شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 75345
سلامت نیوز : هرچند نسبت به برخی مسائل نگرش انتقادی دارم ولی جلسه­ای که برای رسیدگی به وضعیت پرستاران در هیات دولت برگزار شد جلسه‌ای تاریخی برای صنف پرستاران به حساب می­آید. از آنجایی که مرتبا پیگیر مطالبات پرستاران بودیم و فکر می­کردیم قانون می­تواند در حل مشکلاتی این بخش راهگشا باشد، در 10 سال گذشته دو قانون تصویب شد؛ یکی قانون ارتقای بهره­وری و دومی که از آن هم مهم‌تر است قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است که سال 1386 در مجلس به تصویب رسید و بنا شد پس از 6 ماه آئین‌نامه­ای با همکاری وزارت بهداشت، وزارت رفاه و سازمان نظام پرستاری تهیه و این قانون اجرایی شود اما امروز با گذشت 6 سال هنوز خبری از اجرای آن نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ این قانون درصورت اجرا تحولی مثبت را در نحوه خدمات پرستاری سبب خواهد شد. نظام پرستاری استانداردها را تهیه و شرح وظایف را تعیین کرد و سازمان این کار را به‌رغم اینکه وظیفه وزارت بهداشت است، انجام داد. در این 4 سال بنا به دلایلی این قانون اجرایی نشد؛ یکی، دو سال وزارت بهداشت مقاومت کرد و دو سال هم در شورای عالی بیمه ماند و خاک خورد. دست آخر نظام پرستاری به این نتیجه رسید که مشکل‌گشا قانون نیست. آنچه مصوب می­شود و اجرا نمی­شود یک برگ است که کارایی ندارد و گرهی را باز نمی­کند.

ما با وجود آنکه قانون داشتیم و به غیر از آن، 20 دستور رئیس‌جمهور و معاون اول هم دستمان بود ولی در عمل راه به جایی نمی­بردیم. علت آن هم تفکر پزشک‌سالارانه­ای است که بر وزارت بهداشت حاکم است. در سیستم وزارتخانه، تصمیم‌گیرندگان همه از روسای بیمارستان­ها تا مقامات بالاتر، پزشکند؛ آن هم نه پزشک عمومی که پزشک هیات علمی. این جمعیت 8 درصدی تمام امور در وزارت بهداشت را در دست دارد و معمولا مواردی را که پشتوانه قانونی هم ندارد- مانند هیات امنایی کردن بیمارستان­ها- اجرا می­کنند ولی بحث تعرفه‌گذاری با وجود آنکه هم قانون بود، هم دستور رئیس‌جمهور را داشتیم و هم 10 هزار نفر- ساعت کار کارشناسی روی آن انجام شده بود از اجرا باز ماند تا جایی که رئیس‌جمهور مستقیما مداخله و در اینباره تشکیل جلسه داد. تا به حال هیچ­‌گاه برای رسیدگی به مشکلات پرستاران چنین جلسه­ای برگزار نشده بود و به همین دلیل اتفاق مهمی در تاریخ پرستاری است. البته تعجب‌برانگیز بود و انتظار نداشتم که رئیس‌جمهور اشراف به مسائل این صنف داشته و از نکات ریز ماجرا هم مطلع باشد.

دستاورد این جلسه 5 مصوبه بود که باعث می­شود پرستاران متناسب با نقش پررنگ و تاثیرگذارشان در نظام سلامت از جایگاه مدیریتی مناسبی هم بهره‌مند شوند. یکی از مهم‌ترین مسائل عضویت داشتن در شورای‌عالی بیمه است که اگر پیش از این پرستاران در این شورا جایی داشتند تعرفه خدمات پرستاران دو سال در آنجا نمی‌ماند و این واقعا برای پرستاران یک اتفاق مثبت است که نظام پرستاری مهم مثل نظام پزشکی از اعضای شورای عالی بیمه باشد و این حضور نه‌تنها به نفع پرستاران است بلکه باعث می­شود مشکلات مردم نیز دیده و از آنها کاسته شود. مصوبه دیگر ایجاد معاونت پرستاری در وزارت بهداشت است که این جایگاه مدیریتی وقتی در بیمارستان­ها و دانشگاه­ها هم ایجاد شود می­تواند حلال مشکلاتی در حوزه سلامت باشد. از آن­جایی که بیمار نیز عضوی از تیم درمان به حساب می­آید و پرستار بیشترین حضور را در کنار بیمار دارد و از این جهت از مشکلات بیمار بیشتر از هر کسی آگاه است می­تواند با این ارتقای جایگاه مدیریتی در حل مشکلات بیماران بسیار موثر عمل کند.

سومین مصوبه این بود که پرستارها هم دارای پروانه کار شوند و بتوانند مهارت و دانش خود را بالا ببرند و چهارم نیز نحوه تعرفه‌گذاری برای خدمات پرستاری بود که قرار شد در عرض 10 روز مقدمات تعریف شوند و پنجمین مصوبه هم این بود که نظام پرستاری بتواند با برگزاری دوره­های آموزشی کوتاه‌مدت مهارت پرستاران را در حوزه­های فعالیتشان بالا ببرد. در کل اجرای این مصوبات ضروری است چراکه در شرایط موجود توجه بیشتر به وضع پرستاران مورد نظر است چون به‌­رغم باز بودن استخدام در این بخش، شمار داوطلبان پایین است و ادامه یافتن این وضعیت برای نظام بهداشت و درمان قابل توجه محسوب می­شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha