توجه به موضوع عدالت در سلامت از جمله مواردی است که در سالهای گذشته به فراموشی سپرده شده است حال باید دید که آیا در دولت یازدهم به موضوع توجه خواهد شد یا خیر؟

سلامت نیوز : توجه به موضوع عدالت در سلامت از جمله مواردی است که در سالهای گذشته به فراموشی سپرده شده است حال باید دید که آیا در دولت یازدهم به موضوع توجه خواهد شد یا خیر؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛ این روز‌ها کاندیداهای ریاست جمهوری در خصوص توجه و اهمیت موضوع سلامت حرف‌های بسیاری گفته‌اند. کاهش هزینه درمان، رفع مشکلات بیمه‌، مجانی بودن درمان و غیره از جمله قول‌هایی است که هر کدام از این افراد در طی مناظره‌ها به آن اشاره کرده‌اند.

یکی از موضوعاتی که در طی سالهای اخیر کمتر مورد توجه قرار گرفته است عدالت در سلامت است. کسانی که از وضعیت مالی خوبی برخوردار هستند به راحتی درمان شده و کسانی که درآمد مناسبی ندارند حتی با وجود بیمه با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند.

عدالت در سلامت از جمله موضوعاتی است که برای افراد جامعه بسیار حائز اهمیت است. حال باید دید که کدام یک از کاندید‌اها به این موضوع توجه بیشتری خواهد کرد. در واقع باید گفت، توسعه یک جامعه فقیر یا غنی، می‌تواند بر اساس کیفیت سلامت، میزان منصفانه بودن توزیع سلامت بین طیف ‌های مختلف اجتماعی و میزان حمایت فراهم شده برای مقابله با محرومیت ناشی از ناخوشی‌ها مورد قضاوت قرار گیرد.

سرمایه گذاری در سالهای ابتدایی یکی از بزرگ‌ترین پتانسیل‌ها برای کاهش بی‌عدالتی‌های سلامتی در درون یک نسل را فراهم می‌آورد. لذا باید به این موضوع بیش از هر چیز دیگری توجه داشت. چرا که سلامتی تمام ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و غیره را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در طی سالهای گذشته با وجود پیشرفت‌های بسیار در زمینه علوم پزشکی، متاسفانه شاهد وضعیت نامطلوب رسیدگی به بیماران به خصوص در بیمارستانهای دولتی بوده‌ایم. بنابراین باید گفت، اعتراف به مشکلی که وجود دارد و اطمینان از این امر چه در درون کشور‌ها و چه در کل جهان نقطه آغاز مهم و حیاتی برای اقدامات موثر است.

دسترسی و استفاده از مراقبت‌های سلامتی برای سلامت عادلانه و مطلوب حیاتی است. نظام مراقبت سلامت خود یک تعیین کننده اجتماعی سلامت است که هم تحت تاثیر و هم موثر بر سایر تعیین کننده‌های اجتماعی سلامت است.

آموزش، شغل، درآمد و مکان زندگی همگی به طور نزدیکی با دسترسی برخورداری و مزایای حاصل از استفاده از مراقب‌های سلامتی ارتباط دارند. بنابراین کسی که هدایت کشور را بر عهده می‌گیرد نقش مهمی در تحقق بخشیدن عدالت در سلامت دارد.

کار نیز یکی از حیطه‌هایی است که بسیاری از تاثیرات مهم وارده بر سلامت در آن اتفاق می‌افتد. از آنجایی که اکثر افراد جامعه ما را جوانان تشکیل می‌دهند این موضوع بسیار احساس می‌شود. از طریق اطمینان از اشتغال منصفانه و شرایط کاری شایسته دولت‌ها می‌توانند به ریشه کنی فقر، کاهش بی‌عدالتی‌های اجتماعی، کاهش مواجه با عوامل خطر فیزیکی و روانی- اجتماعی و افزایش فرصت‌ها برای سلامت و خوب زیستی کمک کنند.

اشتغال و شرایط کاری اثرات قدرتمندی بر عدالت در سلامت دارند. هنگامی که این شرایط خوب باشند می‌توانند امنیت مالی، وضعیت اجتماعی، تکامل فردی، روابط اجتماعی، عزت نفس و حفاظت در برابر خطرات فیزیکی، روانی و اجتماعی را فراهم آورند.

هر جنبه از حکومت و اقتصاد این ظرفیت را دارد که سلامت و عدالت در سلامت را تحت تاثیر قرار دهد. سیاست‌های مختلف حکومت بسته به ماهیتشان می‌توانند سلامت و عدالت در سلامت را بهتر و یا بد‌تر کنند. به عنوان مثال سیاست‌های تجاری که به طور فعال تولید بدون قید و شرط تجارت و مصرف غذاهایی با چربی و قند بالا را به قیمت ایجاد خسارت در تولید میوه وسبزی تشویق می‌کنند کاملا متناقض با سیاست گذاری سلامتی است.

برای رسیدن به تمام اهدافی که به آن اشاره شد تامین منابع مالی نقشی اساسی و بنیادی دارد. یکی از دلایلی که در طی سالهای گذشته باعث عدم تحقق اهداف سلامت شده است عدم تخصیص اعتباراتی است که در مجلس تصویب شده است. حال باید دید کسی که سکان کشور را بر عهده خواهد گرفت تا چه اندازه به این موضوعات توجه خواهد کرد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha