سلامت نیوز :  آنگونه که مسئولان و فعالان محیط زیست اعلام می کنند وضعیت تالابها ،جنگل و مراتع کشور و به طور کلی محیط زیست کشور در شرایط خوبی قرار ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین ؛ در این روزها که 8 نامزد ریاست جمهوری برنامه های خود را اعلام می کنند محیط زیست چه جایگاهی در برنامه آنها دارد و چه برنامه ای برای احیای آن دارند؟در این زمینه با ناصر کرمی کارشناس محیط زیست گفت و گویی انجام داده ایم که می خوانید:

شما دیدگاه نامزدهای ریاست جمهوری در حوزه محیط زیست را چطور ارزیابی می کنید؟
من که تاکنون هیچ دیدگاه محیط زیستی از این 8 نامزد ندیدم و نخواندم.آنها به توسعه اقتصادی و سیاسی توجه دارند اما در این سیاستها هیچ جایگاهی را برای محیط زیست اختصاص ندادند. بی‌توجهی به مسائل زیست‌محیطی در کشورمان آنقدر زیاد است که حتی در مناظره بین کاندیداها و اعلام برنامه‌هایی که 8 کاندیدای ریاست‌جمهوری در چند روز گذشته داشتند تنها می‌شد رد پای برنامه‌های زیست‌محیطی را در برنامه‌های دکتر قالیباف مشاهده کرد،آن هم امیدوارم در حد شعار نباشد.

به نظر شما چه برنامه ای الان برای محیط زیست نیاز است؟
اکنون بهره برداری از منابع بسیار بالاست و نگاهی که به مقوله محیط زیست وجود دارد همان نگاه 40 سال پیش است.باید نگاه کلان به محیط زیست داشت و اینکه مثلا دریاچه ارومیه یا تالابها در خطر هستند و باید برنامه داشت یک نگاه جزئی به محیط زیست است. بنابراین دولت آینده موضوع محیط زیست را به عنوان یک موضوع فرابخشی در اولویت های کاری خود قرار دهد.

این نگاه کلان چگونه باید باشد؟
باید مدیریت آب داشت یا اینکه وزارتخانه های نیرو،صنایع و راه را کاملا محیط زیستی کرد.هفته پیش اعلام شد که تا 30 سال آینده کشور وارد یک دوره خشکسالی می شود،بارش کم می شود و در این باره هشدار داده شده است.من اصلا نمی دانم که این 8 نامزد اصلا از این موضوع خبر دارند یا نه؟چون از همین الان باید برای این موضوع برنامه داشت.آنچه که پیش بینی می شود این است که کشور ما مانند آفریقا دچار خشکسالی می شود و تمام مراتع و جنگلها بیابان می شوند.

اما نگاه بیشتر نامزدها به محیط زیست جزئی است.مثلا بر نامه هایی که اعلام می کنند برای کشاورزی یا حفظ دریاچه ارومیه است؟
این نگاه کاملا اشتباه است.باید محیط زیست را از تمام جنبه ها در برنامه خود قرار دهند،نگاهی که الان وجود دارد کاملا قدیمی است و باید اصلاح شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha