اشباع شده موجود است.مصرف مواد غذایی حاوی کلسترول نیز می تواند میزان کلسترول خون را افزایش دهد. بنابراین به بیشتر افراد توصیه می شود که روزانه کمتر از ۳۰۰ میلی گرم از موادغذایی حاوی کلسترول از جمله کله پاچه، زرده تخم مرغ و شیر پرچرب استفاده کنند.

آیا کلسترول بالا اغلب در مردان دیده می شود؟

خیر، قبل از ۵۰ سالگی، میزان کلسترول کلی در مردان نسبت به زنان بیشتر است. اما در زنان با نزدیک شدن به دوره یائسگی و ایجاد تغییراتی در تولید هورمون های زنانه، میزان کلسترول مضر افزایش می یابد و پس از حدود ۵۰ سالگی اغلب میزان کلسترول در زنان از مردان همسن آنان بیشتر است.

علایم اصلی کلسترول بالا چیست؟

هیچ علامت خاصی وجود ندارد و آزمایش خون تنها روش برای تشخیص بالا بودن کلسترول خون است.

آیا بدن به کلسترول نیاز دارد؟

بله. کلسترول ماده ای چرب است که بدن برای تولید هورمون، ویتامین D و اسیدهای لازم برای هضم غذا به آن نیاز دارد. اما از آن جا که بدن کلسترول را به طور طبیعی تولید می کند، نیاز به افزودن آن از طریق مصرف مواد غذایی نیست.

هرچه میزان کلسترول (HDL) بالا باشد، آیا خطر بیماری های قلبی نیز افزایش می یابد؟

خیر. این نوع کلسترول مفید است و میزان بیش از ۶۰ میلی گرم کلسترول در هر دسی لیتر خون خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد.

ضرر کلسترول (LDL) یا کلسترول بد برای بدن چیست؟

بالا بودن این نوع کلسترول خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد.میزان mg/Lit LDL ۱۳۰ یا بیشتر باعث رسوب در جداره های سرخرگ ها می شود. به این نوع ناراحتی تصلب شرایین گفته می شود که علت عمده حمله قلبی و سکته است.

 آیا بیماران مبتلا به کلسترول بالا، باید از مصرف هر نوع چربی پرهیز کنند؟

خیر. در برنامه غذایی مقداری چربی لازم است. چربی انرژی و اسید چرب لازم را در بدن تأمین و به جذب ماده مغذی از غذای مصرفی کمک می کند. راه مناسب مصرف بهترین نوع چربی است. به جای چربی حیوانی از چربی های گیاهی مانند روغن زیتون، روغن کانولا و... استفاده کنید زیرا مصرف این نوع روغن ها در کاهش کلسترول، مفید است. میزان مصرف چربی های ترانس را به حداقل برسانید و چربی های اشباع شده را به کمتر از ۱۰ درصد کالری مصرفی کاهش دهید.

چگونه می توان کلسترول بد را کاهش داد؟

از طریق ورزش یا فعالیت جسمی منظم می توان کلسترول مضر را کاهش و کلسترول مفید را افزایش داد. افراد بزرگسال در اغلب روزهای هفته باید حداقل ۳۰ دقیقه ورزش های متوسط تا شدید انجام دهند. البته باید دانست که هر نوع ورزش منظمی خطر بروز کلسترول بالا و بیماری قلبی را کاهش می دهد.

استاتین چه نقشی در بهبود کلسترول دارد؟

صرف نظر از عوارض، استاتین بهترین داروی شیمیایی برای کاهش کلسترول است و کلسترول مضر را ۲۰ تا ۵۵ درصد کاهش می دهد. استاتین به کبد کمک می کند تا کلسترول کمتری تولید کند و قدرت از بین بردن کلسترول مضر موجود خون را بالا می برد. علاوه بر آن در افزایش یافتن کلسترول مفید نیز موثر است.

آیا می توان از طریق کاهش وزن، اتخاذ برنامه غذایی سالم و ورزش بیشتر، کلسترول مضر را کاهش داد؟

بله. بیشتر افراد نیاز به مصرف قرص ندارند زیرا برنامه غذایی سالم، ورزش و کاهش وزن در این امر موثر است.هدف اصلی مصرف کمتر چربی های ترانس و اشباع شده است. اگر این دو موثر نبود پزشک مصرف فیبرهای محلول مانند لوبیا و جودو سر بیشتری را توصیه می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha