پژوهشگر ایرانی با ابداع تکنیک جابه‌جا کردن عضلات پاپیلاری (PMR) در جراحی دریچه میترال در بیماران با نارسائی بطن چپ قلب به عنوان ارایه دهنده یكی از سه مقاله برتر در بیست و یكمین كنگره جراحی قلب اروپا معرفی شد.

دكتر فریده روشن علی، متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اكو كاردیوگرافی در گفت‌وگو با ایسنا، بررسی نتایج زودرس و دیررسِ استفاده از تکنیک جابه جا کردن عضلات پاپیلاری (PMR) در حین تعویض دریچه میترال در بیمارانی که بطن چپشان نارساست را از اهداف این تحقیق عنوان كرد و افزود: برای این منظور تعداد 160 بیمار با نارسایی بطن چپ ( دارای کارایی بطن چپ (EF)، کمتر از 40 درصد) به طور تصادفی انتخاب و در دو گروه مساوی قرار داده شدند. در مورد یکی از گروه‌ها، تکنیک جدید PMR و در مورد گروه دوم روش معمول قبلی که در آن تمام اجزاء دریچه میترال نگه داشته میشود، اجرا شد.

عضو تیم تحقیقاتی بیمارستان دی تهران با اشاره به این كه این طرح با راهنمایی دكتر ماندگار و دكتر یوسف نیا در این بیمارستان انجام شده است،خاطرنشان كرد: پس از عمل جراحی بر روی افراد هر دو گروه و بررسی آنها به مدت سه سال، حجم بطن چپ در هر دو گروه به طور قابل ملاحظه ای، به خصوص در مورد گروه PMR كمتر شد. همچنین شکل بطن چپ در گروه PMR به طور چشمگیری بهبود یافت ولی در گروه دیگر این بهبودی محسوس نبود و کارایی بطن چپ در گروه PMR بهبودی خوبی نشان داد ولی این بهبودی در بیماران گروه دیگر قابل ملاحظه نبود كه به این ترتیب می توان انتظار داشت استفاده از این تکنیک در بیماران تعویض دریچه میترال نتایج بسیار بهتری از روش های قبلی داشته باشد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha