سلامت نیوز : رئیس مرکز منطقه‌ای آموزش نظام مراقبت ایدز دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: سازمان جهانی بهداشت، مرکز منطقه‌ای آموزش نظام مراقبت ایدز از دانشگاه علوم پزشکی کرمان را به عنوان مرکز همکار مراقبت ایدز انتخاب کرد.

علی‌اکبر حق‌دوست امروز در گفت‌و گو با فارس  اظهار داشت: تعداد مراکز همکار مراقبت ایدز در کشور محدود است و در منطقه مدیترانه شرقی حدود 38 مرکز همکار وجود دارد.

وی افزود: تمام مراکز همکار مراقبت ایدز که در ایران وجود دارد در شهر تهران مستقر هستند و کسب امتیاز مرکز منطقه‌ای آموزش نظام مراقبت ایدز دانشگاه علوم پزشکی کرمان از سوی سازمان جهانی بهداشت به عنوان مرکز همکار، می‌تواند امتیاز بالایی برای کرمان داشته باشد.

رئیس مرکز منطقه‌ای آموزش نظام مراقبت ایدز دانشگاه علوم پزشکی کرمان عنوان کرد: ایجاد مراکز همکار در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی به عنوان یکی از سیاست‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سوی معاونت تحقیقات و فناوری این وزارت به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: افزایش روابط بین‌الملل در زمینه علمی، فراهم شدن زمینه جذب دانشجویان خارجی و اعزام دانشجویان ایرانی به خارج از کشور از نقاط مثبت ایجاد مراکز همکار به شمار می‌رود.

حق‌دوست در مورد مرکز منطقه‌ای آموزش نظام مراقبت ایدز دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: این مرکز به عنوان نخستین مرکز آموزش نظام مراقبت، پایش و ارزشیابی ایدز و ایدز در منطقه مدیترانه شرقی (EMRO) در بهمن‌ماه سال 87 در این دانشگاه تأسیس شد.

وی ادامه داد: این مرکز در ابتدای آغاز به کار خود تفاهمنامه همکاری با دفتر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی در منطقه مدیترانه شرقی، دفتر برنامه مشترک ملل متحد در برابر ایدز (UNAIDS)، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، انستیتو پاستور ایران و مرکز تحقیقات ایدز منعقد کرد.

رئیس مرکز منطقه‌ای آموزش نظام مراقبت ایدز دانشگاه علوم پزشکی کرمان خاطرنشان کرد: این مرکز با مرکز آموزش مراقبت ایدز کرواسی و دفتر توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) همکاری نزدیکی دارد.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های تحقیقاتی در خارج و داخل کشور از سوی این مرکز اظهار داشت: فراهم‌سازی زمینه مناسب برای برنامه‌ریزی، ظرفیت‌سازی و تولید اطلاعات راهبردی در زمینه ایدز و ... از مهم‌ترین اهداف این مرکز به شمار می‌رود.

رئیس مرکز منطقه‌ای آموزش نظام مراقبت ایدز دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: بر اساس تفاهمنامه‌های امضا شده، این مرکز علاوه بر پاسخگویی به نیازهای آموزشی کارشناسان ایدز و ایدز در ایران و مراقبت، پایش و ارزشیابی وضعیت ایدز در کشور به کشورهای منطقه مدیترانه شرقی و کشورهایی که دارای اپیدمی ایدز و ایدز مشابه ایران هستند نیز مشاوره و آموزش‌های لازم ارائه می‌دهد.

حق‌دوست عنوان کرد: این مرکز همچنین وظیفه فراهم‌سازی اطلاعات درست و دانش به روز برای مسئولان و کارشناسان ایران و منطقه مدیترانه شرقی، بهبود تبادل اطلاعات، ارتقای سطح علمی مؤسسات و سازمان‌های مرتبط در منطقه و پاسخگویی مناسب به نیازهای کارشناسان مربوطه در حوزه‌های مراقبت، پایش و ارزشیابی ایدز را به عهده دارد.

وی اظهار داشت: دستیابی به این منابع اطلاعاتی به سرویس‌های خدمت‌رسان کمک می‌کند تا در راستای بهبود خدمات خود به بیماران زیر پوشش اقدام کنند.

حق‌دوست خاطرنشان کرد: با توجه به توان و دانش فنی و ارتباط مؤثر با سایر کارشناسان حوزه ایدز، این مرکز تاکنون به موفقیت‌های زیادی در زمینه اجرای پروژه‌های ملی و برگزاری دوره‌های آموزشی بین‌المللی دست یافته است.

وی ادامه داد: مرکز آموزش نظام مراقبت ایدز با فراهم ساختن بسته‌های آموزشی و ارائه خدمات مشاوره‌ای به سایر کارشناسان در ایران و منطقه مدیترانه شرقی وظیفه مهمی را در این منطقه به عهده دارد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha