شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۳
کد خبر: 75351
سلامت نیوز : تشریفات هرساله برای بزرگداشت روز جهانی محیط‌زیست در شرایطی برگزار می‌شود که مشکلات و مسائل زیست‌محیطی در ایران با وجود همه اقدامات انجام شده پایداری لجوجانه ای دارد. آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و صنعتی کشور با مسئله ریزگردها در استان‌های غربی و جنوبی دست به دست هم داده تا هوای قابل‌‌تنفس در حداقل 23 استان کشور براساس استانداردهای بهداشتی مسئله‌دار گزارش شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خورشید ؛ در کنار آن حفظ زیست‌بوم‌های طبیعی اعم از تالاب‌ها، زیستگاه‌های گونه‌های نادر جانوری و گیاهی و... از چالش‌های اساسی در این حوزه است. این سخن تازه‌ای نیست که یکپارچه نبودن مدیریت محیط‌زیست ایران منجر به کم‌بازدهی اقدامات انجام‌شده و نیز موازی‌کاری و اتلاف منابع محدود بودجه‌ای و پرسنلی در این بخش شده است. مسئولان کنونی سازمان محیط‌زیست در این زمینه حرف گذشتگان را می‌زنند و تأکید دارند که فعالیت منفرد و جزیره‌ای سازمان‌های مختلف که در حال حاضر مسئول حفاظت از محیط‌زیست کشور هستند موجب ایجاد ناهماهنگی‌ها در این حیطه شده به‌طوری‌که در نهایت موجب گرفتن تصمیمات نامناسب، متضاد و موازی در حیطه محیط‌زیست کشور می‌شود.

علی محمد شاعری، قائم‌مقام سازمان محیط‌زیست در این زمینه گفت: سازمان جنگل‌ها، سازمان شیلات، سازمان هواشناسی و سازمان محیط‌زیست از جمله سازمان‌هایی است که هم‌اکنون به صورت موازی فعالیت می‌کنند. شاعری یادآور شد: این سازمان‌ها هر یک به صورت جزیره‌ای فعالیت می‌کنند و به صورت منفرد اقدام به سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اتخاذ تصمیم در حوزه محیط‌زیست کشور می‌کنند این در حالی است که هم اکنون بیش از 130 کشور جهان سازمان‌های متولی و مسئول محیط‌زیست را منسجم کرده‌اند به طوری که تحت یک وزارتخانه و سازمان منسجم دستگاه‌های مختلف را متمرکز کرده و در این حیطه فعالیت می‌کنند. این مقام مسئول بیان کرد: پیشنهاد سازمان محیط‌زیست این است که یک سازمان منسجم، مقتدر و قوی مسئولیت اداره نظام امور محیط‌زیست را عهده‌دار شود و پاسخگوی تمام انتظارات و مطالبات مردم و دولت درخصوص محیط‌زیست کشور باشند.

وی ناکافی بودن فعالیت‌های نظام مالیاتی کشور به منظور اخذ هزینه‌های زیست‌محیطی و جبران خسارت‌های زیست‌محیطی در اثر طرح‌های عمرانی، اقتصادی و توسعه‌ای کشور را از دیگر چالش‌های پیش روی محیط‌زیست عنوان کرد. قائم‌مقام سازمان محیط‌زیست با اشاره به کاهش 45درصدی صنایع آلاینده کشور گفت: تشکیل دادگاه ویژه محیط‌زیست و ادغام سازمان‌های متولی حفاظت از محیط‌زیست کشور به ترتیب یک برنامه و یک ضرورت است. وی با اشاره به تصویب 30 مصوبه در رابطه با استانداردهای زیست‌محیطی اظهار کرد: طی سال‌های اخیر به دنبال تلاش‌های صورت گرفته 30 طرح و برنامه در رابطه با استانداردهای زیست‌محیطی در شورای عالی حفاظت محیط‌زیست کشور مصوب شد.

قائم‌مقام سازمان محیط‌زیست افزود: طرح جامع کاهش آلودگی هوا، حذف آزبست از چرخه صنعت کشور، افزایش طرح‌‌های اقتصادی و عمرانی مشمول ارزیابی از 32 به 53 مورد، افزایش جرایم صید و شکار از 2 به 10 برابر، ملزم کردن کشتی‌های آلوده به پرداخت جرایم آلودگی زیست‌محیطی، بهره‌برداری از جنگل‌ها مبتنی بر توان اکولوژیک مدیریت یکپارچه زیستگاه‌ها از جمله مهم‌ترین طرح‌های مصوب در شورای عالی حفاظت محیط‌زیست کشور بوده است. جریمه 9 هزار میلیاردی واحدهای صنعتی آلاینده وی افزود: حذف واردات و به‌کارگیری آزبست در کشور و تغییر خط تولید کارخانه‌هایی که با استفاده از ماده سرطانزای آزبست فعالیت می‌کردند، حذف گازهای آلاینده از هوای کشور (گازهای مونوکسیدکربن، اکسید گوگرد، اکسید نیتروژن و ازن)، ارتقای استاندارد آلایندگی خودروها از یورو 2 به یورو 4، ارتقای سوخت کشور از استاندارد یورو 2 به یورو 4، کاهش صنایع آلاینده کشور به میزان 45 درصد، اخذ مبلغ 9 هزار میلیارد ریال جرایم از واحدهای صنعتی آلاینده و واریز کردن آن به خزانه دولت، تدوین استاندارد آلایندگی مصارف غیرصنعتی (خانگی، تجاری و اداری) از دیگر طرح‌هایی است که به تصویب شورای عالی محیط‌زیست رسیده است.

تصویب بسته حمل‌ونقل الکتریکی کشور وی یادآور شد: در این میان نیز بسته حمل‌ونقل الکتریکی در ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور شامل حمایت از ورود موتورسیکلت‌های برقی، دوچرخه برقی، اتوبوس و سواری برقی به سیستم حمل‌ونقل کشور است به تصویب این شورا رسیده است. مدیریت 90 درصدی پسماندهای خانگی کشور قائم‌مقام سازمان محیط‌زیست به مدیریت 90 درصدی پسماندهای خانگی کشور، مدیریت 85 درصدی پسماندهای بیمارستانی، مدیریت 80 درصدی پسماندهای ویژه کشور، انتقال تکنولوژی و توانمندسازی 12 کشور منطقه آسیایی به‌منظور مدیریت پسماندهای ویژه در چارچوب کنوانسیون بازل، تهیه طرح جامع مقابله با ریزگردها در سطح ملی و منطقه‌ای و پیگیری آن جهت تصویب از طریق مجلس و دولت اشاره کرد.

شاعری یادآور شد: تهیه طرح جامع مقابله با ریزگردها در کشور عراق با همکاری وزارت محیط‌زیست عراق، وزارت منابع آب و وزارت کشاورزی عراق از جمله اقداماتی بوده که در راستای مقابله با ریزگردها انجام شده این طرح در سال 1391 عملیاتی شده است. این مقام مسئول در ادامه از بهبود شاخص آلایندگی هوا در کلانشهرهای کشور خبر داد و گفت: در رابطه با بهبود شاخص آلایندگی هوای کشور در سال‌های اخیر می‌توان گفت که براساس پایش‌های صورت‌گرفته، آلایندگی هوای کلانشهرهای کشور بین 20 تا 50 درصد از سال 91 نسبت به سال جاری کاهش یافته است. شاعری همچنین گفت: تصفیه 40درصدی فاضلاب شهری و صنعتی، افزایش حساسیت‌های اجتماعی در محیط‌زیست به دلیل افزایش آگاهی‌ها در این حیطه از دیگر اقدامات مثبتی بوده که در سال‌های اخیر صورت گرفته است. شدت مصرف انرژی در کشور 4 برابر متوسط جهانی است وی افزود: بالا بودن شدت مصرف انرژی در کشور دیگر چالشی است که محیط‌زیست طی سال‌های اخیر با آن روبه‌رو است این امر در حالی است که می‌توان گفت هم اکنون شدت مصرف انرژی در کشور 4 برابر متوسط جهانی است که این مسئله عاملی مهم جهت افزایش آلایندگی‌های زیست‌محیطی و تخریب محیط‌زیست است.

ضرورت تنفس 10 ساله برای جنگل‌های شمال شاعری نزدیک کردن استاندارد انرژی سوخت و صنعت کشور به استانداردهای جهانی، مدیریت 100 درصدی پسماندهای کشور، ارزیابی زیست‌محیطی طرح‌های عمرانی و اقتصادی، بهره‌برداری از منابع جمعیتی و مرتعی و همچنین منابع طبیعی کشور منطبق با توان اکولوژیکی، کاهش تدریجی بهره‌برداری از جنگل‌ها و تنفس 10 ساله برای جنگل‌های شمال، حفاظت از زیستگاه‌های حساس و حیاتی، احیای تالاب‌های درمعرض خطر، تعیین حق‌آبه‌های زیست‌محیطی این تالاب‌ها، پایش لحظه‌ای تمام واحدهای صنعتی بزرگ و متوسط کشور، استانداردسازی منابع آلاینده آب، خاک و هوا، تعیین محیط‌زیست مطلوب برای آحاد جامعه، افزایش سهم اعتبارات محیط‌زیست کشور به طوری که بتوان به کمک این اعتبارات محیط‌زیست کشور را به نفع شایسته‌ای اداره کرد از جمله برنامه‌های پیش‌روی سازمان محیط‌زیست کشور عنوان کرد. سهم اعتبارات محیط‌زیست 18/0درصد از کل اعتبارات عمرانی کشور است وی یادآور شد: در حال حاضر سهم اعتبارات محیط‌زیست کشور برابر 18/0 درصد از کل اعتبارات عمرانی است، استفاده از روش‌ها و فناوری‌های نوین در جهت حفاظت، کنترل و مقابله با عوامل تخریب محیط‌زیست کشور، تشکیل دادگاه ویژه جرایم زیست‌محیطی و اجرای مدیریت سبز در نظام اجرایی کشور از جمله اولویت‌های برنامه‌های سازمان محیط‌زیست است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha