سلامت نیوز : رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به گرانی ۳۰ تا ۷۰ درصدی دارو در کشور از اختصاص ۳۶۰ میلیون دلار ارز مبادله ای دارو و تجهیزات پزشکی تا سه ماه اول سال ۹۲ خبر داد.

دکتر حسینعلی شهریاری در گفت‌وگو با تسنیم، در تشریخ وضعیت دارویی در کشور به خصوص در سه ماه اول سال 92 اظهار داشت: مقدار دلاری که سال گذشته یعنی در سال 91 اختصاص دادند در مجموع 2 میلیارد و 300 میلیون دلار ارز مرجع بود که یک میلیارد و 600 میلیون دلار آن برای دارو بود و مابقی برای ملزومات پزشکی اختصاص یافت ولی در سال جدید 360 میلیون دلار تاکنون اختصاص دادند که با ارز 2450 تومان بود و اختصاص ارز دارو با این قیمت براساس همان نگرانی اختصاص ارز مرجع و سوء استفاده در این زمینه توسط یک عده سود جو در بازار آزاد صورت پذیرفته است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت دارو تاکنون افزایش یافته است، افزود: دارو تاکنون 30 تا 70 درصد افزایش یافته است و این مسئله صحت دارد.

دکتر شهریاری با تشریح تعریف اجتماعی دسترسی همه ایرانیان به خدمات سلامت ادامه داد: ما تاکنون در کشور چنین چیزی نداشتیم که حوزه سلامت بر مبنا رنگ، نژاد و قومی تعریف کنیم بلکه خدمات سلامت به صورت گسترده در اقصی نقاط کشور به مردم ارائه شده است و در قانون اساسی کشور و در اسلام نیز به این مسائل توجه ویژه ای شده است.

هیچ کدام از دولت‌ها بسته خدمات برای بیمه پایه و بیمه تکمیلی تعریف نکرده اند

وی در تشریح بسته خدماتی بیمه ای در حوزه سلامت عنوان کرد: چندین سال است که هیچ کدام از دولت‌ها آن بسته خدمات را برای بیمه پایه و بیمه تکمیلی تعریف نکرده اند و یکی از روش‌های که منابع زیادی از بیمار می‌برد متاسفانه بیمه‌های تکمیلی هستند و بیمه تکمیلی معنی آن انجام عمل آب مروارید و آپاندیسی نیست و کاملأ معنی اصلی آن فرق می‌کند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بیان داشت: بسته خدمات بیمه پایه در حال حاضر تعریف شده است ولی بیمه تکمیلی در حال حاضر جدا است که متاسفانه منابع زیادی از بودجه‌های بیمه‌ها را می‌بلعد.

دکتر شهریاری در تشریح اینکه بعضی از بیماری‌ها هزینه‌های زیادی برای بیمار و کشور دارد، بیان داشت:  بله، این مسئله صحیح است ولی اینکه فکر کنیم در مدت یک تا دو سال می‌توانیم این هزینه‌ها را کاهش دهیم به هیچ وجه درست نیست زیرا بیماری‌های قلبی و عروقی به برنامه ریزی دراز مدت نیاز دارد یعنی اینطور نخواهد بود که در مدت یک‌سال بار بیماری‌های قلبی و عروقی که بسیار نیز زیاد است را بتوانیم برطرف کنیم.

هزینه درمان بیماری سرطان بیماران را فقیر می‌کند

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: مثلأ در مورد بیماری‌های سرطان، مردم به دلیل هزینه‌های بالا آن زیر خط فقر می‌روند و اگر فکر کنیم با یک برنامه یک تا دو سال می‌توانیم آن را کاهش دهیم امکان پذیر نیست و به برنامه دراز مدت نیاز دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha