یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۱
کد خبر: 75424
سلامت نیوز : پخش سریال تکراری گردوغبار و ریزگردهای عربی دوباره شروع شد. روز گذشته و امروز مردم 24استان کشور هرچه نفس کشیدند هوا آلوده به گردوخاک بود. این البته داستان امروز و دیروز نیست، مردم این استان‌ها به‌خصوص آنها که هم‌مرز با عراق هستند، دست‌کم 10 تا 15سال است به این درد گرفتارند. وضعیت آنقدر خط قرمزی شده است که روز گذشته عبدالرضا امیدوارشهری، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور هم نسبت به ورود گردوخاک به 24استان کشور از جمله تهران هشدار داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ این مقام مسوول با اشاره به نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی گفت: بر این اساس گردوخاک طی روزهای شنبه تا دوشنبه استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، بوشهر و با غلظت کمتر زنجان، همدان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، مرکزی، قم، اصفهان، قزوین، البرز، تهران و جنوب استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی را فراگرفته و سبب کاهش دید افقی و افزایش غلظت آلاینده‌های هوا می‌شود. آنطور که امیدوارشهری گفته، از عصر یکشنبه و طی روز دوشنبه در جنوب خراسان‌رضوی، خراسان شمالی، شمال سیستان و بلوچستان و برخی نقاط یزد و کرمان هم باد و گردوخاک سبب کاهش دید افقی و افزایش غلظت آلاینده‌های هوا شده. از همین‌رو توصیه کرد افراد آسیب‌پذیر از جمله کودکان و سالمندان و بیماران قلبی و ریوی از ترددهای غیرضروری در فضای باز خودداری کنند.

از استان‌های غربی کشور هم خبرهایی که می‌رسد شدت بالای این موج جدید گردوغبار را نشان می‌دهد، مثلا در همدان میزان ریزگرد‌ها هفت برابر حد مجاز اعلام شد، این خبر را یکی از كارشناسان كنترل آلودگی مركز بهداشت استان همدان به مهر اعلام کرد و افزود: «وضعیت سلامت در حال حاضر در استان همدان بسیار خطرناک است. خدابخشی با اشاره به اینکه میزان استاندارد وجود گردوغبار در هوا 90 ppm است، گفت: «میزان گردوغبار در آسمان استان همدان 670 ppm اعلام شد.»مشابه همین وضعیت در دیگر استان‌های آن حوالی هم برقرار است، به گزارش فارس، از ایلام، بارش گردوغبار تمام مناطق استان ایلام به‌ویژه مناطق جنوبی و مرکزی را در برگرفته و مردم را دچار مشکل کرده است. تردد در این هوای غبارآلود بسیار خطرناک و مضر است و تمام مردم را دچار ناراحتی و بیماری‌های مختلف خواهد کرد.

اکنون لایه‌هایی از خاک قرمز معابر، خودروها و تمام سطح استان حتی درختان سبزرنگ بهاری و دشت و دمن‌های سبزرنگ را آغشته کرده است.گردوغبار شدید آسمان کرمانشاه را هم فراگرفته است و دید افقی در شهر کرمانشاه به کمتر از هزارو200 متر کاهش پیدا کرده است. این یعنی کاهش میدان دید به میزان 10برابر کمتر از حد معمول، این میزان در شهرستان سرپل‌ذهاب حتی به کمتر از 300 متر رسیده بود. مسوولان وجود وضعیت هوای خطرناک در استان را اعلام می‌کنند و از مردم می‌خواهند که سعی کنند از خانه خارج نشوند، ولی این موضوع برای هرکسی مقدور نیست، کارگران روزمزد اگر روزی به سرکار نروند چگونه شکم زن و بچه‌شان را سیر کنند؟ وضعیت واقعا مناسب نیست.این وضعیت را امروز و فردا، بقیه استان‌های کشور هم تجربه خواهند کرد. ریزگردها سال‌هاست به بخشی از بحران‌های زیست‌محیطی مردم بدل شده و هیچ امیدی هم انگار به رفعشان وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha