سلامت نیوز : معاون اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت گفت: بیمارستانهای دولتی کشور طی ۱۰ سال گذشته حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان به بیماران تخفیف دادند که دولت فقط ۱۰ درصد این میزان را جبران کرده است.

محمود رضا محقق در گفت‌وگو با فارس افزود: آ‌ماری که اوایل امسال در مورد خدمات مددکاری بیمارستانها به بیماران بی‌بضاعت به دست آمده است نشان می‌دهد که طی 10 سال گذشته و از سال 1381 تاکنون، بیمارستانهای دولتی کشور بیش از 1800 میلیارد تومان به بیماران بی بضاعت تخفیف داده‌اند.

وی ادامه داد: همین آمار نشان می‌دهد که دولت و وزارت بهداشت کمتر از 10 درصد این هزینه‌های بیمارستانها را ( حدود 180 میلیارد تومان) توانسته است، در این مدت جبران کند و 90 درصد تخفیف بیمارستانها به بیماران بی بضاعت از جیب خود بیمارستانها و درآمد اختصاصی آنها کسر شده است.

قائم مقام معاون درمان وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش فارس درباره رایگان بودن خدمات درمانی به تصادفی ها اضافه کرد: بر اساس قانون همه خدمات درمانی به بیماران تصادفی باید رایگان باشد و اکنون هم بالای 90 درصد خدمات درمانی به بیماران تصادفی در بیمارستانهای دولتی کاملاً رایگان است اما به هر حال ممکن است جاهایی تخلفاتی باشد که اگر مردم شکایت کنند به آن رسیدگی می‌کنیم.

محقق ادامه داد: مشکلی که در پرداخت هزینه بیماران تصادفی داریم، تأخیر بیمه‌های مکمل در پرداخت سهم 10 درصد وزارت بهداشت از حق بیمه شخص ثالث است که متأسفانه هم اکنون 250 میلیارد تومان بدهی معوقه دارند.

وی ادامه داد:‌ بدهی که بیمه‌های مکمل به دانشگاههای علوم پزشکی دارند از دو سال پیش وجود دارد. به عنوان مثال حدود 100 میلیارد تومان از سال 90 و حدود 100 میلیارد تومان از سال 91 بدهی معوقه پرداخت نشده از سوی بیمه‌های مکمل به وزارت بهداشت باقیمانده است.

محقق گفت: بدهی بیمه‌های مکمل در پرداخت هزینه بیماران تصادفی در حالی است که با افزایش قیمت ناگهانی تجهیزات پزشکی به خصوص تجهیزات ارتوپدی مواجه هستیم، این تجهیزات طی یکسال گذشته حدود 80 درصد به طور متوسط افزایش قیمت داشته‌اند البته در برخی اقلام تا 5 برابر افزایش قیمت هم شاهد هستیم که به هیچ وجه منطقی نیست ولی هزینه‌های بیمارستانها را به شدت افزایش داده است.

وی ادامه داد:‌ در کنار این برنامه وزارت بهداشت برای کاهش هزینه بیماران سرطانی نیز طبق روال اعلام شده از حدود سه سال پیش در حال اجراست و در این زمینه سال گذشته حدود 60 میلیارد تومان به بیمارستانهای دولتی از طرف وزارت بهداشت کمک شد و برای امسال هم حدود 17 میلیارد تومان به بیمارستانها به همین منظور پیش پرداخت شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha