سلامت نیوز : حوزه «سلامت» و دسترسی آسان و ارزان به خدمات درمانی و بهداشتی به عنوان یکی از موضوعات مهم و حساس جامعه همواره موردنظر و دغدغه‌ مسئولان نظام قرار داشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ ارتباط مستقیم مسائل این حوزه با زندگی مردم، پیچیدگی و ماهیت فرابخشی مسائل سلامت و گستردگی دستگاه‌های فعال در این حوزه در کنار بودجه‌های کلان تخصیص یافته به این حوزه از علل حساسیت و اهمیت ویژه این بخش است.

واقعیت این است که هزینه‌های بالای درمان، کمبود دارو و ... زندگی را برای بیماران به ویژه بیماران خاص و صعب‌العلاج سخت کرده است، مشکلاتی که نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری نیز بر آن واقف هستند و در برنامه‌های خود با تاکید بر رفع مشکلات درمانی و بهداشتی مردم و به ویژه بیماران، حتی وعده درمان رایگان را هم داده‌اند.

اغلب کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در سخنرانی‌ها و برنامه‌های تلویزیونی خود کمابیش به بیان نقطه نظرات خود در حوزه سلامت پرداخته‌اند که خبرنگار سلامت ایسنا در این گزارش به مروری بخش‌هایی از آنها پرداخته است. نکته قابل توجه در این بین، تفاوت چشمگیر در میزان توجه به این حوزه در تبلیغات کاندیداهای مختلف است به طوری که برخی از آنها به طور مشخص به اعلام برنامه‌های مدون خود در این حوزه پرداخته‌اند و برخی دیگر تنها اشاره‌ای گذرا به این حوزه داشته‌اند.

وعده عارف؛ کاهش سهم مردم از هزینه‌های درمان به 30 درصد طی چهار سال

سفر محمدرضا عارف به قزوین

دکتر محمدرضا عارف از کاهش هزینه‌های درمان طی چهار سال از 70 درصد به 30 درصد برای مردم گفته است.

وی طی سخنانی در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: حداقل هزینه‌های مردم برای درمان در حالت خوشبینانه ۷۰ درصد است که اگر بیمارستان‌ها،‌ دفترچه‌های بیمه را نیز بپذیرند، سهم ۷۰ درصدی مردم محقق می‌شود. حال آن که بر اساس برنامه پنجم توسعه باید به شرایطی دست یابیم که مردم تنها 20 درصد هزینه درمان را بپردازند.

عارف همچنین ابراز عقیده کرد: امروزه دارو با کیفیت بسیار نازل در اختیار بیماران قرار می‌گیرد و دارو از کشورهایی وارد می‌شود که که هیچ اطمینانی به کیفیت داروهایشان نیست.

وی با بیان این که سهم بهداشت و درمان از هدفمند کردن یارانه‌ها پرداخت نشده است، اظهار داشت: علت این که در این حوزه با این مشکلات روبرو هستیم این است که دولت تعهد خود را در هدفمند کردن یارانه‌ها انجام نداد. باید حداقل 10 درصد از منابع آزاد شده به عنوان سهم بهداشت و درمان پرداخت می‌شد.

روحانی و گسترش انواع بیمه‌های دولتی و غیردولتی

حسن روحانی دیگر نامزد انتخابات با تاکید بر لزوم گسترش انواع بیمه‌های دولتی و غیردولتی، تصریح می‌کند: عدم ترخیص بیمار تا پرداخت کامل هزینه‌ها در شرایط اقتصادی موجود برای بسیاری از خانوارهای ایرانی یک ظلم آشکار است.

در برنامه‌های روحانی درحوزه بهداشت و درمان آمده است:‌ با وجود صراحت اصل بیست‌ونهم قانون اساسی در خصوص ارائه خدمات بهداشتی و درمانی برای یکایک افراد کشور از طریق پوشش بیمه‌ای و تکلیف دولت در این رابطه، هنوز بیش از ٥ میلیون نفر از هموطنان، تحت هیچ پوشش بیمه‌ای قرار ندارند و متأسفانه آن گروه از افراد که ظاهراً از خدمات بیمه‌ای استفاده می‌کنند نه تنها برای درمان خود با هزینه سنگینی مواجه هستند بلکه علاوه بر رنج بیماری، از عدم پوشش خدمات کافی نیز در فشار می‌باشند. مجاز بودن بیمارستان‌ها به بهانه طرح خودکفایی و تحمیل هزینه‌های فزاینده درمان به بیماران و در پاره‌ای از موارد، عدم ترخیص بیمار تا پرداخت کامل هزینه‌ها در شرایط اقتصادی موجود برای بسیاری از خانوارهای ایرانی یک ظلم آشکار خواهد بود.

از این‌رو در «دولت تدبیر و امید» برای قطع کامل هزینه‌های درمان با بیمار، از طریق گسترش انواع بیمه‌های دولتی و غیردولتی و حمایت‌های مالی دولتی، برنامه‌ریزی شده است.

محسن رضایی وعده داد: ساخت سه شهرک سلامت در کشور

نشست تبلیغاتی محسن رضایی

دکتر محسن رضایی نیز در نخستین برنامه تلویزیونی خود از ایجاد سه شهرک سلامت در کشور خبر داد.

ولایتی وعده داد: درمان رایگان برای همه

سخنرانی ولایتی در شهر ری

دکتر علی‌اکبر ولایتی ‌نیز که از نخستین روزهای تبلغات انتخاباتی خود موضوع درمان رایگان را مطرح کرده در نشست خبری خود در ایسنا گفت: در ماده 32 و 39 قانون برنامه پنجم توسعه، بیمه ای تحت عنوان " بیمه سلامت ایرانیان" تصویب شده که مربوط به سراسری شدن یک بیمه کفایت کننده از نیازمندی‌های مردم است.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری با بیان اینکه امروز بیمه خدمات درمانی و تامین اجتماعی، 35 درصد هزینه‌های درمان مردم را تامین می‌کنند و مابقی را مردم باید از جیبشان پرداخت کنند، گفت: اگر با توجه به پیش بینی برنامه پنجم توسعه، درست عمل شود، در انتهای برنامه پنجم پرداختی از جیب مردم به 30 درصد می رسد.

وی ادامه داد: بنابراین معتقدم می توان با تصویب برنامه ششم توسعه، درمان را رایگان کرد.

ولایتی با اشاره به اینکه البته این گفته به معنای آن نیست که دیگر هیچ پولی در نظام سلامت رد و بدل نشود، گفت: بلکه ارتباط مالی و رد و بدل کردن وجه بین بیمار و طبیب و بیمارستان از بین رفته و همه تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: در واقع این بیمه است که هزینه‌ها را پرداخت می‌کند و به جای اینکه 30 تا 40 درصد هزینه‌های درمان را بپردازند، صد درصد آن را تقبل خواهد کرد. اگر این گونه شود عملا مشکلات سلامت حل خواهد شد.

کارگروه سلامت ستاد انتخاباتی ولایتی همچنین طی منشوری، اهم برنامه‌های این نامزد انتخابات ریاست جمهوری برای نظام سلامت کشور را در قالب 10 فرمان به شرح ذیل اعلام کرده است:

1- درمان رایگان برای همه از طریق اجرای کامل بیمه سلامت ایرانیان که به تصویب رسیده است

2- واقعی کردن تعرفه خدمات پزشکی در بخش دولتی و خصوصی

3- حمایت و تقویت تولید داخلی در زمینه صنعت دارو، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی و مواد زیستی و توسعه صادرات

4- پوشش حداکثری نظام ارجاع که به تصویب رسیده است، در سراسر مناطق شهری و روستایی کشور

5- برنامه‌ریزی برای تربیت استعداد‌های جوان و ظرفیت‌سازی برای جذب نخبگان و ایجاد جریان بازگشت مغزهای خارج از کشور

6- حمایت از قشر پرستار، ماما و رشته‌های وابسته پزشکی و اجرای منطقی تعرفه خدمات مربوط

7-اعتلای جایگاه دانشگاه‌ها و حمایت از استقلال اداری و مالی آنها

8- بازتعریف منطقی پوشش بیمه‌های خدمات آزمایشگاهی، دندان پزشکی و سایر رشته‌های مرتبط پزشکی(فیزیوتراپی، تغذیه و...)

9- ترمیم اعتبارات و هزینه‌های مرتبط با سلامت در بودجه عمومی سالیانه کشور

10 - تقویت و ساماندهی بیمه از طریق افزایش راندمان اقتصادی آن

سفر قالیباف به زنجان

قالیباف وعده داد: نصف شدن سهم هزینه‌های درمانی مردم

محمد باقر قالیباف نیز که در کسوت شهرداری پایتخت به دنبال توسعه سرای سلامت محلات بود، در برنامه‌های خود از توسعه نظام بیمه فراگیر و کاهش هزینه‌های درمان مردم از 60 درصد به 30 درصد به همراه حمایت از بیماران خاص سخن گفته است.

وی طی سخنانی در جمع مردم قزوین اظهار داشت: در شرایط سخت اقتصادی امروز، وقتی یک نفر از اعضای خانواده بیمار می‌شود، دیگران حاضرند برای درمان او هر کاری در توان دارند انجام دهند اما این انصاف نیست که دولت در چنین شرایطی خانواده اندوهگین بیمار را زیر بار هزینه‌های بالای درمان تنها بگذارد. دولت موظف است برای کمک به همه بیماران، سهم پرداختی خود از هزینه‌های درمان را بالا ببرد تا به مردم فشار کمتری وارد شود. به همین منظور قصد داریم سهم هزینه درمان دولت را از ۴۰ درصد به ٧٠ درصد افزایش دهیم تا مردم با خیال اسوده‌تر از خدمات درمانی بهره ببرند و سهم پرداختی مردم از جیبشان نصف شود و از ۶۰ درصد به ۳۰ درصد کاهش یابد.

در تبیین رئوس اصلی برنامه سلامت دولت قالیباف نیز آمده است:«با توجه به اینکه سلامت نه فقط نبود بیماری، بلکه برخورداری از رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی است؛ برنامه سلامت دولت دکتر قالیباف محدود به وزارت بهداشت نخواهد بود و تمامی برنامه‌های عدالت و پیشرفت، پیوست سلامت خواهند داشت چرا که سلامت را سنگ بنا و مهمترین زیرساخت توسعه پایدار می‌دانیم. بیان مقام معظم رهبری کامل کننده این دیدگاه است که «سلامت، محور همه چیز حتی عروج انسان است و انسان اگر بخواهد در معنویت نیز رشد کند باید به سلامت خود توجه کند».

دولت قالیباف باور دارد که سلامت حق مردم است و نه یک امتیاز و باید به مردم اجازه داد که این حق را از مسئولان مطالبه کنند. البته آگاهی به حق خود، پیش نیاز این مطالبه خواهد بود.»

از دیگر رئوس این برنامه، استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی موجود و به عبارت دیگر به فعلیت درآوردن ظرفیت‌ها، راه اندازی سامانه جامع خدمات سلامت، استقرار عدالت و توسعه نظام بیمه پایه در سطح کشور، تعهد به پرداخت 10 درصد منابع حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ها مطابق قانون به بخش سلامت، اصلاح و تغییر منابع مالی حوزه سلامت، استقلال دانشگاه‌های علوم پزشکی و بهبود وضعیت پرستاران، ماماها، پزشکان درمانی غیرهیات علمی، گسترش رفاه اجتماعی و توجه به سلامت و محیط زیست، تمرکز و تاکید بر مشارکت و مداخله مردم در سلامت و اتکاء به خود، تولیت بخش سلامت در امور سیاستگذاری، برنامه ریزی، استانداردسازی، نظارت و کاهش تصدی گری، گسترش سلامت و گسترش پزشک خانواده عنوان شده است.

تصویر بیمارستانی در مناظره

در پایان این گزارش، مرور تفسیر هر یک از کاندیداها از عکسی که در نخستین مناظره تلویزیونی آنها به نمایش درآمد و نشان دهنده فضای بیمارستان و بیماری بر روی تخت بود خالی از لطف نیست:

حداد عادل: امیدوارم روزی برسد که همه مردم ما به بهترین تجهیزات درمانی و آزموده‌ترین پزشکان دسترسی داشته باشند.

عارف: عکس بیانگر بیماری است که جراحی شده و در حال انتقال او به اتاق عمل هستند. ما باید به سلامت مردم فکر کنیم تا ان‌شاءالله سهم مردم از پرداخت هزینه‌های درمان کاهش پیدا کند و به همان سقف 30 درصد برسد.

رضایی: باید به سلامت مردم توجه کرد و ان‌شاءالله کاری کنیم تا بیماران ما در هنگام بیماری جز دغدغه بیماری خود، به چیز دیگری فکر نکنند.

من به توریسم سلامت اهمیت می‌دهم. سه شهر سلامت ایجاد می‌کنم. ما در زمینه پزشکی مزیت‌های نسبی خوبی داریم و می‌توانیم برای درآمدزایی استفاده کنیم.

روحانی: با احترام و تواضع به تمام پزشکان، متخصصان و پرستاران. به نظرم باید تلاش کنیم تا مردم در هنگام بیماری سهم کمتری از هزینه‌های درمانی را بپردازند و بیشتر آن را بیمه بپردازد و سهم بیمه افزایش پیدا کند.

غرضی: باید به حال بیمار گریست. از آن طرف پزشکان عزیز نیز باید تمام زندگی خود را صرف کنند برای معالجه بیماری‌های جدیدی که ناشی از تغذیه نادرست است. در حال حاضر می‌گویند 12 میلیون نفر در کشور ما اضافه وزن دارند و پزشکان ما باید زحمت بکشند تا این بیماری‌ها را معالجه کنند. ما باید به سمت پیشگیری از بیماری‌ها برویم و بر این مقوله تاکید کنیم.

قالیباف: ما باید به موضوع بهداشت، سلامت، درمان و بیمه بیمار توجه کنیم به نحوی که 70 درصد از هزینه‌های درمان را بیمه بپردازد و 30 درصد را مردم بپردازند. از طرف دیگر باید به علم، تخصص و تکنولوژی توجه کنیم و به مسائل عاطفی و انسانی در برخورد به بیماران توجه شود.

ولایتی: ما در زمینه پزشکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کردیم و این تصویر پیشرفت‌های ما را در زمینه درمان نسبت به قبل نشان می‌دهد و اوایل انقلاب برای بیماری‌های ساده، بیماران به خارج اعزام می‌شدند ولی اکنون بسیاری از بیماری‌ها در داخل معالجه می‌شود. این بیمارستانی که نشان داده شده، بازسازی شده و دارای تجهیزات است. ان‌شاءالله همه بیمارستان‌های ما اینگونه باشد. ما باید به سمت معالجه رایگان حرکت کنیم. در برنامه پنجم پیش‌بینی شده که سهم بیمار از پرداخت هزینه‌های درمان 30 درصد باشد و ان‌شاءالله ما باید در برنامه‌های بعدی به سمتی برویم که این رایگان شود.

جلیلی: وظیفه دولت این است که کاری کند که بیمار در هنگام بیماری به چیزی جز مشکلات بیماری نیندیشد و نگرانی بابت هزینه‌های درمانی نداشته باشد و اینگونه نباشد که کسانی به دلیل مالی،‌ جغرافیایی و دوری از مراکز درمانی نتوانند از امکانات سلامت برخوردار باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha