سلامت نیوز : رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد از تدوین ۱۰ راهنمای بالینی برای بیماری‌های گوارشی خبر داد.

رضا ملک‌زاده در گفت‌وگو با فارس در مورد دلایل بروز نفخ اظهار داشت: برخی افراد از ترس بیماری‌های بدخیم گوارشی با بروز علایمی مانند ورم شکم و نفخ بر این باورند که باید پیشرفته‌ترین آزمایشهای تشخیصی را انجام دهند در حالیکه نفخ با یک توصیه ساده قابل حل است

وی گفت: نفخ معمولاً به دلیل نبود یکسری آنزیم‌های اختصاصی برای شکسته شدن ترکیبات موجود در غذا رخ می‌دهد و معمولاً افراد کم تحرک و کسانی که تند تند غذا می‌خورند بیشتر با این مشکل مواجه می‌شوند.

وی ادامه داد: در برخی موارد مشاهده می‌شود که فرد به دلیل ترس از بیماری‌های بدخیم گوارشی با یک نفخ ساده به متخصص مراجعه کرده و درخواست آندوسکوپی و آزمایشهای پیشرفته گوارشی را می‌دهد که هم فرد را اذیت می‌کند و هم هزینه‌ سنگینی را به بیمار و نظام سلامت تحمیل می‌کند.

ملک‌زاده با تأکید بر اینکه نفخ مشکلی است که با مراجعه به پزشک عمومی و به سادگی قابل درمان است افزود: در 95 درصد موارد نفخ را می‌توان با یک توضیح ساده، دعوت به تحرک و رعایت رژیم غذایی حل کرد و نیاز به کارهای پیچیده و فوق تخصصی نیست.

این فوق تخصص گوارش و کبد از تدوین یک راهنمای بالینی مخصوص نفخ خبر داد و افزود: این راهنما را به همراه 9 راهنمای دیگر برای بیماری‌های گوارشی طی دو سال تدوین کرده‌ایم تا در دسترس پزشکان خانواده برای ارائه خدمات مناسب درمانی به بیماران ارائه دهیم.

نفخ دلایل مختلفی دارد که کم تحرکی یکی از دلایل است. افراد شاغلی که فعالیت بدنی‌شان کم است و 8 تا 10 ساعت در روز پشت میز نشسته‌اند، افرادی که شغلشان پر استرس است، افرادی که کارهای خیلی سخت انجام می‌دهند یا همزمان باید چند کار را انجام می‌دهند معمولاً با مشکلات در هضم غذا و در نهایت نفخ مواجه می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha