سلامت نیوز :  محققان در سوئد در دراز مدت داده‌های حدود 1500 زن را جمع‌آوری و ارزیابی کردند و دریافتند که حدود 20 درصد از زنان میانسال استرس مداوم و مکرر را در طول پنج سال گذشته تجربه کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ بالاترین میزان استرس در میان زنان در سن 40 تا 60 سال و افرادی که سیگار می‌کشیدند اتفاق افتاده است.

محققان دانشگاه گوتنبرگ گفتند: در میان افرادی که استرس‌های طولانی مدت‌ در آنها گزارش شده بود 40 درصد از درد و عضلات و مفاصل خود رنج می‌برند و 28 درصد تجربه سردرد یا میگرن و 28 درصد گزارش مشکلات گوارشی داشته‌اند.

این تحقیقات در نشریه بین‌المللی «اینترنال مدسین» به انتشار رسید.

محققان گفتند: حتی پس از تنظیم سیگار کشیدن، وزن بدن و سطح فعالیت بدنی، ارتباط روشنی بین استرس و افزایش خطر ابتلا به علائم فیزیکی وجود داشت.

زنان در این تحقیقات از اواخر دهه 1960 پیگیری شدند.

در این میان افرادی که استرس طولانی مدت را تجربه کرده‌اند اما هیچ گونه علائم فیزیکی مرتبط با استرس در شروع تحقیقات گزارش نکردند، 27 درصد علایم جدید درد عضلانی و مفاصل در 12 سال بعد داشته‌اند و حدود 15 درصد شکایات جدید به شکل سردرد یا مشکلات دستگاه گوارش خود گزارش داده‌اند.

«دومینیک هانگ» محقق در یک کنفرانس خبری گفت: از سال 1968، نوع زندگی زنان در بسیاری از جهات تغییر کرده است.به عنوان مثال، بسیاری از زنان هم‌اکنون در خارج از خانه کار می‌کنند و به طور طبیعی این گونه تغییرات می‌تواند بر تجربه استرس آنها تأثیر گذارد.

وی ادامه داد: گرچه ما دقیقاً سوالات مشابهی را از سال 1968 تاکنون استفاده کردیم، اما نمی‌توانیم امروز تضمین کنیم که مفهوم «استرس» دقیقاً نیز همان چیزی باشد که در سالهای پیش بوده است.

هانگ تأکید کرد: مهمترین نتیجه‌ای که از این تحقیقات می‌توانیم بگیریم این است که دختران مجرد، زنانی که در بیرون از خانه کار نمی‌کنند و زنانی که سیگار می‌کشند در مقابل استرس آسیب‌پذیرتر هستند.

وی تأکید کرد که نیاز است تا اقدامات پیشگیرانه‌تری صورت دهیم و گام بعدی مشخص کردن متدهایی است که پزشکان می‌توانند استفاده کنند تا به بیمارانی کمک کنند که با مشکلات و بیماری‌های مرتبط با استرس روبه‌رو هستند و راههایی را پیدا کنند که استرس محل کار را کاهش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha