سلامت نیوز : به طور كلی حوزه رفاه و تامین اجتماعی به طور اعم و حوزه سلامت در این مجموعه به طور اخص یكی از آسیب‌دیده‌ترین حوزه‌ها در شرایط موجود كشور هستند. امواج فزاینده‌ گرانی و تورم و افزایش هزینه‌ها آثار مستقیم و غیرمستقیم به حوزه رفاه اجتماعی و بیمه‌ها و همچنین سلامت وارد كرده است. این وضعیت هم باعث كاهش قدرت خرید حقوق‌بگیران، كارمندان، كارگران، بازنشستگان، معلمان و اقشار دارای دستمزد و درآمدهای ثابت در جامعه شده است و هم هزینه‌های دارو و خدمات بهداشتی و پزشكی را بالا برده است و از همه مهم‌تر استرس‌های اجتماعی فراوانی كه ناشی از بی‌ثباتی شرایط اقتصادی- اجتماعی است را موجب شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ به طور كلی وضعیت توصیف شده در چند سال اخیر افزایش آسیب‌پذیری گروه‌های اجتماعی در جامعه را به دنبال داشته است و كیفیت زندگی مردم به ویژه گروه‌های پایین اجتماعی را به‌شدت دستخوش مخاطره كرده است. اگرچه ما در تمام سال‌های اخیر گرفتار امواج تورمی بوده‌ایم و این تورم ساختاری عمدتا ناشی از وابستگی اقتصادی به نفت بیان شده است اما در ریشه‌یابی علت این موضوع قاعدتا انتظار داشتیم كه در برنامه‌های كاندیداها به طور جدی به این محور پرداخته شود و برای رهایی از اقتصاد وابسته به نفت و اقتصاد بدون پشتواته تولیدی كه باعث رواج اقتصاد واردات محور و مصرفی و تجمل‌گرایی و تورم و گرانی در كشور شده است، راهكارهای عملی و برنامه مشخص عنوان شود. اما متاسفانه راهبردها و برنامه‌های چندانی در برنامه‌های كاندیداها در این زمینه به چشم نمی‌خورد. این در حالی است كه به دلیل امواج تورم و گرانی و كاهش ارزش پولی در سه سال اخیر به‌شدت افزایش پیدا كرده است.

این شیب صعودی وحشتناك عمدتا با اجرای قانون موسوم به هدفمندی یارانه‌ها مقارن شده است. به عبارت دیگر افزایش قیمت نهاده‌های انرژی همان‌طور كه از ابتدا پیش‌بینی‌می‌شد و كارشناسان اقتصادی و اجتماعی هشدارهای متعددی در این زمینه داده بودند، باعث افزایش سطح عمومی قیمت‌‌ها در جامعه شد. این افزایش قیمت‌ها با افزایش قیمت تمام شده كالاها و خدمات همراه شد و امواج مضاعف تورم و گرانی را تشدید كرد. اثر افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی در هزینه‌های بیمارستانی 40-25 درصد برآورده شده است و در هزینه‌ها و تجهیزات پزشكی هم این افزایش قیمت‌ها به صورت تناوبی وجود داشته است. نهایتا این افزایش قیمت‌ها به قیمت ارز هم رسید و باعث افزایش چندبرابری قیمت كالاها و خدمات در حوزه پزشكی شد. در سایر حوزه‌ها هم وضع بر همین منوال است.

اما اگرچه صحبت‌های اكثر كاندیداها درباره نحوه كاهش تحریم‌های اقتصادی حاوی مطالب تا حدود شایان توجه‌یی است اما باید توجه داشت نقش تحریم‌ها در افزایش قیمت‌ها و تورم اخیر بیش از 30 -20 درصد برآورد نمی‌شود. ریشه تورم و افزایش شدید قیمت‌ها در سه سال اخیر اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها است. برآوردهایی كه بر اساس مدل‌های داده و ستانده در ابتدای این طرح انجام شد، بار تورم این طرح را حداقل 100 درصد برآورد كرد. حال كه امروز این اتفاق در جامعه رخ داده است و ما تورم بیش از صد درصدی را در مجموع تورم سه سال اخیر در اكثر حوزه‌ها شاهد بودیم، اگر كاندیدای محترم به واقع با تورم و این شرایط مخالف هستند و به جز وعده و شعار خواستار و علاقه‌مند به اقدام عملی برای كاهش تورم هم هستند باید صریحا به علت وجودی تورم تشدید شده در سال‌های اخیر توجه كنند و در برنامه‌های خود توقف این برنامه و قانون تورم‌زا را در اولویت قرار دهند و از گران‌ كردن مستمر كالاها و خدمات كه مستلزم تزریق نقدینگی و افزایش پایه پولی در كشور است اكیدا خودداری كنند و این قول را به مردم بدهند؛ موضوعی كه متاسفانه در هیچ كدام از مناظره‌ها و برنامه‌های اختصاصی كاندیداها شاهد آن نبودیم.

به نظر می‌رسد كاندیداهای محترم از معلول كه افزایش تورم است متاثر و ناراحت هستند ولی به این علت كه گران كردن كالاها و خدمات توسط دولت است، نمی‌پردازند. اگر معلول صرفا مورد حمله لفظی قرار گیرد و اقدام عملی برای درمان علت كه همان گرانفروشی دولت است، صورت نپذیرد، معلول درمان نخواهد شد. به نظر من ضعف عمده در برنامه كاندیداها به نحو بارزی به چشم می‌خورد و هیچ یك از آنها شجاعت آنكه صراحتا گرانفروشی دولت را به عنوان علت‌العلل تورم و افزایش قیمت‌ها محكوم كنند و قول دهند در دولت خود گران‌فروشی نكنند و گرانفروشی‌های ظالمانه دولت فعلی را جبران كنند، نداشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha