شكستگی‌های مفصل ران در میان افراد مسن به دلیل پوكی استخوان به ویژه در زنان و افرادی كه تمایل به سقوط مكرر دارند، شایعتر است.

مجید روانبخش فیزیوتراپسیت در گفت وگو با ایسنا، اظهار داشت: شكستگی استخوان لگن به دو صورت است. شكستگی داخل كپسولی كه در گردن استخوان ران به وقوع می‌پیوندد و شكستگی خارج كپسولی كه در منطقه تروكانتر اتفاق می‌افتد( بین ‌قاعده گردن و تروكانتركوچك) كه ممكن است این نوع شكستگی در منطقه زیر تروكانتر نیز ایجاد شوند.

وی افزود: شكستگی گردن استخوان ران از این لحاظ مهم تلقی می‌شود كه ممكن است به سیستم خون‌رسانی سر و گردن استخوان ران آسیب برساند و در نهایت استخوان تحلیل رود، به همین علت جوش نخوردن یا نكروز آسپتیك كه در این نوع شكستگی‌ها شایع است به وجود می‌آید.

روانبخش یادآور شد: با شكستگی گردن استخوان ران، پا كوتاه ‌شده و در حالت چرخش‌ به سمت خارج قرار می‌گیرد كه بیمار ممكن است از درد خفیف و كشاله ران یا قسمت داخلی زانو شكایت كند.

این فیزیوتراپیست تصریح كرد: در شكستگی‌های خارج كپسولی، استخوان ران بیشتر از شكستگی داخل كپسولی به طرف خارج چرخش دارند.

وی اظهار داشت: روش‌های درمانی این نوع شكستگیها شامل جااندازی بازشكستگی و فیكس داخلی (ORIF) و تعویض سر استخوان فمور( ران) به وسیله پروتز (همی ارتروپلاستی) است.

روانبخش یادآور شد: برای نگه داشتن پای مبتلا در وضعیت Abdaction (به سمت خارج) و محور پاها، بالشی در بین پاها قرار داده می‌شود، همچنین به منظور پیشگیری از عوارض تنفس و تحلیل رفتن عضلات، از تنفس‌های تشویقی و سرفه كردن و ورزشهای ایزومتریك استفاده می‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha