یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۲
کد خبر: 75448
سلامت نیوز : این روزها جوانان برای افزایش حجم بدن از دستورات غذایی ویژه‌ای مانند مصرف زیاد تخم‌مرغ و سیب‌زمینی پیروی می‌کنند که این مسئله می تواند زمینه‌ساز بیماری‌های کبدی و کلیوی باشد.

محمدرضا وفا، متخصص تغذیه در گفت‌وگو با فارس در مورد عوارض مصرف بی‌رویه مواد خوراکی مانند سفیده تخم‌مرغ در افرادی که ورزش می‌کنند اظهار داشت: تغذیه علم تعادل است و همه افراد چه معمولی و چه ورزشکارانی که به صورت حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای ورزش می‌کنند تعادل را در مصرف مواد خوراکی باید رعایت کنند و اگر این تعادل از یک حدی فراتر رود می‌تواند به شدت آسیب‌زا باشد.

وی با اشاره به اینکه شرایط ورزشکاران حرفه‌ای با بقیه افراد متفاوت است افزود: برخی ورزشکاران برای شکستن رکورد از یکسری مداخلات استفاده می‌کنند که الزاماً مترادف با سلامت فرد نیست و به ویژه در ورزش‌های سرعتی و قدرتی این مسئله بیشتر دیده می‌شود.

به گفته دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در تمام دنیا پس از اینکه افراد ورزش حرفه‌ای را کنار می‌گذارند سلامت آنها دچار مشکل می‌شود.

وفا در مورد افرادی که ورزش را به صورت نیمه‌حرفه‌ای دنبال می‌کنند، اظهار داشت: گاهی دیده می‌شود این افراد برخی غذاهای غیرمتعارف مانند مصرف روزانه 8 عدد سفیده تخم‌مرغ، یک یا دو کیلو سیب‌زمینی را به همراه انواع پودرها در رژیم غذایی خود قرار می‌دهند.

وی در مورد عوارض این گونه رژیم غذایی گفت: مواد غذایی پرپروتئین دارای ترکیب زیاد ازُته هستند که مصرف زیاد آن برای بدن سم محسوب می‌شود و اسیدهای آمینه حاصل از پروتئین‌ها باید توسط کبد دفع شود. همچنین کلیه‌ها مجبورند با کارکرد بیشتر آب زیادی را از بدن دفع کنند.

این متخصص تغذیه ادامه داد: به زبان ساده رژیم‌های غذایی نامتعارف بار زیادی را به کبد و کلیه تحمیل می‌کند و در صورت تداوم امکان بروز بیماری‌های جدی کبدی و کلیوی در این افراد وجود دارد.

این متخصص تغذیه با تأکید بر اینکه حجیم کردن اندام‌ها از نظر فیزیولوژی به هیچ عنوان ورزش محسوب نمی‌شود گفت: تحمیل یکسری مواد غذایی خاص به بدن تنها متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد که ممکن است زمینه‌ساز چربی خون و در نهایت افزایش فشار خون شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha