رییس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت از كم تحركی، پر فشاری خون و استعمال دخانیات به عنوان عوامل خطر در بروز بیماری‌های قلب و عروق یاد كرد و افزود: 24 درصد ایرانیان سیگاری، 60 درصد كم تحرك و 6/18 درصد از افراد، در رده سنی 15 تا 64 سال (یك چهارم ایرانیان) به پرفشاری خون مبتلا هستند.

دكتر طاهره سماوات در گفت وگو با ایسنا، افزایش كلسترول خون را در ایجاد بیماری‌های قلبی موثر برشمرد و افزود: كلسترول تام در بیش از 40 درصد از ایرانیان، بالای 200 میلی گرم در دسی لیتر است.

وی با بیان این كه الگوی تغذیه‌ای غلط از عوامل موثر در بروز پرفشاری خون محسوب می‌شود، در ادامه افزود: افزایش مصرف چربی منجر به چاقی، باعث بروز پرفشاری خون می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد كه 45 درصد ایرانیان یا چاق و یا به اضافه وزن مبتلایند.

رییس اداره قلب وزارت بهداشت یادآور شد: 60 درصد ایرانیان كم تحرك هستند كه این عارضه سالیانه، جان 9/1 میلیون نفر را در دنیا می‌گیرد و عامل 22 درصد از ایسكمی‌های قلبی است.

سماوات با اشاره به فراوانی مصرف نوشابه‌های گازدار، نمك و غذاهای چرب سرخ شده در ایران، گفت: 50 درصد از مردم كشور ماهی نمی‌خورند و 43 درصد آنان هر روز نوشابه مصرف می‌كنند.

رییس اداره قلب وزارت بهداشت به ترفندهای شركت‌های دخانی برای افزایش مصرف سیگار اشاره كرد و افزود: اگرچه آمار زنان سیگاری در كشور پایین است اما هر زن می‌تواند چندین مرد را سیگاری كند.

وی قوانین تصویبی در مجلس شورای اسلامی را در كاهش میزان استعمال دخانیات در كشور موثر برشمرد و افزود: استعمال دخانیات میزان بروز بیماری‌های عروق كرونر را 2 برابر افزایش می‌دهد.

سماوات با تاكید بر ضرورت وجود قوانین كشوری در خصوص روغن‌های مصرفی و محصولات دخانی، گفت: هزینه‌های درمانی تحمیل شده بر خانواده‌های مبتلایان سنگین است.

رییس اداره قلب وزارت بهداشت در ادامه با این توضیح كه مبتلایان به بیماری‌های قلب و عروق غالبا مردان در سنین پایین و بهره وری هستند، افزود: هزینه درمان بالا برای سرپرست خانواده، آنان را به زیر خط فقر سوق می‌دهد.

وی ادامه داد: نتایج تحقیقات بیمارستان شركت نفت در خصوص خدمات درمانی ارایه شده برای بیماری‌های قلبی در سال 79، نشان داد كه 30 میلیارد ریال هزینه و 70 هزار روز غیبت از كار، حاصل ابتلا افراد به بیماری‌های قلب و عروق بود كه این لطمه بزرگی برای تولید محسوب می‌شود.

سماوات در پایان شعار امسال روز جهانی قلب را «همه با هم برای داشتن قلبی سالم» عنوان كرد و یادآور شد: 150 میلیون كودك در دنیا چاق هستند كه امروزه ثابت شده چاقی دوران كودكی، زمینه ابتلا به انواع بیماری‌ها اعم از دیابت و بیماری‌های قلب و عروق را در بزرگسالی فراهم می‌كند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha