شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۳
کد خبر: 75404

سلامت نیوز : علی محمد شاعری در نشست خبری معاونان سازمان محیط زیست ضمن گرامیداشت روز جهانی محیط زیست اظهار داشت: هفته محیط زیست فرصتی برای ترویج فرهنگ زیست محیطی در کشور و همچنین جلب مشارکت مردم و دستگاه‌های ذیربط برای همکاری با طرح‌های زیست محیطی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ قائم مقام سازمان محیط زیست افزود: محیط زیست تمامی حوزه‌هایی را که به زندگی موجودات مربوط می‌شود را شامل می‌شود.

وی بیان داشت: اگر روابط بین موجودات زنده با طبیعت را درست تعریف کنیم و در توسعه کشورها علاوه بر توجه به رشد شاخص‌های اقتصادی بر ظرفیت‌های محیطی و استانداردهای زیست محیطی نیز توجه شود بدون شک علاوه بر پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای موفق به حفظ محیط زیست نیز خواهیم بود.

شاعری با تأکید بر اینکه لازم است صنایع رعایت استانداردهای زیست محیطی را در دستور کار خود قرار دهند ابراز داشت: اقتصاد سبز، مدیریت سبز، صنعت سبز، مالیات سبز، استفاده از انرژی‌های تجزیه‌پذیر، بازیافت پسماندها، تصفیه فاضلاب‌های شهری و صنعتی رویکردی جدیدی در مدیریت توسعه دنیا است.

شاعری بیان داشت: توسعه اقتصاد‌نگر و کمی نگر باعث تغییر آب و هوا و از بین رفتن منابع جنگلی و همچنین از بین رفتن منابع استراتژیک آب دنیا و در نهایت تخریب خاک و محیط زیست می‌شود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون چالش اساسی پیش روی سیاستگذاران در عرصه بین‌المللی چالش زیست محیطی است گفت: هر کسی که می‌خواهد اداره امور یک ملت را در اختیار گیرد باید اولین اولویت خود را بر حفاظت از محیط زیست انسان‌ها و سایر موجودات قرار دهد چرا که اگر سلامت افراد جامعه به خطر افتد، توسعه مفهومی پیدا نمی‌کند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون کشور چین در دوازدهمین برنامه توسعه‌ای خود اقدامات خود را معطوف به ارتقا سطح کیفی محصولات کرده است گفت: لازم است که در تمامی بخش‌ها بخصوص بخش کشاورزی و صنعت از نهاده‌های سازگار با محیط زیست برای تولید و فعالیت استفاده شود.

شاعری متذکر شد: این نهاده‌ها باید منطبق با استانداردهای زیست محیطی باشد بطوریکه کشاورزان نباید برای تولید محصولات زیاد از کود شیمیایی فراوان و برای از بین بردن آفات از سموم شیمیایی پایدار استفاده کنند.

این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه سوخت اصلی مورد استفاده در کشور سوخت فسیلی است اظهار داشت: هم‌اکنون 70 درصد کشورهای پیشرفته دنیا از سوخت‌های پاک، غیر آلاینده و تجزیه پذیر استفاده می‌کنند.

به گفته شاعری دنیا اشتباه مسیر را طی کرده است چرا که بجای بهره‌گیری از منابع آسمانی تلاش کرده سوخت را از دل زمین بدست آورد.

قائم مقام سازمان محیط زیست با بیان اینکه بسیاری از فرآیندهای تولیدی و صنعتی آلاینده قدیمی و پر هزینه هستند اضافه کرد: فرآیندهای آلاینده‌ای که در تولید سیمان، برق و انرژی استفاده می‌شود موجب به خطر انداختن محیط زیست می‌شود.

شاعری با بیان اینکه کسانی‌که استانداردها را رعایت نمی‌کنند باید هزینه‌های آن‌ را نیز بپردازند ادامه داد: اخذ مالیات سبز از صنایع آلاینده در همین رابطه است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست همچنین بیان داشت: کاندیداهای ریاست جمهوری در مناظره‌های خود در مسائل زیست محیطی به صورت سطحی پرداخته‌اند و در این رابطه برنامه مدونی را ارائه نکرده‌اند، این امر بیانگر این است که باید بیشتر به محیط زیست پرداخته شود.

شاعری با تأکید بر ضرورت تسریع در مصوب شدن طرح جامع گرد و غبار در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: سازمان جنگل‌ها به منظور مقابله با پدیده بیابان‌زایی فقط 30 میلیارد تومان بودجه از مجلس شورای اسلامی دریافت کرده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه ریزگردها مهمترین چالش محیط زیست کشور است افزود: علت اصلی بوجود آمدن ریزگردها تغییرات آب و هوا، خشک شدن تالاب‌ها و مسائلی از این دست است که براساس همکاری با کشور عراق در صدد هستیم از ورود ریزگردها به کشور جلوگیری کنیم.

به گفته وی از سال 2013 اجرای طرح مقابله با ریزگردها در کشور عراق آغاز شده است به‌طوری‌که هم‌اکنون بخشی عظیمی از تالاب هورالعظیم احیا شده است و همچنین در اطراف جاده‌ها و روستاها و همچنین برخی شهرهای کشور عراق از جمله کربلا عملیات درختکاری آغاز شده است.

قائم مقام سازمان محیط زیست با بیان اینکه هم‌اکنون طرح ملی مبارزه با ریزگردها به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است اضافه کرد: مجلس نیز در این باره 55 میلیارد تومان بودجه تخصیص داده است.

وی در ادامه درباره فعالیت‌های معدنی در مناطق حفاظت شده بیان داشت: در مناطق تحت مدیریت سازمان هر گونه معدن‌کاوی باید با اخذ مجوز از سازمان محیط زیست انجام شود در غیر این صورت هر گونه فعالیت در این باره غیرقانونی خواهد بود.

شاعری متذکر شد: اگر طرح ها مورد ارزیابی کارگروه ویژه قرار گرفت و در نهایت به تایید رسید اجازه استخراج از معادن داده می‌شود در غیر اینصورت هیچ معدنی حق فعالیت در مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست را نخواهد داشت.

معاون سازمان محیط زیست در پایان به برخی دستاوردهای این سازمان اشاره کرد و بیان داشت: تصویت 30 مصوبه زیست محیطی در شورای عالی محیط زیست از جمله اقدامات این سازمان طی سال‌های اخیر بوده است.

وی بیان داشت: با تصویب برنامه اجرایی کاهش آلودگی هوای 8 کلانشهر در اسفند 90 معاونت محیط زیست انسانی ضمن برقراری چهارچوب قانونی در جایگاه نظارتی پیگیری‌های لازم را به منظور اجرایی کردن برنامه‌ها در دستور کار قرار داده است.

شاعری ارتقا استانداردهای تولید سوخت، ارتقا سطح استاندارد تولید خودرو، ساماندهی صنایع، مقابله با پدیده گرد و غبار، حفاظت لایه اوزن، ارزیابی اثرات زیست محیطی، بهبود شاخص آلودگی هوا، مدیریت پسماندها و مدیریت منابع آب و فاضلاب را از جمله دستاوردهای این سازمان طی سال‌های اخیر عنوان کرد.

وی یادآور شد: صنایع آلاینده کشور از 4 هزار و 157 مورد در سال 89 به 2 هزار و 733 مورد در سال 91 کاهش یافته است.

معاون سازمان محیط زیست همچنین بیان داشت: در مقایسه با سال‌های 89 و 90 میزان ریزگردها در کشور هم از نظر رخداد و هم از نظر غلظت 30 درصد کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون لایحه جامع خاک در نوبت طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha