یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۱
کد خبر: 75421

ماهیتا می گویم که وزارت بهداشت مجری خوبی نیست.تا زمانی که اجرای برنامه پزشک خانواده به بیمه ها واگذار نشود، اگر 10 تا دولت دیگر دهم بیاید، هیچ نتیجه ای از پزشک خانواده حاصل نخواهد شد.

نسخه 02 پزشک خانواده خانم دستجردی کپی بود
سلامت نیوز : معاون وزیر بهداشت دولت نهم و مدیرعامل سابق سازمان تامین اجتماعی، معتقد است که نسخه 02 پزشک خانواده شهری که در دوران وزارت دکتر دستجردی ارائه شد، کپی برداری از مطالعات تامین اجتماعی بوده است.

دکتر رحمت الله حافظی در گفتگو با مهر اظهارداشت: نسخه 02 پزشک خانواده در دوران وزارت خانم دستجردی، حاصل 10 ماه مطالعه در سازمان تامین اجتماعی بوده است.وی با بیان این مطلب که بیش از 90 درصد از نسخه 02 پزشک خانواده شهری در وزارت دستجردی، کپی برداری از دستورالعمل پزشک امین در سازمان تامین اجتماعی بود اما موفق نشد.

حافظی در توضیح این پرسش که چرا نسخه 02 موفق نبوده است، گفت: من معتقدم اگر نسخه 02 به نسخه صفر 10 هم برسد، موفق نمی شود. چون وزارت بهداشت، ماهیتا مجری مناسبی برای اجرای نظام ارجاع نیست.

معاون وزیر بهداشت دولت نهم با تاکید بر اینکه برنامه پزشک خانواده بایستی توسط سازمانهای بیمه گر اجرا شود، به 20 سال سابقه مدیریتی در نظام سلامت و حدود 3 سال نظام بیمه ای اشاره کرد و افزود: اگر بخواهم به این موضوع نگاه صنفی داشته باشم، متعلق به نظام سلامت هستم و می بایست این برنامه در وزارت بهداشت اجرا شود. اما اگر نگاه کارشناسی داشته باشم، معتقدم بر اساس شناختی که از بیمه ها و جایگاه و وظابف آنها دارم، می بایست بیمه ها مجری برنامه پزشک خانواده باشند.

حافظی در پاسخ به این سئوال که چرا در دوران حضورتان در وزارت بهداشت از وزیر نخواستید اجرای این برنامه به بیمه ها واگذار شود، گفت: آن زمان تجربه کار بیمه ای نداشتم اما الان بدون ذهنیت قبلی عنوان می کنم که بهترین مجری نظام ارجاع، بیمه ها هستند.

وی در ادامه به ادله خود برای این ادعا اشاره کرد و افزود: کدام کشور پیشرفته است که متولی نظام سلامت، مجری نظام ارجاع باشد؟مدیرعامل سابق سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: اجرای این برنامه در سایر کشورها، به سازمان خاص خودش واگذار شده است.

حافظی با عنوان این مطلب که برای وزارت بهداشت احترام قائلم هستم، افزود: سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت، از وظایف وزارت بهداشت است اما نبایستی از این 3 حوزه فراتر برود و مجری باشد. این رویه وزارت بهداشت، خطاست.

وی با اشاره به کمبود منابع وزارت بهداشت، اجرای برنامه پزشک خانواده توسط این وزارتخانه را بی نتیجه دانست و گفت: ماهیتا می گویم که وزارت بهداشت مجری خوبی نیست. زیرا، وقتی نظام ارجاع عملیاتی شود انتظار داریم چیزی در حدود 40 درصد از مراحعات مردم به بخشهای تخصصی و فوق تخصصی، کنترل و مهار شود. یعنی از درآمدهای بیمارستنهای وزارت بهداشت کاسته می شود.

حافظی ادامه داد: وقتی که 40 درصد از منابع در اختیار وزارت بهداشت از طریق درآمد اختصاصی تامین می شود، یعنی از طریق درآمدی که از مردم می می گیرد و 60 درصد از محل بودجه دولتی است. بنابراین، وزارت بهداشت ماهیتا نمی تواند مجری مناسبی برای اجرای برنامه پزشک خانواده باشد چون درآمدش به شدت پایین می آید.

معاون وزیر بهداشت دولت نهم به سازمانهای بیمه گر اشاره کرد و گفت: بیمه ها وقتی این کار را انجام بدهند به شدت هزینه های آنها را کم می کند. زیرا، پزشک عمومی نشسته بین مردم و بیمارستانهای تخصصی و 40 درصد مردم را درمان می کند و آنها به بیمارستانهایی نمی روند که هزینه ها را به شدت افزایش می دهد.

وی البته به این نکته اشاره کرد که اجرای برنامه می بایست در چارچوب برنامه های کلان وزارت بهداشت باشد تا بیمه ها را کنترل کند که دچار انحراف نشوند.حافظی گفت: تا زمانی که اجرای برنامه پزشک خانواده به بیمه ها واگذار نشود، اگر 10 تا دولت دیگر دهم بیاید، هیچ نتیجه ای از پزشک خانواده حاصل نخواهد شد.

وی در پاسخ به این سئوال که چنانچه وزیر بهداشت شوید اجرای این برنامه را از وزارتخانه منفک و به بیمه ها واگذار می کنید، افزود: اگر از من نظرخواهی شود توصیه می کنم در تعامل با سازمانهای بیمه گر، کار به آنها واگذار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha