بعد از گذشت نزدیک به سه ماه از ششمین دوره انتخابات نظام‌پزشکی کشور، حکم رئیس سازمان هنوز بلاتکلیف است.

امضای حکم رئیس نظام‌پزشکی به دولت یازدهم کشید

سلامت نیوز : بعد از گذشت نزدیک به سه ماه از ششمین دوره انتخابات نظام‌پزشکی کشور، حکم رئیس سازمان هنوز بلاتکلیف است. طبق قانون قبلی نظام پزشکی، اعضای مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی سه نفر را به رئیس‌جمهوری معرفی کرده و رئیس‌جمهور نیز به انتخاب خود یک نفر از آنها را به ریاست کل سازمان نظام پزشکی منصوب می‌کرد. اما براساس آخرین قانون مصوب، اعضای مجمع عمومی پس از برگزاری انتخابات رئیس‌کل سازمان وی را به رئیس‌جمهوری معرفی می‌کند. سپس رئیس‌جمهور درباره تنفیذ یا عدم تنفیذ حکم تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ به گفته حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، رئیس‌جمهور برای امضای حکم رئیس جدید این سازمان فقط دو هفته تا پایان زمان تصویب بودجه مهلت دارد در غیر این صورت با تصویب یک طرح دوفوریتی حق تنفیذ حکم رئیس این سازمان به فرد دیگری واگذار می‌شود. نمایندگان مجلس معتقدند انتخابات نظام‌پزشکی کاملا قانونی برگزار شده این درحالی است که زمستان گذشته در پی رد صلاحیت عده­ای برای شرکت در این انتخابات،احمدی­ نژاد نسبت به این موضوع انتقاد کرد و این کار را قانونی ندانست. در آن زمان این سوال مطرح شده بود محمود احمدی‌نژاد که به رد صلاحیت برخی چهره‌های صاحبنام و مطرح جامعه پزشکی به‌طور رسمی انتقاد کرده و واکنش نشان داده آیا حکم رئیس جدید نظام‌پزشکی را امضا می­کند؟

نکته دیگر اینکه طبق قانون اگر رئیس‌جمهوری این حکم را تنفیذ نکند مجمع عمومی سازمان باید دوباره برای انتخاب رئیس جدید تشکیل جلسه دهد و انتخابات برگزار کند. همان زمان هم یکی از نمایندگان مجلس گفته بود راهکار قانونی ­اش را درصورت مواجهه پیدا می­کنند یا منتظر می­مانند تا رئیس‌جمهور بعدی حکم رئیس را امضا کند. درهر حال از اینکه شورا شخص دیگری را برای ریاست سازمان انتخاب کند خبری نبود و قرار نبود نظام‌پزشکی مطابق میلش عمل کند.

زالی همیشه خوشبین

آخرین اخبار و شنیده‌ها از وضعیت حکم دکتر علیرضا زالی رئیس‌کل جدید سازمان نظام پزشکی ایران، حاکی از این است که این حکم همچنان در بایگانی دفتر ریاست‌جمهوری باقی مانده است. مهر نوشت؛ اوایل اردیبهشت‌ماه امسال علیرضا زالی با 166 رای به ریاست سازمان نظام‌پزشکی کشور برگزیده شد اما مطابق قانون او زمانی می­تواند از اختیارات رئیس استفاده کند که رئیس‌جمهور حکم ریاستش را امضا کند. زالی پس از انتخاب نسبت به امضای حکمش به دست احمدی­نژاد خوشبین بود و می­گفت با وجود اینکه حرف و حدیث­هایی پیرامون انتخابات نظام پزشکی وجود داشته و رئیس‌جمهور از شرایط پیش آمده چندان راضی نبوده اما بعید است که از امضاکردن خودداری کند.

زالی معتقد بود این داستان­ها سبب نمی­شود احمدی­نژاد حکم او را معطل نگه دارد و به‌زودی می‌تواند از اختیاراتش در سازمان نظام‌پزشکی برای حل مشکلات این حوزه استفاده کند و حتی برنامه­هایش را نیز ارائه داده بود. چندی پیش درحالی که هنوز مهلت قانونی احمدی ­نژاد برای امضای حکم رئیس جدید سازمان نظام پزشکی تمام نشده بود، علیرضا زالی گفته بود اینکه احمدی­نژاد عمدا از امضا سر باز می­زند شایعه و حرف بی­اساسی است که برخی رسانه­ها می­زنند وگرنه حکم به دفتر رئیس‌جمهور فرستاده شده و مراحل قانونی را می­گذراند و به‌زودی امضا می­شود. امروز چند روزی از آخرین فرصت قانونی برای امضا می­گذرد و رئیس‌جمهور پای حکم را خالی گذاشته است.

وظایف را رئیس قبلی ادامه می­دهد

عابد فتاحی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس می‌گوید درصورتی که حکم زالی امضا نشود به لحاظ قانونی نمی­تواند نقش رئیس را در سازمان نظام پزشکی ایفا کند و امضایش برای پیشبرد کارها اعتبار ندارد اما تا زمانی که رئیس جدید نتواند در جایگاه خودش قرار بگیرد وظیفه ریاست بر عهده رئیس قبلی نظام پزشکی است و با این وجود کارهای سازمان بر زمین نمی­ماند. اعضای کمیسیون بهداشت مجلس می­گویند درصورتی که وضع به همین منوال ادامه پیدا کند ناچارند با تصویب طرحی دوفوریتی حق امضا را از رئیس‌جمهور گرفته و به فرد دیگری واگذار کنند. به گفته فتاحی در این صورت این حق به رئیس مجلس یا کمیسیون بهداشت داده می­شود.

اگر حکم تنفیذ رئیس جدید نظام پزشکی ایران به دولت دهم نرسد، انتظار می‌رود رئیس دولت یازدهم، حکم زالی را برای یک دوره 4 ساله امضا کند. این درحالی است که هیات‌های‌مدیره نظام پزشکی در شهرستان‌ها، با ترکیب جدید مشغول کار شده‌اند و همین مساله موجب بروز ناهماهنگی در اجرای برنامه‌ها و امور مربوط به جامعه پزشکی شده است. به‌طوری که به نقل از مهر جلسات هیات انتظامی نظام پزشکی نیز برگزار نمی‌شود.

در آخرین پیگیری، از دکتر علیرضا زالی درخصوص امضای حکم توسط رئیس‌جمهور، وی نیز از امضا شدن یا نشدن این حکم اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفته بود که خبری از تنفیذ حکم نیست. حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس اما می­گوید درحال حاضر طرح دوفوریتی برای سلب حق امضای حکم زالی، رئیس جدید سازمان نظام پزشکی، از رئیس‌جمهور روی میز کمیسیون بهداشت قرار دارد و دلیل این موضوع، تعلل رئیس‌جمهور در امضای این حکم است.

درصورتی طرح دوفوریتی در مجلس منتفی است و حق امضا از رئیس‌جمهور گرفته نمی­شود که خود سازمان نظام پزشکی با این شرایط مشکلی نداشته باشد و اعضا و رئیس قدیم بتوانند با وجود این شرایط به حل مسائل سازمان بپردازند و در وظایف سازمان خللی وارد نشود. تنها در این صورت است که امضای حکم همچنان به عهده رئیس‌جمهور می­ماند و رئیس‌جمهور دولت یازدهم پس از انتخاب و جاگیر شدن بر صندلی ریاست‌جمهوری می­تواند حکم زالی را امضا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha