یارانه 2هزار و 200میلیارد تومانی دولت برای جبران نرخ ارز دارو کافی نیست و باید حداقل به ۳ هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

دارو30تا70درصد گران شد ؛ هنوز ازیارانه داروخبری نیست
سلامت نیوز :در حالی که رئیس سازمان غذا و دارو از کافی نبودن یارانه 2هزار و 200میلیارد تومانی دولت برای جبران نرخ ارز دارو در سال جاری و نیاز به افزایش این یارانه به ۳ هزار میلیارد تومان خبر داد، یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس با انتقاد از تخصیص نیافتن این یارانه، مشکلات موجود برای تامین دارو و گرانی آن را ناشی از عملکرد ضعیف وزارت بهداشت در زمینه تخصیص بودجه و نبود عزم راسخ برای برطرف کردن مشکلات درمان دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ در همین حال رئیس کمیسیون بهداشت نیز از افزایش 30تا70 درصدی قیمت دارو خبرداد.در خور اشاره است با حذف ارز مرجع دارو ،دولت با اختصاص ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان یارانه برای دارو موافقت کرده است.

هم چنان منتظر تخصیص یارانه مصوب دولت برای جبران ارز دارو هستیم

عباس حاجی آخوندی رئیس سازمان غذا و دارو، یارانه در نظر گرفته شده برای جبران نرخ ارز دارو در سال جاری را کافی ندانست گفت:یارانه 2هزار و 200میلیارد تومانی دولت برای جبران نرخ ارز دارو کافی نیست و باید حداقل به ۳ هزار میلیارد تومان افزایش یابد. وی گفت:این میزان یارانه به دلیل نیاز کشور به ذخایر استراتژیک دارو کافی نیست و باید با افزایش یارانه دارو از ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان فعلی به ۳ هزار میلیارد تومان ،ارز کافی برای تامین ذخایر استراتژیک دارو نیز تامین شود.وی تصریح کرد: سازمان غذا و دارو هم چنان منتظر تخصیص یارانه مصوب دولت برای جبران ارز دارو است.یارانه دارو از ابتدای امسال با توجه به تغییر نرخ ارز دارویی، توسط دولت درنظر گرفته شد تا از گرانی دارو جلوگیری شود.

ریالی از یارانه دارو به نظام درمانی پرداخت نشده است

در همین حال دکتر علی کائیدی نماینده مجلس و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از عملکرد ضعیف وزارت بهداشت در رسیدگی به امور درمان و دارویی به خراسان گفت: متاسفانه با وجود حذف ارز مرجع دارو در ابتدای سال، بودجه ای که تحت عنوان یارانه دارو برای جبران نرخ ارز دارو توسط دولت در نظر گرفته شده بود به این مجموعه تخصیص داده نشده است و وزارت بهداشت نیز عزمی برای پیگیری این موضوع ندارد.

وی حذف ارز مرجع دارو را اقدامی غیرکارشناسی دانست و گفت:متاسفانه با وجود گذشت نزدیک به سه ماه از سال،چیزی از یارانه دارو توسط دولت به وزارت بهداشت پرداخت نشده است و با گذشت زمان، به مشکلات بهداشت و درمان به ویژه مشکلات دارویی افزوده می شود.این نماینده مجلس با گلایه از پیگیری نکردن وزیر بهداشت برای تخصیص یارانه دارو طی این مدت اظهار کرد: دارو و تجهیزات پزشکی به طرز سرسام آوری گران شده اند این درحالی است که اگر دولت یارانه مصوب خود به دارو را تخصیص می داد، نظام درمانی و بیماران مشکلات کمتری داشتند.

وی درپاسخ به اظهارات رئیس سازمان غذا و دارو مبنی بر این که یارانه ۲ هزار و 200میلیارد تومانی دارو کفاف تامین ذخایر استراتژیک دارو را نمی دهد گفت:تا به امروز حتی ریالی از این یارانه به نظام درمانی پرداخت نشده است.لذا مسئولان بهتر است به فکر پی گیری پرداخت همین میزان یارانه باشند.کائیدی تاکید کرد:مجلس آمادگی دارد در صورت پرداخت یارانه مصوب دارو توسط دولت و درصورتی که این میزان یارانه کفاف نیازهای دارویی کشور را ندهد، بودجه ای مجزا برای برطرف کردن مشکلات دارویی در نظر بگیرد اما در شرایط فعلی اولویت تخصیص یارانه ای است که درقالب بودجه برای حل مشکلات دارو درنظر گرفته شده است.

قیمت دارو تاکنون ۳۰ تا ۷۰ درصد افزایش یافته است

دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس نیز درباره وضعیت دارویی در کشور به خصوص در سه ماه اول سال ۹۲ اظهار کرد: مقدار دلاری که سال گذشته یعنی در سال ۹۱ اختصاص دادند در مجموع ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز مرجع بود که یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار آن برای دارو بود و بقیه به ملزومات پزشکی اختصاص یافت.

ولی در سال جدید تاکنون ۳۶۰ میلیون دلار اختصاص دادند که با ارز ۲۴۵۰ تومان بود و اختصاص ارز دارو با این قیمت براساس همان نگرانی اختصاص ارز مرجع و سوء استفاده در این زمینه توسط یک عده سودجو در بازار آزاد انجام شده است.رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت دارو تاکنون افزایش یافته است، افزود: قیمت دارو تاکنون ۳۰ تا ۷۰ درصد افزایش یافته است و این مسئله صحت دارد.

درخور اشاره است رئیس سازمان غذا ودارو قبلا اعلام کرده بود که قیمت داروهای تولید داخل تا25درصد افزایش می یابد وسعی براین است که داروهای خارجی کمتراز 2برابر افزایش قیمت داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha