گروهی از دانشمندان انگلیسی برنامه ای را با استفاده از بازسازی مغز انسان ساخته اند که توانایی یادگیری توهمات دیداری را به کمک تجربیات قبلی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، دانشمندان دانشگاه کالج لندن یک مغز مصنوعی را ساخته اند که در تشخیص توهمات دیداری همانند مغز انسان عمل می کند. مدل های قبلی مغزهای مصنوعی درخصوص توهمات دیداری به کپی برداری از ساختار مغز انسان محدود می شدند.

در حقیقت توانایی انسان در توهمات دیداری نتیجه مستقیم تجربیات انسان است. انسان ها از کودکی یاد می گیرند که از طریق خطاها و تلاش ها، درجه و میزان درخشندگی رنگ ها را تشخیص دهند اما در صورتی که فرد یک شیئ را روشن تر و یا تاریک تر از آنچه که در واقعیت وجود دارد، تشخیص دهد، دچار توهم دیداری شده است.

این دانشمندان برنامه ای را ساخته اند که اجتناب از توهم تصویری را برپایه تجریبات گذشته و دقیقا همانند یک کودک یاد می گیرد. همچنین این مغز مصنوعی، همانند انسان می تواند دچار توهمات دیداری شود.

این دانشمندان با استفاده از 10 هزار تصویر خاکستری از برگ ریزان که می تواند براحتی در طبیعت پیدا شود، یک تجربه را برای این مغز مصنوعی بوجود آوردند.

سپس این برنامه را با توهمات نور که انسان نیز می تواند دچار آن شود، آزمایش کردند. در این آزمایش تصاویر یک شئی نورانی روی یک زمینه تاریکتر و برعکس به رایانه نشان داده شد.

نتایج این آزمایش نشان داد که این برنامه اشیای نورانی در زمینه تاریک را روشن تر و اشیای تاریک در زمینه روشن را تاریکتر از حالت واقعی تصور می کند.

به گفته این دانشمندان این رایانه در حالت "توهم سفید" قرار دارد به طوری که همانند انسان فضاهای خاکستری را وقتی روی یک نوار سیاه باشند، تاریکتر و وقتی که روی یک نوار سفید باشند، روشن تر از حالت واقعی می بیند.

این درحالی است که رایانه هایی که پیش از این دارای مغزهای مصنوعی بودند، تنها یکی از دو توهم را درک می کردند و نمی توانستند همانند انسان هر دو توهم روشن و تاریک را تشخیص دهند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha