سلامت نیوز :  هزینه های درمانی به شکل سرسام آوری درحال افزایش است و یکی از مهم ترین مشکلات و دغدغه های مردم درحوزه سلامت است، حالا کاندیداها چه برنامه ای برای کاهش آن دارند.محمد حسین نجاتی: افزایش روز به روز هزینه های پرداختی مردم برای دریافت خدمات درمانی اگر امروز مهم ترین مسئله و مشکل مردم در حوزه بهداشت و درمان کشور نباشد، یکی از مهم ترین هاست. بررسی های صورت گرفته طی 11 سال اخیر نشان می دهد هزینه های درمانی و نرخ ویزیت پزشکان به طور میانگین بین 400 تا 700 درصد افزایش یافته است. امروز مردم بر اساس آمارهای وزارت بهداشت بیش از 70 درصد هزینه های درمانی را پرداخت می کنند و بر اساس همین آمار سالانه 14 درصد از جمعیت شهرنشین کشور به دلیل هزینه های بالای درمانی با یکبار مراجعه و طی فرآیند درمان به زیر خط فقر سقوط می کنند. حال این سوال پیش می آید که با توجه به اظهار نظر های مختلف 8 کاندیداهای ریاست جمهوری در کاهش هزینه های درمانی تا چه حد در برنامه های آنها جای دارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین ؛ این در حالی است که بر اساس اطلاعات موجود قیمت ویزیت پزشکان عمومی در بخش دولتی در سال 1383، هزارو100تومان بود که در سال جاری به پنج هزار و 500 تومان رسیده است. همچنین ویزیت پزشکان عمومی در بخش خصوصی در سال 1383، هزار و 440تومان بود که در سال جاری به 11هزار و 500تومان رسیده است. افزایش 400 تا 700درصدی تعرفه های درمانی پزشکان عمومی از سال 83 تا به امروز در حالی است که میزان افزایش تعرفه ها در میان پزشکان متخصص، فوق متخصص و روان پزشکان نیز با افزایش بسیار زیادی همراه بوده است. به طوری که تعرفه های پزشکان متخصص در بخش دولتی از سال 83 تا به امروز 300درصد و در بخش خصوصی 457 درصد، تعرفه پزشکان فوق تخصص در بخش دولتی از سال 83 تا به امروز 280درصد و در بخش خصوصی 601 درصد و همچنین تعرفه روانپزشکان در بخش دولتی از سال 83 تا به امروز در بخش دولتی 436 درصد و در بخش خصوصی 691 درصد افزایش داشته است.

در مجموع تعرفه پزشکان عمومی در بخش دولتی و خصوصی از سال 83 تا 92، 550 درصد، متخصص 757درصد، فوق تخصص 881 درصد و روانپزشک 1126درصد افزایش یافته است.

در جدول اظهار نظر های کاندیداها درباره هزینه های درمانی را بخوانید؛ 

نام کاندیدا اظهار نظر
حسن روحانی  امروز هزینه های درمانی بلای جان مردم شده، طبق قانون برنامه پنجم قرار بود که هزینه های درمانی پرداخت شده از جیب مردم به زیر 50درصد نزول پیدا کند اما امروز شاهد این مسئله هستیم که به دلیل سیاست های غلط مردم 70 تا 80 درصد هزینه های درمانی را خودشان پرداخت می کنند

محمدرضا عارف

 

 امروزه دارو با کیفیت بسیار نازل در اختیار بیماران قرار می‌گیرد و دارو از کشورهایی وارد می‌شود که که هیچ اطمینانی به کیفیت داروهایشان نیست. ما می‌خواهیم ۷۰ درصد سهم مردم از بهداشت و درمان را به ۳۰ درصد برسانیم که این کار در مدت ۴ سال انجام می‌شود.
سهم بهداشت و درمان از هدفمند کردن یارانه ها پرداخت نشد. چرا در این حوزه با این مشکلات روبرو هستیم برای اینکه دولت تعهد خود را در هدفمندکردن یارانه ها انجام نداد. باید حداقل 10 درصد از منابع آزاد شده سهم بهداشت و درمان پرداخت میشد کجا رفت این پول؟

محمدباقر قالیباف 

مشکلات در حوزه سلامت در دولت های قبلی نیز وجود داشته اما در دولت نهم و بخصوص دولت دهم این مشکلات چنان بار سنگینی را به مردم وارد کرده که نه تنها عده زیادی از بیماران به زیرخط فقر سقوط کرده اند بلکه عده بسیاری از آنها دیگر دست از درمان شسته و به انتظار مرگ نشسته اند این نتیجه وعده های دروغین دولت است چرا که سال گذشته با وجودی که مجلس 6 هزار میلیارد تومان اعتبار برای اختصاص به وزارت بهداشت تصویب کرد و وزیر بهداشت سابق از رایگان شدن درمان خبر داد اما دولت از پرداخت آن به وزارت بهداشت و در واقع به مردم سرباز زد تا بحث رایگان کردن درمان از سوی دولت تنها در حد شعار باقی بماند.

علی اکبر ولایتی

 پیشرفت پزشکی در جمهوری اسلامی در مقایسه با اول انقلاب چشمگیر است؛ اگر یادتان باشد اوایل انقلاب مردم برای درمان برخی بیماری‌های ساده به خارج اعزام می‌شدند اما امروز تقریبا در داخل کشور بیماری نیست که معالجه نشود. امیدواریم در کشور ما درمان به سمت درمان رایگان با تامین بیمه بر اساس برنامه پنجم توسعه باشد.

 

هدفمندی یارانه ها و افزایش هزینه های درمان

دلایل متعددی را می توان برای افزایش 400 تا 700درصدی هزینه های درمانی در دولت های نهم و دهم ذکر کرد، اما در صدر آنها اجرای قانون هدفمندی یارانه، سهم اندک مراکز درمانی و وزارت بهداشت از بودجه عمومی کشور و عدم تعیین تعرفه های درمانی واقعی برای بهداشت و درمان کشور، سه دلیل اصلی افزایش بالای هزینه های درمانی طی سال های اخیر است. به طوری که تعرفه های درمانی از سال 83 تا 89 به طور میانگین سالانه 10 تا 15درصد افزایش داشته است که پس از سال 1389 همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها این میزان به 25 تا 35درصد رشد سالانه رسید.

 

هزینه های درمانی
افزایش هزینه های کمرشکن درمان

هزینه های کمرشکن درمانی اصطلاحی است که کارشناسان حوزه سلامت برای توصیف وضعیت آن دسته از افرادی به کار می برند که بر اثر پرداخت هزینه های سنگین درمان، دچار شرایط اقتصادی دشوار می شوند. بر اساس آمار دولتی در حال حاضر ارزیابی می شود، درصدی در حدود ۷.۵ تا ۱۰ درصد از افراد جامعه در این وضعیت قرار دارند و پرداخت هزینه های سنگین درمان بیماری های سخت و صعب العلاج، در شرایط عادی برای آنها ممکن نیست و مجبورند با فروش وسایل زندگی و...، هزینه های درمان را تامین کنند. به گزارش مهر، در سال های 88 تا 89 آماری که در ارتباط با خانواده هایی که توان پرداخت هزینه های سنگین درمان بیماری های سخت را نداشته و ناگزیر با فروش وسایل زندگی به زیر خط فقر رفته اند، در حدود ۲.۵ تا ۴درصد از کل جمعیت کشور اعلام شده بود. اما این آمار در سال های 90 تا 91 به مرز ۷.۵ درصد رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha