سلامت نیوز : گلایه تولیدکنندگان داروهای مخدر و تحت کنترل نسبت به عدم در اختیارداشتن مواد اولیه تریاک و در پی آن بروز کمبودهایی در مراکز ترک اعتیاد و بیمارستان‌ها از سال گذشته شروع و دامنه‌دار شده بود و مسوولان وزارت بهداشت علت بروز این کمبودها را پیدا شدن اختلاف‌ها و ناهماهنگی‌هایی میان مراجع تحویل دهنده تریاک به کارخانه‌ها می‌دانستند. تا اینکه سرپرست دفتر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو اخیرا از ارائه محموله‌های تریاک برای تولید داروهای مخدر در هفته گذشته خبر داد.

دکتر سید مهدی سلیمانجاهی در گفت‌وگو با (ایسنا)،‌ با اشاره به اینکه حدود پنج ماه بود که نیروی انتظامی از تحویل تریاک که ماده اولیه برای تهیه داروهای مخدر و تحت کنترل است خودداری می‌کرد، گفت: محموله‌های تریاک ، دوشنبه هفته گذشته به دو کارخانه داروسازی تولیدکننده داروهای مخدر تحویل داده شد.

وی ادامه داد: این مواد برای تولید داروهای مخدر شامل شربت تریاک و قرص بوپرنورفین و همچنین چند قلم داروی مسکن و ضد سرطان صرف می‌شود.

تحویل محموله‌های تریاک برای تولید داروهای مخدر

سلیمانجاهی سال گذشته در گفت‌وگویی با ایسنا نسبت به بروز کمبود داروهای ترک اعتیاد ابراز نگرانی کرده و در همان زمان نیز گفته بود: «اخیرا ناهماهنگی‌هایی میان مراجع تحویل‌دهنده مواد مخدراولیه برای تهیه دارو به وجود آمده و نزدیک به سه ماه است که مواد مخدر به کارخانجات تولید کننده قرص متادون و شربت‌های ترک اعتیاد تحویل نمی‌شود و این نگرانی به وجود آمده است که مبادا در سال آینده با کمبود داروهای ترک اعتیاد مواجه شویم.»

سرپرست دفتر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه تولید داروها در کارخانه کمی زمانبر است، گفت: با از سرگرفتن تولید داروهای مخدر مشکل کمبود دارو در مراکز ترک اعتیاد در آینده نزدیک حل خواهد شد.

مشکلات دارویی را انکار نمی‌کنیم/ سوء مدیریت وجود دارد

سلیمانجاهی در ادامه با اشاره به وضعیت تامین دارو در کشور عنوان کرد: با توجه به وجود مشکلاتی چون عدم کفایت نقدینگی شرکت‌های دارویی، بدهی سازمان‌های بیمه‌گر به شرکت‌های دارویی و داروخانه‌ها، افزایش قیمت داروها، معضلات ارزی و سوءمدیریت‌ها هنوز مشکلاتی برای تامین تمام داروهای مورد نیاز مردم وجود دارد که باید با چاره‌اندیشی و اتخاذ راهکارهای مناسب برطرف شود.

پایلوت کارت‌های هوشمند تحویل دارو در دو استان

سرپرست دفتر نظارت بر داروی وزارت بهداشت در خاتمه از پایلوت کارت‌های هوشمند دارو در دو استان قزوین و یزد خبر داد و گفت: کارت های هوشمند در این دو استان برای توزیع شیرخشک فعال شده است و در حال اجرا و ارزیابی آن هستیم تا در صورت دریافت بازخوردهای مناسب و پس از رفع اشکالات و نواقص موجود آن را در سراسر کشور به اجرا در بیاوریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha