گروهی از دانشمندان آمریکایی یک سیستم گیرنده هورمونی را کشف کرده اند که در صورت افزایش رفتارهای استرسی، مصرف غذا را کاهش می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، دانشمندان دپارتمان روانپزشکی مدرسه بهداشت عمومی دانشگاه ویسکونسین ارتباط یک گیرنده پروتئینی هورمون را که "کورتیکوتروپین آزاد کننده فاکتور گیرنده نوع 2" (CRF2) نام دارد با اشتها مورد بررسی قرار دادند.

بررسی های گذشته نشان می داد که فعالیت این گیرنده میزان غذایی را که موش های صحرایی تمایل به خوردن آن را دارند، کاهش می دهد که به این فرایند در اصطلاح "تحریک بی اشتهایی" می گویند.

این یافته ها بسیاری از محققان را به ادامه این تحقیقات ترغیب کرد به طوری که برخی از آنها در بررسی های خود نشان دادند که سیستم گیرنده CRF2 می تواند به عنوان روشی برای درمان چاقی مفرط مورد استفاده قرار گیرد.

نتایج تازه ترین تحقیقات دانشمندان دانشگاه ویسکونسین که در ژورنال نوروساینس منتشر شده است، حاکی از آن است که گیرنده های CRF2 در یک منطقه مغزی در تیغه جانبی که با رفتارهای ناشی از استرس در ارتباط است، حضور دارند.

این دانشمندان با تحریک این گیرنده ها در تیغه جانبی مغز موش های صحرایی کشف کردند که این حیوانات کمتر غذا مصرف می کنند.

در این خصوص این دانشمندان اظهار داشتند : "دلیل اینکه موش ها پس از تحریک گیرنده های CRF2 در تیغه جانبی مغز کمتر غذا خوردند این است که آنها رفتارهای استرس گونه ای را از خود بروز دادند."

به گفته این محققان، کاهش میل به غذا خوردن در افرادی که دچار استرس هستند می تواند نقش ثانویه این گیرنده های هورمونی باشد.
 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha