سلامت نیوز : داروها در كشور بین 30 تا 70 درصد گران شد تا یك‌بار دیگر دكتر حسینعلی شهریاری رئیس كمیسیون بهداشت ودرمان مجلس آژیر مرگ بیماران در اثر گرانی‌های سرسام آور دارو و درمان را به صدا درآورد تا این سوال پیش بیاید كه برنامه كاندیداهای ریاست‌جمهوری یازدهم برای كاهش هزینه‌های سرسام آور كه به گفته «دكتر محمدمهدی گلمكانی» كارشناس حوزه سلامت و مدیركل اداره سلامت شهرداری تهران سالانه 700 هزار نفر را زیر خط فقر می‌برد چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ او پاسخی هم برای چرایی پیچیده شدن كلاف نظام سلامت دارد: «چون هیچ برنامه‌ای از سوی دولت كنونی كه بتواند دردی از آلام بیمارانی كه امروز با هزینه‌های كمرشكن درمان ودارو روبه‌رو می‌شوند بكاهد دیده نمی‌شود.» هزینه‌های سرسام آور دارو و درمان در حالی بسیاری از بیماران را به خاك سیاه نشانده است كه تلاش‌های بسیار زیاد مجلس و وزیر پیشین برای تامین ارز دارو باعث شد تا سال گذشته یك میلیارد و 600میلیون دلار صرف خرید دارو شود اما به گفته حسینعلی شهریاری امسال تنها 360 میلیون دلار ارز مبادله‌ای برای دارو و تجهیزات پزشكی اختصاص داده شده است تا وظیفه كسی كه به‌عنوان یازدهمین رئیس‌جمهور راهی پاستور می‌شود بسیار سخت‌تر شود.

به گفته دكتر گلمكانی، نظام سلامت در دولت فعلی در اولویت 14 و 15 هم حتی قرار نداشت. همین مسئله كار رئیس‌جمهور بعدی را سخت‌تر می‌كند. به اعتقاد گلمكانی نظام سلامت كه ركن اصلی داشتن یك زندگی سالم و جامعه سلامت است اما در دولت فعلی بعد از شیلات قرار داشت و همین بی‌توجهی وضعیت حوزه سلامت را اسفناك كرد. او كه 8 سال گذشته را در اداره سلامت شهرداری تهران بوده اعتقاد دارد كه محمدباقر قالیباف یكی از نامزدهای انتخاباتی یازدهم دوره رئیس‌جمهوری برنامه‌های اجرایی برای كاهش هزینه‌های سلامت مردم دارد. مردمی كه هم اینك برخلاف قانون نزدیك به 80 درصد هزینه‌های سلامت را از جیب می‌پردازند و كسی پاسخگوی اعتراض‌های آنان و آلام بیشمار آنها نیست.

محمدباقر قالیباف خود نیز در برنامه‌هایش از توسعه نظام بیمه فراگیر و كاهش هزینه‌های درمان مردم از 60 درصد به 30 درصد به همراه حمایت از بیماران خاص سخن گفته است: «در شرایط سخت اقتصادی امروز، وقتی یك نفر از اعضای خانواده بیمار می‌شود، دیگران حاضرند برای درمان او هر كاری در توان دارند انجام دهند اما این انصاف نیست كه دولت در چنین شرایطی خانواده اندوهگین بیمار را زیر بار هزینه‌های بالای درمان تنها بگذارد. دولت موظف است برای كمك به همه بیماران، سهم پرداختی خود از هزینه‌های درمان را بالا ببرد تا به مردم فشار كمتری وارد شود. به همین منظور قصد داریم سهم هزینه درمان دولت را از ۴۰ درصد به ٧٠ درصد افزایش دهیم تا مردم با خیال آسوده‌تر از خدمات درمانی بهره ببرند و سهم پرداختی مردم از جیب‌شان نصف شود و از ۶۰ درصد به ۳۰ درصد كاهش یابد.»

دكتر گلمكانی كارشناس حوزه سلامت می‌گوید: با توجه به اینكه سلامت نه فقط نبود بیماری، بلكه برخورداری از رفاه كامل جسمی، روانی و اجتماعی است؛ برنامه سلامت دولت دكتر قالیباف محدود به وزارت بهداشت نخواهد بود و تمامی برنامه‌های عدالت و پیشرفت، پیوست سلامت خواهند داشت چرا كه سلامت را سنگ بنا و مهم‌ترین زیرساخت توسعه پایدار می‌دانیم. بیان مقام معظم رهبری كامل‌كننده این دیدگاه است كه «سلامت، محور همه چیز حتی عروج انسان است و انسان اگر بخواهد در معنویت نیز رشد كند باید به سلامت خود توجه كند.»

او همچنین می‌گوید: «دولت قالیباف باور دارد كه سلامت حق مردم است و نه یك امتیاز و باید به مردم اجازه داد كه این حق را از مسئولان مطالبه كنند. البته آگاهی بحق خود، پیش نیاز این مطالبه خواهد بود.»

مردمی كه به گفته حسینعلی شهریاری رئیس كمیسیون بهداشت مجلس، این روزها به دلیل هزینه‌های بالا از جمله هزینه درمان بیماری‌های صعب‌العلاج مانند سرطان، به زیر خط فقر می‌روند و اگر فكر كنیم با یك برنامه یك تا دو سال می‌توانیم آن را كاهش دهیم امكان‌پذیر نیست و به برنامه دراز مدت نیاز دارد.

دكتر گلمكانی هم استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی موجود و به عبارت دیگر به فعلیت درآوردن ظرفیت‌ها، راه‌اندازی سامانه جامع خدمات سلامت، استقرار عدالت و توسعه نظام بیمه پایه در سطح كشور، تعهد به پرداخت 10 درصد منابع حاصل از هدفمند كردن یارانه‌ها مطابق قانون به بخش سلامت، اصلاح و تغییر منابع مالی حوزه سلامت، استقلال دانشگاه‌های علوم پزشكی و بهبود وضعیت پرستاران، ماماها، پزشكان درمانی غیرهیات علمی، گسترش رفاه اجتماعی و توجه به سلامت و محیط‌زیست، تمركز و تاكید بر مشاركت و مداخله مردم در سلامت و اتكا به خود، تولیت بخش سلامت در امور سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، استانداردسازی، نظارت و كاهش تصدی‌گری، گسترش سلامت و گسترش پزشك خانواده را از مهم‌ترین برنامه‌های دولت دكتر قالیباف می‌داند تا با كابردی كردن آنها بتوان درد و رنجی كه مردم هم از بیماری و هم از درمان بیماری می‌كشند نجات داد. او البته تاكید می‌كند كه آنچه امروز به اسم پزشك خانواده اجرا می‌شود را قبول ندارد و سیستم ارجاع مورد نظر دولت قالیباف كارآمدترخواهد بود.

به گفته او پزشك خانواده را می‌توان همان سیستم ارجاع تعریف كرد اما قطعا منظور ما پزشك خانواده‌ای كه الان درحال اجراست، نیست. پزشك خانواده باید بتواند همه را درگیر كند نه فقط ذی‌نفعان را. بخش‌های خیریه را وارد ماجرا كند. 70 درصد نظام سلامت اجتماعی را عواملی تشكیل می‌دهند كه در نظام سلامت حال حاضر، جایی ندارند.گلمكانی وضعیت امروز مردم را تجسم كامل بی‌عدالتی می‌داند و می‌گوید: «برنامه در این مدت به سمتی رفته است كه نه تنها هزینه‌های سلامت كاهش نیافته كه مردم را در وضعیت بحرانی فرو برده است.»

گلمكانی همچنین توسعه نظام بیمه فراگیر را از جمله برنامه‌های جدی قالیباف در سطح كشور می‌داند و می‌گوید: دكتر قالیباف برنامه‌های بسیار زیادی برای حمایت ویژه از بیماران خاص و كاهش هزینه‌های درمان هم دارند كه خودشان با مردم آنها را در میان می‌گذارند. بیمه روستایی و عشایر هم از دغدغه‌های اصلی ایشان است. در حقیقت دكتر قالیباف طوری نظام سلامت را می‌خواهند سامان دهند كه مردم طعم شیرین عدالت در سلامت را بچشند. تا جایی‌كه بیمه‌های درمانی كارایی لازم را داشته باشند و سهم مردم از هزینه‌های درمانی كاهش پیدا كند.

بسته خدماتی بیمه‌ای

شهریاری هم اعتقاد دارد كه چندین سال است كه هیچ كدام از دولت‌ها آن بسته خدمات را برای بیمه پایه و بیمه تكمیلی تعریف نكرده‌اند و یكی از روش‌هایی كه منابع زیادی از بیمار می‌برد متاسفانه بیمه‌های تكمیلی هستند و بیمه تكمیلی معنی آن انجام عمل آب مروارید و آپاندیس نیست و كاملأ معنی اصلی آن فرق می‌كند.او می‌گوید: «بسته خدمات بیمه پایه در حال حاضر تعریف شده است ولی بیمه تكمیلی در حال حاضر جداست كه متاسفانه منابع زیادی از بودجه‌های بیمه‌ها را می‌بلعد.»

دكتر شهریاری در تشریح اینكه بعضی از بیماری‌ها هزینه‌های زیادی برای بیمار و كشور دارد، می‌گوید: بله، این مسئله صحیح است ولی اینكه فكر كنیم در مدت یك تا دو سال می‌توانیم این هزینه‌ها را كاهش دهیم به هیچ‌وجه درست نیست زیرا بیماری‌های قلبی و عروقی به برنامه‌ریزی دراز مدت نیاز دارد یعنی اینطور نخواهد بود كه در مدت یك‌سال بار بیماری‌های قلبی و عروقی كه بسیار زیاد است را بتوانیم برطرف كنیم.

همین مسئله این نكته مهم را به رئیس‌جمهور بعدی یادآور می‌شود كه هرچند كشور در چند سال گذشته در زمینه‌های مختلف زخم‌های عمیقی از ناحیه مدیریت نامطلوب خورده است، اما وضعیت نظام سلامت و هزاران بیمار درگیر با هزینه‌های بالای آن، در حالت اورژانسی قرار دارد و بدون شك سلامت یكی از حوزه‌هایی است كه در همان بدو ورود به پاستور باید برنامه‌های احیای آن را شروع كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha