سلامت نیوز : معاون طب سنتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دولت، تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص طب ایرانی- اسلامی را جامه عمل پوشاند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمود خدادوست گفت: رهبر معظم انقلاب با توجه به اهمیت و ضرورتی که طب ایرانی -اسلامی دارد توصیه و تاکیدات فراوانی را به دولت‌های گذشته داشتند که متاسفانه مورد بی‌توجهی واقع شد اما در دولت نهم دانشکده آن راه اندازی و در دولت دهم معاونت آن در وزارت بهداشت ایجاد شد تا با یک برنامه زمان بندی شده و پشتیبانی قوی نظام سلامت بتواند از ظرفیت‌های طب سنتی ایرانی – اسلامی برخوردار شود.

وی با توجه به راه اندازی دانشکده طب ایرانی-اسلامی در سال 86 و ایجاد معاونت طب سنتی وزارت بهداشت در سال جاری گفت: اقدامات دولت در این خصوص تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص استفاده از ظرفیتهای طب ایرانی-اسلامی را که سالیان درازی مورد بی مهری قرار گرفته بود، جامه عمل پوشاند.

دکتر خدادوست خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری زمانی که دانشکده طب ایرانی- اسلامی در دولت نهم راه‌اندازی شد در جمع مسئولین وزارت بهداشت فرمودند "این خبر برای من یک مژده بود" و به واقع هم طب سنتی و طب مکمل برای نظام سلامت یک ضرورت است که خوشبختانه دولت عدالت خواه به آن جامه عمل پوشاند.

معاون طب سنتی وزارت بهداشت افزود: طب سنتی در ایران پیشینه 7 هزار ساله دارد و روایات ائمه معصومین(ع) هم گویای پیشینه اسلامی بودن طب سنتی در ایران است که باید در دانشگاههای علوم پزشکی به صورت جامع تدریس شود.

طب ایرانی-اسلامی مکمل طب رایج پزشکی است

وی با اشاره به ضرورت طب ایرانی-اسلامی و استفاده از آن در درمان بیماری‌ها گفت: امروزه علم پزشکی با توجه به پیشرفتهای چشمگیر متاسفانه هنوز قادر به درمان کامل بسیاری از بیماریهای مزمن نیست به همین خاطر طب ایرانی-اسلامی و مکمل در کنار آن در تمام دنیا در حال استفاده است و این در حالی است که کشور ما با توجه به تحریم‌های استکبار جهانی در خصوص تامین دارو و مواد اولیه دارو نیاز بیشتری را برای ورود به طب ایرانی-اسلامی احساس می کند.

توصیه‌های طب ایرانی- اسلامی اصلاح سبک زندگی است

معاون طب سنتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: بیش از 70-80 درصد تدابیر و توصیه های طب ایرانی-اسلامی اصلاح سبک زندگی است که اگر بخواهیم سبک زندگی مردم را بر اساس آموزه ها و تعالیم طب ایرانی-اسلامی اصلاح کنیم به جرات می توان گفت که بسیاری از مشکلات مردم در حوزه سلامت قابل حل است.

انکار طب ایرانی-اسلامی از سوی جامعه پزشکی

دکتر خدادوست با اشاره به اینکه طب ایرانی- اسلامی در فرهنگ ما ایرانی‌ها ریشه دوانده و مردم تجربه طب ایرانی-اسلامی را در درمان بیماری‌های خود دارند، تاکید کرد: اگر مشکلی باشد بیشتر در جامعه پزشکی است چون پزشکان تعالیم طب ایرانی-اسلامی را در نگاه آکادمی و علمی خود نمی بینند و ممکن است آن را انکار کنند.

وی افزود: تدریس در رشته‌های طب ایرانی- اسلامی در دانشگاه‌ها می تواند این نگاه را تغییر دهد و باعث می شود تا پزشکان توانایی‌ها و ظرفیتهای این طب را بپذیرند و به آن جامه عمل بپوشند اما در مجموع نیاز به فرهنگ سازی دارد هم فرهنگ سازی عمومی و هم تخصصی.

معاون طب سنتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه یادآور شد: سازمان بهداشت جهانی از حدود 30 سال پیش استفاده از ظرفیتهای طب سنتی و مکمل را در دستور کار قرار داده و مقرر کرده بود که تا پایان سال 2007 در نظام سلامت کشورها قرار گیرد که در ایران و در دولتهای گذشته مقاومت شد و این کار صورت نگرفت اما در دولت نهم طب ایرانی-اسلامی و داروسازی سنتی به عنوان رشته های تخصصی در دانشگاههای علوم پزشکی مورد توجه قرار گرفت و این کار پیشرفتهای خوبی در دولت دهم به همراه داشت.

وی اظهار کرد: برای بهره مندی بیشتر مردم از این طب رئیس جمهور شخصا در جلسات کارشناسی حضور یافت و در نهایت دستور داد تا نظام نامه طب ایرانی-اسلامی ترسیم شود و این کار در سال گذشته انجام شد و همزمان با ایجاد معاونت طب ایرانی-اسلامی در وزارت بهداشت سند توسعه طب ایرانی-اسلامی ایران مورد تصویب دولت قرار گرفت.

رونمایی از سند طب ایرانی-اسلامی ایران طی روزهای آینده

دکتر خدادوست به اقدامات صورت گرفته در این خصوص اشاره کرد و گفت: ظرف چند روز آینده از سند طب ایرانی-اسلامی ایران رونمایی خواهد شد.

تصویب سند راهبردی طب ایرانی-اسلامی ایران

معاون طب سنتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین از تصویب سند راهبردی طب ایرانی-اسلامی در کمیته راهبردی نقشه جامع علمی کشور، تصویب سند توسعه طب ایرانی-اسلامی در مجمع تشخیص مصلحت نظام و طراحی نمودار سازمانی معاونت طب ایرانی-اسلامی وزارت بهداشت خبر داد.

وی برای اجرایی شدن طب ایرانی-اسلامی به لزوم انجام مقدماتی اشاره و تصریح کرد: یک بسته آموزشی تدابیر حفظ سلامتی و اصلاح سبک زندگی به زبان ساده نوشته شد که به مجموعه آموزشی بهورزان اضافه خواهد شد و 6 قلم داروی گیاهی نیز به دارونامه بهورزان که در خانه های بهداشت داروهای شیمیایی را با پروتکل خاص در اختیار مردم قرار می دهند اضافه شد.

دکتر خدادوست همچنین به اضافه شدن بسته آموزشی طب ایرانی-اسلامی به همراه برخی گیاهان دارویی با مجوز به بسته آموزشی پزشکان خانواده اشاره کرد و گفت: تا پایان سال بحث توسعه رشته طب ایرانی-اسلامی در دانشگاههای تیپ یک علوم پزشکی را دنبال خواهیم کرد و انشاالله آیین نامه ها و ضوابط مربوط به نحوه آموزشی طب ایرانی-اسلامی به پزشکان عمومی کشور تدوین خواهد شد.

معاون طب سنتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه افزود: بحث ایجاد برخی رشته های پشتیبان طب ایرانی-اسلامی در 10 رشته و در مقاطع مختلف طراحی شده و در حال تدوین برنامه های آموزشی آن هستیم که انشااله بتوانیم این رشته ها را وارد دانشکده های طب ایرانی-اسلامی کنیم.

وی همچنین از ارائه پیشنهاداتی به شورای عالی آموزشی وزارت بهداشت برای گنجاندن 1 یا 2 واحد درسی طب ایرانی-اسلامی در کلیه رشته های پزشکی و پیراپزشکی و پیشنهاد به آموزش و پرورش برای گنجاندن مطالب طب ایرانی-اسلامی بر اساس قواعد آموزشی متناسب در کتابهای درسی خبر داد.

استفاده از تجربیات حکما و خبرگان طب ایرانی-اسلامی در دانشکده‌ها

دکتر خدادوست در پایان به ضرورت استفاده از توانایی آن دسته از افرادی اشاره کرد که ممکن است تجارب ارزنده ای در حوزه طب ایرانی-اسلامی داشته باشند اما فاقد تحصیلات دانشگاهی باشند که در این خصوص بسترهایی فراهم شده تا خبرگان و حکما به معاونت طب ایرانی-اسلامی وزارت بهداشت یا معاونتهای درمان دانشگاههای علوم پزشکی کشور مراجعه کنند تا از تجربیات آنها برای آموزش دستیاران در دانشکده های طب ایرانی-اسلامی و یا ارائه خدمات به مردم استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha