یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۱
کد خبر: 75420

مطالعات اخیر نشان می دهند درمیان زوج های نابارور، مردها بیشتر در معرض افسردگی و سردی رابطه و مشکلات رابطه جنسی هستند.

دونفرگی تا پایان عمر
سلامت نیوز : بچه دار شدن یکی از هیجان انگیز ترین لحظات زندگی زناشویی است اما برای زوج هایی که با ناباروری و بیماری های آن درگیر هستند تصوراین لحظات زیبا دشوار است. نگرانی های ناشی از مشکلات عاطفی، جسمی و مالی ناباروری، می‌تواند به رابطه تان آسیب بزند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اطلاعات ؛ مطالعات پژوهشی نشان می دهند که بیست و پنج درصد زنان و مردانی که دچار مشکلات ناباروری هستند نمی توانند رابطه سالم زناشویی شان را به خوبی پیش ببرند. اما خبر خوش این است که 30درصد زنان نابارور توانسته اند در رابطه زناشویی بیش از پیش به همسرشان نزدیک شوند وارتباط عاطفی خوبی برقرار کنند.

خبر خوب این که هفتاد و پنج درصد زنان می گویند در دوران درمان از حمایت های همسرشان بهره می برند. نود درصد زن و شوهرهای نابارور هم همچنان با هم زندگی می کنند و معتقدند بچه دار نشدن دلیل منطقی ای برای جدایی نیست.

با این وجود، نکته های زیر به شما و شریک زندگیتان کمک می کند تا در دوران درمان و یا درصورت باردار نشدن یکی از آن زن و شوهرهای موفق باشید و بتوانید رابطه تان را حتی بدون فرزند هم پیش ببرید. یاد بگیرید چگونه می توانید بدون بچه، قوی و خوشحال باشید و در دوره درمان امیدوار و شکرگزار باشید.

هیچ کس مقصر نیست

در درمان های تشخیصی ممکن است بشنوید که اسپرمهای شوهرتان کافی نیستند و یا ادیومتریوز یکی از لوله های فالوپ همسرتان را مسدود کرده است. شاید در یک حادثه همسرتان توانایی باروریش را از دست داده باشد. خیلی ساده است که در یک تنش روانی فریاد بزنید«این مشکله توئه»اما در واقع مهم نیست که مشکل از کیست زیرا اکنون هر دوی شما فرصتی را از دست داده اید و به سختی بچه دار می شوید.

آیا واقعا مهم است که چه کسی مقصر است؟این مساله ای نیست که شما کنترلی بر روی آن داشته باشید و اکنون زمانی نیست که بتوانید با پیدا کردن مقصر چیزی را تغییر دهید. با آنچه امروز درگیر آن هستید‍ روبه رو شوید: بچه دار شدن اکنون برای شما و همسرتان بسیار سخت تر از کسانی است که مشکلات ناباروری را ندارند.

چطورمی توانید از مقصر خواندن یکدیگر دوری کنید؟

ـ به همسرتان اطمینان بدهید که شما با هم هستید

ـ به او بگویید که چه احساس خوبی دارید، چقدر دوستش دارید و چرا می خواهید بچه دار شوید.

ـ درمورد ناامیدی ها و خشم هایتان، آشکار و راحت حرف بزنید. مطالعات نشان می دهند زوج‌هایی که احساساتشان را از هم پنهان می کنند، استرس‌های ناباروری را بیشتر تحمل می کنند و روند درمان را کند می کنند.

ـ با موضوع ناباروری به عنوان یک مشکل مقطعی برخورد کنید. همسرتان را هم ترغیب کنید تا برای مبارزه با آن همراهتان باشد. باهم درباره اش حرف بزنید، در برابر تاثیرات منفی اش از یکدیگر حمایت کنید و اطلاعات علمی تان را در این مورد بالا ببرید.

سلامت رابطه را جدی بگیرید

روش های زیادی برای حفظ رابطه زناشویی از آسیب های نگران کننده ناباروری وجود دارند.

ـ‌ روی رابطه مشترک خودتان تمرکز کنید. یادتان باشد پیش از هر فکری راجع به بچه دار شدن باید خودتان را درکنارهم و متحد ببینید. حتی اگر بچه دار شوید هر دوی شما باید یک رابطه زناشویی سالم داشته باشید تا بتوانید پدر و مادر خوبی باشید.

ـ‌ همیشه راجع به این موضوع حرف نزنید. همه لحظات زندگی تان را معطوف به این مساله نکنید. گاهی بدون حرف زدن درباره بچه، ناباروری، درمان، فرزندخواندگی و هر موضوعی که مربوط به آن است در کنار هم خوش باشید.

-ـ‌ رابطه جنسی را به تولید مثل محدود نکنید. قرار نیست هر بار به این مساله اهمیت بدهید. بدون توجه و تمرکز روی این مساله در کنار هم باشید. قبل از رابطه با هم درباره این موضوع بحث نکنید. اگر احساس می کنید همسرتان خیلی با این مساله درگیر است سعی کنید محیط را متفاوت کنید. اولین قدم این است که خودتان ذهنتان را کمی رها کنید. بحث و گفتگوی زیاد و هر روزه بدون شک فکر تان را مشغول این موضوع می کند. بیش از اندازه راجع به این مساله حرف نزنید.

ـ کمی استراحت کنید. اگر پروژه بارداری طولانی و فرسایشی شده است آن را رها کنید و به خودتان استراحت بدهید واسترس و اضطراب در رابطه جنسی را کم کنید و اطمینان پیدا کنید که رابطه جنسی بیش از رابطه تولید مثلی است.

ـ با هم ورزش کنید. تمرین های ورزشی راه مناسبی برای کم کردن اضطراب است. اما چرا تنها ورزش می کنید؟ورزش های دو نفره مثل پیاده روی، دوچرخه سواری، تنیس ورزش های هیجان انگیزی هستند که شما را در کنار هم قرار می دهند. با هم به کلاس یوگا بروید. این ورزش هم بدن را قوی می کند و هم تکنیک های تنفسی که برای تمرکز و آرامش مفید هستند را به شما می آموزد. پیاده روی را فراموش نکنید. دست های هم را بگیرید و چند ساعتی قدم بزنید.

ـ به تفاوت ها احترام بگذارید. هرکدام از شما دو نفر با شرایط متفاوتی رو به رو هستید. اگر همسرتان گریه نمی کند و یا ساعت ها درباره ناباروری حرف نمی زند به این معنا نیست که او ناراحت نیست. مردها بیشتر از زن ها تلاش می کنند تا احساساتشان را نسبت به موضوعی که آزارشان می دهد پنهان کنند. همسرتان را درک کنید شاید روش او در مواجهه با مشکلاتش با شما فرق می کند.

ـ حرف بزنید. همسرتان ذهن خوان نیست. اگر نیاز به حمایت های شریک زندگی تان دارید به او بگویید اما خواسته هایتان را مشخص کنید. منظور شما از حمایت چیست؟اگر می خواهید تا گاهی تنها باشید و یا زمانی که از شدت عصبانیت و افسردگی حوصله حرف زدن را ندارید به همسرتان بگویید. اگر حرف زدن برایتان سخت می شود، احساساتتان را بنوسید.

ـ تا کی می توانید برای باردار شدن تلاش کنید؟خیلی ساده می توانید از هزینه های فراوان درمان، احساسات و عواطفی که در روند درمان آسیب می بینند خسته و کلافه شوید. قبل از اینکه در این مسیر پر هزینه گام بردارید، درباره توانایی‌های روحی و مادی تان برای درمان گفتگو کنید. دکترها چه روش درمـــــانی را مناسب شما می‌دانند؟این روش چقدر هزینه دارد؟ممکن است همسرتان هم به اندازه شما پاسخ سوال ها را نداند. از زوج هایی که شرایط شما را دارند بپرسید که چه باید بکنید.

ـ کمک های بیرونی را بپذیرید. اگر احساس می کنید رابطه تان در طوفان ناباروری گیر افتاده است از مشاوره و کمک متخصصان بهره ببرید. عضو سایت ها و گروه های حمایتی درمان ناباروری شوید. از دوستانتان کمک بگیرید و نترسید از اینکه دوستان صمیمی تان از مشکل شما باخبر شوند.

ـ کشمکش هایتان را پنهان نکنید. مطالعات نشان می دهند زوج هایی که مشکلات ناباروری را از دوستان و خانواده شان پنهان می کنند بیشتر دچار مشکلات روحی و روانی می شوند و در روابط با دیگران آسیب می بینند. با همسرتان حرف بزنید و کسی را که می توانید از او کمک بگیرید را پیدا کنید. اطلاعات و دانش چه کسی کمکتان می کند؟به حمایت های عاطفی چه کسانی نیاز دارید؟تا چه اندازه دیگران را باید از روند درمانی تان باخبر کنید. شاید همسرتان بخواهد همه چیز را به مادرش بگوید اما شما اصلا از این کار خوشتان نیاید. شاید خود شما به حمایت های کسی نیاز داشته باشید که ممکن است مدام شما را با سوالات و قضاوت هایش آزار بدهد. شوهرتان ممکن است از اینکه دوستانتان مشکل ناباروری اش را بفهمند اذیت شود. بنابراین برای پیدا کردن حمایت های عاطفی دیگران هر دوی شما باید به توافق برسید که با چه کسی حرف بزنید و از چه کسی کمک بگیرید.

ـ مثل یک گروه باشید. مهم نیست که کدام یک از شما دو نفر دچار ناباروری است. ناباروری اکنون مساله هردوی شما است. در تمام دوره درمان کنار هم باشید. مسئولیت خودتان را برای درمان فراموش نکنید. هرگز نگویید این مشکل من نیست.

ـ دیدگاهتان را تغییر بدهید. ممکن است روزی متوجه شوید که هرگز بچه دار نمی شوید. چه اتفاقی برای رابطه شما می افتد؟ عشق شما چقدر قوی است؟هدف های زندگی تان را چطور برنامه ریزی کرده اید؟ اگر هم زمان هم بچه می خواهید و هم همسرتان را دوست دارید باید حداقل برای مدتی که روش های دیگری را امتحان کنید تکلیف خود را معلوم کنید. بهتر است علایق تان را خرج همسرتان کنید تا با حسرت پدری و مادرشدن رابطه تان را خراب کنید.

ـ روش های فردی برای کنترل استرس را یاد بگیرید. شیوه های متفاوت کنترل استرس خود و همسرتان را بشناسید. چطور می توانید به خودتان کمک کنید تا نگرانی هایتان را کم کنید، مضطرب نشوید و احساساتتان را مدیریت کنید؟مثل همه موارد دیگر زن ها با مردان واکنش های متفاوتی درباره این موضوع نشان می دهند. این تفاوت ها به این معنا نیست که یکی بهتر است بلکه فقط به شما نشان می دهند که شبیه هم عمل نمی کنند.

ـ در رابطه تان یک اتاق تنفس ایجاد کنید. ازدواج را روان ببینید. رابطه شما می تواند در اثر عوامل بیرونی یا درونی تغییر کند. ناباروری هم یکی از عواملی است که ممکن است در رابطه شما تغییر ایجاد کند. وقتی هر دو مضطرب می شوید به یکدیگر فرصت بدهید تا تغییرات را بپذیرید. فرصت های تنهایی به هردوی شما کمک می کند تاکمی آرام شوید و یادبگیرید چگونه باید خود را با شرایط جدید سازگار کنید.

ـ مثبت فکر کنید. بسیاری ازما متوجه تاثیر احساساتمان بر دیگران نیستیم. بی توجهی می تواند باعث احساسات منفی در همسرتان بشود پس مثبت باشید و تاثیرات بی اندازه آن را بر روی رفتار، فکر و احساسات شریک زندگیتان ببینید. مشکلات ناباروری روی رابطه و مکالمات شما تاثیر می گذارد باید مراقب باشید که همه زندگی تان به این مساله معطوف نباشد. باهم قرار بگذارید بیشتر از 20 دقیقه به این موضوع فکر نکنید و راجع به آن حرف نزنید.

ـ شوخی کنید. مهم نیست که چقدر مشکل دارید. سعی کنید حتی در شرایط سخت با شوخی و خنده به آرامش برسید و تنش ها را کم کنید. بخندید. به مسائل خنده دار با هم بخندید و روحیه تان را عوض کنید.

ـ مطالعه کنید. درباره بیماری تان اطلاعات کسب کنید. چه راه هایی برای درمان وجود دارند. دیگران در شرایط مشابه شما چه کرده ایند؟پزشکان دراینباره چه می گویند. راه های متفاوت را برای بچه دار شدن بررسی کنید.

از نگاه مردها

در زوج هایی که مشکل ناباروری دارند، معمولا مردها تصور می کنند، همسرشان بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، تنها زن است که دلجویی می شود، در مورد احساساتش صحبت می شود، بقیه نگران سلامتی و روحیه اش هستند. آنها از خود می پرسند مگر تنها همسر من است که با این مشکل درگیر است؟ مطالعات اخیر نشان می دهند درمیان زوج های نابارور، مردها بیشتر در معرض افسردگی و سردی رابطه و مشکلات رابطه جنسی هستند.

متاسفانه مردها می خواهند مشکل را از خودشان دور کنند و تصور می کنند مشکل از همسرشان است، نمی خواهند با دیگران در این مورد حرف بزنند و مشکلاتشان را از دیگران پنهان می کنند و یا فقط به روش های ممکن برای حل مشکل ناباروری فکرمی کنند، تمام این موارد از یک راه حل ایده آل برای کنار آمدن با این مشکل فاصله دارند و ممکن است به رابطه شما صدمه بزند. مرد باید بداند که صحبت کردن با همسر در مورد این مشکل می تواند استرس را کم کند و باید از روش هایی استفاده کند که درهنگام رابطه جنسی به مشکل ناباروری فکر نکند و مثل گذشته از آن لذت ببرد. این کار باعث می شود که رابطه زناشویی مستحکم شود تا بتوانند با هم بر مشکلات روحی و جسمی ناشی از این مشکل غلبه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha