سلامت نیوز : رییس مرکز بهداشت شرق اهواز گفت: 60 تا 80 درصد مادران پس از زایمان دچار گرفتگی خلق یا Baby Blues می‌شوند که نوعی افسردگی خفیف است و از چند روز تا یک هفته پس از زایمان ادامه می‌یابد ولی هیچ‌گاه بیش از دو هفته طول نمی‌کشد.

مهرداد شریفی در گفت‌وگو با (ایسنا) اظهار کرد: مادرانی که دچار این ناراحتی می‌شوند ممکن است زیاد گریه کنند و مضطرب و تحریک‌پذیر به نظر برسند و یا حتی قادر به خوابیدن نباشند. پس از کمی استراحت و هنگامی که اطرافیان، آنها را در نگهداری از نوزاد یاری دهند این علایم در عملکرد مادر اختلالی ایجاد نمی‌کند و نیاز به درمان خاصی ندارد؛ هرچند این مادران نیاز به توجه دارند.

وی افزود: اگر ناراحتی و تنگی خلق پس از حدود دو هفته بر طرف نشود، ممکن است مادر به افسردگی پس از زایمان دچار شده باشد. 10 تا 20 درصد از مادران پس از زایمان دچار تابلوی کامل بالینی افسردگی می‌شوند که ممکن است از دو هفته تا یک سال به طول بیانجامد.

شریفی گفت: درباره علت این اختلال هنوز کارشناسان به نظریه‌ای قطعی نرسیده‌اند اما همه با این که مجموعه‌ای از عوامل زیستی، روانی و اجتماعی در ایجاد آن دخالت دارد موافقند.

وی ادامه داد: افسردگی پس از زایمان نوعی افسردگی است که به فاصله کوتاهی پس از زایمان و بیشتر در زن‌هایی که از ناراحتی‌های روانی پیشین رنج می‌برده‌اند، ظاهر می‌شود. بی‌خوابی شدید، بی‌ثباتی خلق و احساس خستگی از علایم شایع آن است و باورهای هذیانی و فکرهای خودکشی و دیگرکشی (نسبت به نوزاد) ممکن است پدید آید.

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز تصریح کرد: سایکوز پس از زایمان شدیدترین بیماری روانی بعد از زایمان است. این بیماری بسیار نادر است و شیوع آن 1 تا 2 مورد در هزار زایمان است. این بیماری دو تا سه هفته پس از زایمان ممکن است شروع شود که با افزایش هذیان و توهم مشخص می‌شود.

وی توضیح داد: با این که علل افسردگی پس از زایمان به روشنی مشخص نشده، عوامل تسریع‌کننده‌ای که وجود آن‌ها احتمال وقوع بیماری را بالا می‌برد؛ شناخته شده‌اند. سابقه افسردگی، سن پایین مادر، اعتماد به نفس پایین، فشار در مراقبت کودک، افسردگی پیش از زایمان (دوران بارداری)، اضطراب پیش از زایمان، زندگی پر فشار، حمایت اجتماعی کم، ارتباط زناشویی ضعیف، مسایل مربوط به نوزاد، افسردگی مادر شدن، تجرد، وضعیت اجتماعی و ‌اقتصادی ضعیف و حاملگی ناخواسته از این جمله‌اند.

شریفی گفت: به همین جهت با توجه به خطری که جان مادر و فرزند را تهدید می‌کند و ممکن است از فوریت‌های پزشکی شمرده شود و به منظور تشخیص زودهنگام بیماری ومداخله به موقع، توسط کارشناس واحد سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت شرق جلسه آموزشی در خصوص افسردگی پس از زایمان جهت ماماهای تیم سلامت روستایی، کارشناس برنامه سلامت مادران و نمایندگان آموزش سلامت تمام مراکز بهداشتی درمانی تحت پوشش این مرکز برگزار شد که در این جلسه موضوع افسردگی پس از زایمان به طور مفصل تشریح و به سوالات فراگیران پاسخ داده شد و در پایان بر لزوم کاربردی کردن مطالب ارایه شده و بیماریابی و ارجاع به موقع به سطح بالاتر تاکید شد. ضمنا 50 نفر از گروه‌های مذکور در این جلسه آموزشی شرکت داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha