سلامت نیوز : یک فوق تخصص گوارش با اشاره به اینکه انجام آندوسکوپی‌های به موقع موجب درمان بهتر و کاهش 95 درصد جراحی‌های دستگاه گوارش می‌شود، اضافه کرد: این آزمایش، بهترین راه تشخیص زخم‌های گوارشی، سرطان معده و عفونت هلیکوباکترپیلوری است.

دکتر محسن اسماعیلی، نایب رییس انجمن گوارش و کبد استان اصفهان در گفت وگو با (ایسنا) ، با بیان اینکه آندوسکوپی امکان تشخیص زخم‌های درون حفره شکم را که ممکن است به مرور زمان بدخیم و منجر به خونریزی شود را برای پزشکان فراهم می‌کند، اظهار کرد: آزمایش آندوسکوپی دقیق‌ترین راه برای بررسی علل مشکلات گوارشی است.

وی افزود: آندوسکوپ یک لوله باریک و انعطاف‌پذیر با دوربینی بر یک سر آن است که از طریق برش جراحی یا از طریق دهان یا مقعد وارد بدن می‌شود و امکان معاینه پزشکی درون بدن را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سن بیمار از مواردی است که برای انجام آزمایش آندوسکوپی باید مورد توجه قرار گیرد،‌ گفت: آندوسکوپی بیشتر برای افراد بالای 35 تا 40 سال با علایم بیماری در ناحیه فوقانی دستگاه گوارش مانند سوءهاضمه و هم‌چنین افراد بالای 45 سال با علائم کم خونی، کاهش وزن، بی اشتهایی و مواری مانند آن انجام می‌شود.

این فوق تخصص گوارش با اشاره به اینکه انجام آندوسکوپی‌های به موقع موجب درمان بهتر و کاهش 95 درصد جراحی‌ها دستگاه گوارش می‌شود، اضافه کرد: این آزمایش، بهترین راه تشخیص زخم‌های گوارشی، سرطان معده عفونت هلیکوباکترپیلوری است.

اسماعیلی با بیان اینکه آندوسکوپی به ندرت عارضه‌ای برای بیمار ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: چنانچه آندوسکوپی با نور کافی و از مری وارد معده و بعد اثنی عشر شود هیچ عاضه‌ای برای بیمار ایجاد نمی‌کند.

وی ادامه داد: به ندرت مرگ یا انتقال عفونت در اثر اندوسکوپی مشاهده شده است اما در افرادی که مبتلا به بیماری‌های زمینه ای مانند نارسایی قلب هستند و یا توانایی جسمی کمتری دارند باید با احتیاط بیشتری انجام شود.

نایب رییس انجمن گوارش و کبد استان اصفهان با اشاره به اینکه آندوسکوپی عامل انتقال ویروس ایدز و هپاتیت نیست، تصریح کرد: تاکنون در کشور آماری مبنی بر این که بیماری در اثر آندوسکوپی به ویروس ایدز یا هپاتیت مبتلا شده باشد منتشر نشده و در صورت رعایت موارد بهداشتی، آندوسکوپی عامل انتقال بیماری نخواهد بود.

اسماعیلی افزود: عفونت هلیکوباکترپیلوری نیز از بیماری‌هایی است که احتمال انتقال آن از طریق آندوسکوپی وجود دارد که احتمال انتقال این مورد نیز با ضد عفونی کردن صحیح تجهیزات از بین می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha