سلامت نیوز : رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران از حاکمیت روابط به جای ضوابط یا اصلاحا پارتی بازی در استانداردسازی بخش‌های مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌های کشور خبر داد.

امیرعلی سوادکوهی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به مشکلات ارز دارویی درکشور گفت: باید فکر عاجلی برای دارو و ارزی که برای تهیه آن مورد نیاز است شود زیرا اگر همین مسیر را طی کنیم در چند ماه آینده با مشکل جدی روبه رو خواهیم شد.

وی خاطر نشان کرد: اگر الان هم این مشکل را نداشته باشیم مطمئن باشید در چند ماه آینده مشکلات جدی و آنچنانی را در سیستم دارویی کشور خواهیم داشت.

سوادکوهی با اشاره به افزایش سه برابری قیمت تجهیزات پزشکی براثر حذف ارزمرجع گفت: وقتی قیمت دلارهای نرخ مرجع را نتوانیم به سیستم‌های استانداردسازی بدهیم آن‌ها قدرت تهیه تجهیزات لازم برای استانداردسازی را ندارند ازهمین رو صرف نظر می‌کنند از همین رو باید سیستم بهداشتی و درمانی مملکت به خصوص در سیستم ارز مرجع صورت بگیرد چون اگر این اتفاق نیفتد با مشکل جدی مواجه می‌شویم.

وی با تاکید براینکه گرانی تجهیزات پزشکی مشکلاتی را برای استانداردسازی بخش‌های مراقبت‌های ویژه به وجود می‌آورد، افزود: اگرچه یکی از خصوصیات خوب در کشور این است که با تجهیزات فعلی همیشه سعی می‌کنیم بهترین شرایط را به وجود آوریم اما به نظر می‌رسد با گرانی تجهیزات پزشکی استاندارد‌ها از یک حدی پایین بیاید و در آن موقع ضررش را کسی جز مردم که از این خدمات بهره می‌برند، نمی‌بینند.

رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه بابیان اینکه تمام تذکرات را نسبت به شرایط کنونی به وزارت بهداشت ارائه کرده‌ایم، افزود: تذکرات باید در عمل جدی گرفته شود اما فعلا چیز خاصی ندیده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه اگر اقدام عاجلی در این زمینه صورت نگیرد استانداردسازی بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها به حداقل می‌رسد، گفت: حالا اگراستاندارد‌ها به حداقل برسد خیلی ناراحت کننده نیست چون می‌توانیم یکسری کار‌ها را انجام دهیم اما آنچه نگرانم می‌کند این است که استاندارد‌ها پایین‌تر از حداقل بیاید.

سوادکوهی درپاسخ به این سوال که چنددرصد از بخش‌های مراقبت‌های ویژه استانداردسازی شده است، توضیح داد: واقعیت این است که آمار دقیقی دراین زمینه در دست نداریم با این وجود می‌توان گفت، آمار فعلی چندان خوب هم نیست.

وی با اشاره به اینکه استانداردسازی بخش‌های مراقبت ویژه را به وزارت بهداشت ارسال کرده‌ایم، افزود: وزارت بهداشت تا حدودی در این زمینه با ما همکاری کرده اما مهم‌تر از همه این است که باید شرایط استانداردسازی برای ما مهیا شود و در زمینه اجرا نیز نظارت مورد توجه قرار گیرد که واقعیت این است این دو مساله کند پیش می‌رود و به عبارتی آنطور که مد نظر ماست پیش نمی‌رود.

سوادکوهی با تاکید بر اینکه استانداردسازی بیمارستان‌ها باید با نظارت کامل انجام شود، افزود: آن چیزی که در زمینه استانداردسازی باید اجرا شود باید در همه بیمارستان‌ها به مرحله اجرا دربیاید.

وی خاطرنشان کرد: استانداردها باید بدون هیچ اهمالی ازسوی وزارت بهداشت اجرا شود و به حساب اینکه مثلا فلانی آشنای فلانی است اغماض صورت نگرفته و به قول معروف پارتی بازی‌ها باید کنار گذاشته شود و استاندارد‌ها دقیقا اجرا شود و در اجرا نیز نظارت لازم صورت گیرد.

سوادکوهی در پاسخ به این سوال که آیا در استانداردسازی بیمارستانی هم روابط حاکم است افزود: متاسفانه همین طور است. ما وقتی استاندارد سازی‌های‌مان می‌تواند به نتیجه برسد که نظارت وجود داشته باشد و نظارت هم لازمه‌اش این است کسی که ناظر است از وضعیت و شرایط گزارش بدهد و این گزارش‌ها در ‌‌نهایت مورد توجه قرارگیرد و اجرایی شود.

رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ادامه داد: ‌وقتی نظارت‌ها انجام شود اما گزارشی داده نشود قاعدتا چیزی هم اجرا نخواهد شد.

سوادکوهی با اشاره به اعتبار بخشی در بیمارستان‌ها به منظور استانداردسازی آن‌ها نیز گفت: اعتقادم بر این است که در ایران ابتدای هر کاری انقلابی و با شور و شوق انجام می‌شود اما متاسفانه مشمول مرور زمان می‌شود از همین رو امیدوارم که اعتبار بخشی بیمارستان‌ها به این روز نیفتد.

وی با اشاره به اینکه جزو کشورهایی هستیم که از سطح بهداشتی بالایی در منطقه برخوداریم، افزود: خیلی ناراحت کننده است در شرایطی قرار بگیریم که از نظر سطوح بهداشتی از سایر کشورهای منطقه پایین بیاییم امیدوارم سیاست‌های آینده سیاست‌هایی باشد که به خدمات بهداشتی و درمانی توجه زیادی شود.

رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه تصریح کرد: اگر استانداردهای بیمارستانی پایین باشد نباید انتظار داشته باشیم از سطح کشورهای منطقه بالا‌تر برویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha