یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۸
کد خبر: 75423
سلامت نیوز : مراکز ترک اعتیاد الکل پس از سال‌ها، از حالت فعالیت زیرزمینی درمی‌آیند. به طوری‌که مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی از ارایه مجوز برای ایجاد «مرکز ترک الکل» برای گروه‌های متقاضی خبر می‌دهد و می‌گوید: این مجوز توسط سازمان بهزیستی صادر می‌شود. الکلیسم یا وابستگی به الکل، شدیدترین حالت اعتیاد به الکل است. در حقیقت الکلیسم یک بیماری مزمن است که به‌تبع آن مصرف الکل فرد تا جایی افزایش می‌یابد که باعث بروز مشکلات جسمی و فکری شده و فرد را از انجام وظایف خانوادگی و اجتماعی بازمی‌دارد. در حال حاضر اگرچه مسوولان از افزایش روزبه‌روز اعتیاد به الکل در کشور سخن به میان می‌آورند اما آمار‌های ارایه‌شده در سالنامه آماری مرکز آمار ایران از تعداد پرونده‌های مختومه شرب‌خمر از سال 1375 تا به امروز، حاکی از افزایش تعداد شرب‌خمر و اعتیاد به الکل نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ هم‌اکنون تخمین زده می‌شود که نزدیک به 14میلیون آمریکایی معتاد به الکل هستند. وابستگی به الکل در میان مردان شایع‌تر است و بیشترین مصرف‌کنندگان در گروه سنی 18 تا 29سال هستند. هرچه سن افراد مصرف‌کننده پایین‌تر باشد، احتمال بروز مشکلات ناشی از مصرف الکل در آنها افزایش می‌یابد. هم‌اکنون فرید براتی‌سده، مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با اشاره به مصوبه کمیته ملی مقابله با مصرف مشروبات الکلی که ذیل شورای اجتماعی وزارت کشور فعالیت می‌کند، اظهار کرد: طبق بخشنامه مجوز مرکز ترک الکل نیز همانند مرکز ترک اعتیاد به سازمان بهزیستی واگذار شده است. وی در مورد این مصوبه گفت: در این مصوبه آمده است افراد مصرف‌کننده الکل که هم‌اکنون ترک کرده‌اند می‌توانند گروه‌های الکلیک ناشناس تشکیل دهند و تحت عنوان گروه‌های «همتا» برای ترک سایر افراد مصرف‌کننده الکل اقدام کنند. مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی افزود: این گروه‌ها با مراجعه به استانداری‌های هر استان می‌توانند تقاضای مجوز کنند و استانداری نیز پس از استعلام‌های لازم مجوز گروه‌های الکلیک ناشناس را برای برگزاری جلسات صادر می‌کند.

براتی‌سده در مورد نحوه فعالیت این گروه‌ها خاطرنشان کرد: این گروه‌ها تنها می‌توانند جلسه داشته باشند و دارای مراکز بستری و کمپ‌های اقامتی نیستند و این در حالی است که نظارت تخصصی بر این گروه‌ها برعهده سازمان بهزیستی خواهد بود که در این مصوبه نیز به آن اشاره شده است. وی همچنین با بیان اینکه همین گروه‌های الکلیک ناشناس می‌توانند کمپ‌های ترک الکل ایجاد کنند، اظهار کرد: تاکنون مراکز ترک الکل در کشور نداشته‌ایم و از این پس گروه‌ها می‌توانند برای دریافت مجوز ایجاد مراکز ترک الکل اقدام کنند. وی ادامه داد: گروه‌های الکلیک ناشناس تحت عنوان گروه‌های همتا فعالیت می‌کنند و می‌توانند همانند گروه‌های ترک اعتیاد فعالیت داشته باشند. مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی همچنین به امکان ایجاد مکانی در مرکز اقامتی ترک اعتیاد برای ترک افراد مصرف‌کننده الکل اشاره کرد و گفت: در حال بررسی هستیم که بتوانیم طی ضوابط و شرایط خاص افرادی را که به ترک الکل تمایل دارند در مراکز ترک اعتیاد پذیرش کنیم که این موضوع پس از بررسی‌های لازم اعلام خواهد شد.

هشدارها نسبت به افزایش مصرف الکل در کشور
در سالیان اخیر بسیار بیشتر از گذشته مسوولان درباره گرایش برخی از جوانان به مصرف الکل و موادمخدر صنعتی صحبت کرده و آمار ارایه می‌دهند. اما به دلیل ممنوع بودن تولید، توزیع و فروش مشروبات الکلی این گرایش به سمت استفاده از مشروبات قاچاق که اکثرا تقلبی هستند و مشروبات دست‌ساز که حاوی انواع و اقسام قرص‌های خواب‌آور و مواد مضرند و بالاخره استفاده از الکل طبی که امروزه در داروخانه‌ها هم به فروش می‌رسد، بیشتر شده است. تا جایی که سال گذشته باقر لاریجانی قائم‌مقام وزیر بهداشت و رییس دانشگاه علوم‌پزشکی تهران هم مصرف الکل را نگران‌کننده دانست و آن را نیازمند توجه بیشتری از امراضی مثل دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی دانست.

قاچاق سالانه بین ۶۰ تا ۸۰‌میلیون‌لیتر انواع مشروبات الکلی به کشور
پیش از لاریجانی نیز چندباری فرماندهان ارشد پلیس نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده بودند. آنطور که مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت در سال گذشته عنوان کرده بود: اطلاعات ما راجع به اعتیاد به الکل در کشور کم است اما در برخی مناطق کشور آمار سوءمصرف الکل بالاست. برآورد می‌شود که سالانه بین ۶۰ تا ۸۰‌میلیون‌لیتر انواع مشروبات الکلی به کشور قاچاق می‌شود.

این میزان جدا از مشروبات ساخته‌شده در داخل کشور محاسبه شده است. ظاهرا مصرف مشروبات الکلی به حدی افزایش یافته است که باقر لاریجانی، قائم‌مقام سابق وزیر بهداشت از فروش آن در برخی از فروشگاه‌ها خبر داده است. او حتی از گزارش‌هایی خبر داده بود که می‌گویند رواج مصرف الکل در مناطق جنوب تهران که تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی تهران هستند به مرز نگرانی رسیده است. همچنین چندی پیش نیز اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی‌ایران از مخفی‌کاری در آمارهای مربوط به مشروبات الکلی در کشور انتقاد کرده و گفته بود: «در مورد الکل همواره بر مخفی کردن مشکلات آن در کشور تلاش شده است، در حالی که مصرف الکل و حتی افزایش مصرف آن در کشور یک واقعیت است.» این در حالی است که آمار کشف که تنها درصد ناچیزی از آمار مصرف است به بیش از پنج‌میلیون‌لیتر رسیده است. این درحالی است که به دلیل غیررسمی‌بودن توزیع مشروبات الکلی، حجم مشروبات الکلی مصرف‌شده در کشور نامشخص است. اما فرمانده نیروی انتظامی‌گفته است که مصرف سالانه الکل در ایران 20میلیون‌لیتر است.

سن مصرف الکل در کشور به 20 سال رسیده است
ستاد مبارزه با موادمخدر در سال ۱۳۸۲ میانگین زمان دسترسی به انواع مختلف موادمخدر را ۲۲ دقیقه و مشروبات الکلی را ۱۷ دقیقه اعلام کرده بود که هم‌اکنون برخی از کاهش قابل‌ملاحظه این میانگین خبر می‌دهند. هم‌اکنون نازل‌ترین مشروب موجود در بازار با قیمتی در حدود لیتری 30هزارتومان خرید و فروش می‌شود. البته مشروباتی با قیمت‌های نجومی‌حدود ۵۰۰هزارتومان نیز در بازار وجود دارد. هم‌اکنون به گفته مقامات امنیتی انتظامی در کشور، فعالان بازار مشروبات الکلی در کشور نزدیک به ۲۰۰هزار نفرند که البته منابع غیررسمی ‌این رقم را بسیار بیشتر می‌دانند. تاکنون پژوهشی رسمی ‌در زمینه آمارهای مرتبط با مصرف‌کنندگان مشروبات الکلی در کشور انجام یا منتشر نشده است اما برخی تحقیقات دانشگاهی در مقطع کارشناسی‌ارشد و دکترا به این نتیجه رسیده‌اند که متوسط سن مصرف الکل به ۲۰سال رسیده و 26/5درصد از جوانانی که به مصرف الکل روی آورده‌اند، سابقه مصرف اینگونه مشروبات در خانواده خود را داشته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha