سلامت نیوز : وعده‌های دولت برای مقابله با ریزگردها در گرد و غبار گم شد و گویی امسال هم مسوولان تنها نظاره‌گر نفس‌های به شماره افتاده مردم خواهند بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه خبری فریادگر ؛ با گرم شدن هوا باز هم ریزگردها بازگشته‌اند و در مناطق غربی كشور جولان می‌دهند. به تهران هم رسیده‌اند و هوای آلوده پایتخت را بیش‌از‌بیش غیرقابل تحمل کرده‌اند. این داستان تکراری چند سال گذشته است؛ در زمستان وارونگی هوا، در تابستان هم ریزگردها؛ انگار قرار نیست ریه مردم نفس راحتی بكشد.

وعده‌های توخالی مسوولان برای مقابله با ریزگردها

عمر ریزگردها در ایران به یك دهه هم نمی‌رسد. كانون آن در كشورهای عراق، اردن، عربستان، كویت، سوریه و صحرای شمال آفریقا است و البته 55 درصد این ریزگردها از عراق وارد می‌شود. در سال‌های اخیر با شروع فصل گرما و هجوم ریزگردها به كشور، مسئولان سازمان‌های ذی‌ربط برای حل این مشکل بارها جلسه تشكیل داده‌اند، اما هر بار بدون نتیجه. تابستان گذشته بود كه سازمان حفاظت محیط زیست اعلام كرد كه به دنبال پیگیری‌های این سازمان کمیته ملی مقابله با ریزگرد و خشکسالی در عراق زیر نظر نوری مالکی نخست‌وزیر این کشور تشکیل شده است. قرار بود طرح‌های جامع ایران برای مقابله با ریزگردها در کشور عراق ظرف 6 ماه بعد اجرایی شود؛ یعنی تا زمستان سال گذشته. حال دوباره هوا گرم شده و خبری از اقدام عملی برای مهار ریزگردها نیست.

در چند سال گذشته اجرایی بودن طرح‌های دولت برای مقابله با ریزگردها بیشتر شعار بوده تا عمل. در شرایط بحرانی مسئولان انگشت اتهام را به سوی دیگران نشانه می‌گیرند. به عنوان نمونه سازمان محیط زیست توپ را در زمین عراقی‌ها انداخته و اینكه به دلیل مشکلاتی نظیر نبود امنیت از بین بردن این گرد و غبارها برای آنها در اولویت‌ نیست. البته رئیس سازمان محیط‌زیست متهم دیگری را هم به لیست متهمان‌ ریزگردها اضافه کرده است. به گفته این مقام مسئول، ترکیه مسئول مهمانی ریزگردهای عربی در ایران است. وی گفته كه تركیه با بستن راه‌های آبی رودخانه‌ها به سوی عراق موجب خشک شدن تالاب‌های عراق شده تا تأثیرات این خشکسالی دامنگیر ایران شود.

سال گذشته سازمان محیط‌زیست طرح جامع مقابله با ریزگردها را برای تصویب به مجلس ارائه كرد. این طرح در اسفندماه به تصویب رسید. در این طرح سازمان محیط زیست از دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت نیرو، وزارت جهاد كشاورزی، وزارت كشور، سازمان هواشناسی و سازمان جنگل‌ها و مراتع کمک خواسته است. چند هفته قبل هم مجلسی‌ها در جریان بررسی لایحه بودجه 92 مصوب کردند که 55 میلیارد تومان برای مقابله با ریزگردها اختصاص یابد.

مسئولان می‌گویند ریزگردها كشنده نیستند!

در چند سال گذشته گرد و غبار دامن سلامتی مردم را گرفته و بیماری‌هایی مانند سردرد، سینه درد، تنگی نفس و... از سروكول مردم بالا می‌رود. سال گذشته با وجود هشدار وزارت بهداشت، پزشكان و شهرداری نسبت به عوارض ریزگردها رئیس سازمان محیط‌زیست گفت كه ریزگردها کشنده نیستند. كارشناسان معتقدند كه ریزگردها برای سلامت بسیار خطرناك و حتی كشنده هستند. ریزگردها اول از همه سلامت كودكان، سالمندان و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن تنفسی، بیمارن قلبی و مادران باردار را تهدید می‌كند. متداولترین نشانه‌هایی كه طی یك پدیده گرد و غبار مشاهده می‌شود، تحریك چشم‌ها و راه‌های فوقانی هوایی است. ایجاد بیماری‌های دستگاه تنفسی، بروز عفونت گوش میانی، بروز بیماری‌های انسداد دستگاه تنفسی، بروز سرطان ریه، بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و عفونت حاد دستگاه تنفسی از جمله تاثیرات ریزگردها بر روی انسان‌هاست.

به نظر می‌رسد امسال هم مردم شاهد هجوم ریزگردها خواهند بود و وعده‌های مسئولان برای حل مشکل ریزگردها توخالی از آب درآمده است. انگار مردم برای حل این مشکل باید چشم انتظار دولت بعدی باشند، اگر او هم وعده سرخرمن ندهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha